(Foto: Porsche / Juergen Tap)
Selvom Michael Christensen startede løbet fra første position i GTD Pro-klassen, stod det hurtigt klart, at bilen ville få svært ved at være konkurrencedygtig. Michael Christensen havde allerede inden løbet frygtet, at de ville få svært ved at matche konkurrenterne på særligt tophastighed og da Porsche efter kvalifikationen ydermere fik tildelt ekstra 20 kilo ballast, var de stækket på forhånd.
Men Michael Christensen, hans to holdkammerater og teamet AO Racing leverede en stærk indsats. Til trods for at de, blandt andet grundet et skift af bremser, på et tidspunkt var sat en omgang bagud, så kørte de konstant og uden fejl og mod slutningen af løbet bragte en safetycar holdet tilbage på omgangshøjde. I de sidste timer af løbet, der sluttede søndag aften dansk tid, løb både Corvette og BMW ind i problemer og efter de 24 timer kunne "Rexy" Porschen køre over målstregen på andenpladsen.
”En andenplads er ikke helt tosset efter sådan et løb” fortalte en alligevel lettere skuffet Michael Christensen efter løbet. “Men samtidig var det et deprimerende løb. Vi kunne slet ikke kæmpe med og konkurrenterne kørte forbi os, som det passede dem. Vi manglede omkring 1,5 sekund i pace og vi vidste på forhånd, at vi ville få svært ved at kæmpe med Ferrari og Corvette, men at BMW også var så meget hurtigere kom bag på os. Så det var et meget langt løb, men jeg er glad for, at vi som team gjorde som vi skulle. Vi lavede kun små fejl og så lod vi de andre om, at lave de store fejl. Så på den måde er jeg glad for, at vi kørte et stærkt løb og fik en andenplads mod alle odds - selvom Daytona er et af de værste løb at blive toer i. Og samtidig så er jeg glad for, at det var vores Porsche prototype, der vandt løbet generelt”.
Næste løb for Michael Christensen er første afdeling af VM for sportsvogne, FIA WEC, der afvikles i Quatar den 2. marts. Her er Michael Christensen tilbage i Porsche 963 hybrid prototype.
Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenDaytona28/01/24 - Daytona - IMSA |