Festen aflyst
Petit Le Mans på Road Atlanta, finaleløbet i IMSAs
langdistancemesterskab, startede lovende for de danske deltagere, men så
kom uheldene. Hverken Mikkel Jensen, Christian Rasmussen eller Frederik
Schandorff fuldførte, sidstnævnte kom end ikke i bilen før hans medkører
udgik efter sammenstød.
Mikkel Jensen og Christian Rasmussen kunne dig trøste sig med at have
sat hhv. hurtigste og næsthurtigste omgang i LMP2-klassen. De øvrige
danske deltagere sluttede i det slagne felt.
COTA venter
USA har i år tre Formel 1 Grand Prix, men da et land kan kun have et
enkelt GP opkaldt efter sig er den kommende weekend på Circuit Of The
Americas (COTA) i Texas det officielle amerikanske. Tidligere i år havde
vi jo Miamis GP, og senere følger Las Vegas GP.
Max Verstappen og Red Bull har allerede sikret sig begge titler, men set
med danske øjne er der stor spænding om Kevin Magnussen og Haas. Det
amerikanske team kommer for første gang i år med en seriøs opgradering
af den besværlige VF-23. Ja, det er faktisk mere end en opgradering af
eksisterende chassis; i virkeligheden tester man et helt nyt koncept
inspireret af Red Bull. Nok mest med tanke på 2024, men det skal blive
spændende at følge eksperimentet.
Noter
- Selv om Frederik Schandorff måtte udgå inden han overhovedet kom i
aktion på Road Atlanta var der alligevel lidt godt nyt. Teamets
bronzekører (og hovedsponsor) Brendan Iribe blev nemlig mesterskabets
bedste bronze-kører (Bob Akin Award), og vandt dermed en billet til
næste års Le Mans. Nu håber Frederik så på han følger med!
- Sebastian Øgaard leverede en ny fin præstation da Eurocup-3 feltet
afviklede næstsidste afdeling i Valencia. Rundens to løb resulterede i
en fjerde- og en andenplads. Dermed er han involveret i en duel mod to
andre kørere om titlen i sidste afdeling, der køres i Barcelona 11-12.
november.
- Sebastian Gravlund har fundet farten i samme mesterskab, og hentede to
top-10 placeringer.
- De store langdistance- og sportsvognsmesterskaber afgøres i denne tid.
Lørdag var det IMSA WeatherTech i USA, og den kommende weekend gælder
det så de sidste to afdelinger af European Le Mans Series (ELMS), der
køres i Portimao, Portugal.
- Trykfejl? Nej, der køres tællende løb både fredag og søndag. Årsagen
er afdelingen på Imola tidligere på året blev aflyst grundet
oversvømmelse af banen. Der er hele ni danskere til start. Søndag
afvikles tillige sidste afdeling af Le Mans Cup. Også her er der dansk
deltagelse.
- US Grand Prix på COTA indeholder atter et sprintrace lørdag.
Ugens special
Guld, Sølv eller Bronze. Eller hvad med Platin?
Følger man de forskellige GT- og langdistancemesterskaber vil man kende
begreberne Platin, Guld, Sølv eller Bronze. Det henviser til hvilken
status de enkelte kørere er tildelt af FIA og defineres som nedenfor
(sorry, på engelsk):
Platin
Definition: The Platin ranking will be reserved drivers up to 50 years
of age in possession of a FIA Superlicense, having finished on the
podium in a Pro-category in a major endurance race, being a top-five
finisher in the general classification in the IndyCar Series, the
Supercars Championship, the FIA Formula 2 Championship, Formula E, and
any other FIA World Championship.
Platinkørere er professionelle topkørere.
Gold
Definition: The Gold ranking will be reserved drivers embarking on a
professional career, having achieved significant results in high level
karting over several seasons and/or participation in significant car
competitions for more than two seasons with at least one podium. The
driver's motor sport career (karting or cars) began before the age of 20
with at least five full seasons of results.
Goldkørere er på tærsklen til en professional karriere
Silver
Definition: The Silver ranking will be reserved for amateur drivers who
obtained their first racing license before the age of 30, and has some
single-seater or karting experience. A young Formula 4-driver will
typically be classified Silver.
Silverkørere lever ikke direkte af motorsport, men kan virke som
instruktører, coaches etc.
Bronze
Definition: The Bronze ranking will be reserved for amateur drivers who
obtained their first racing license after the age of 30.
Bronzekørere kaldes ofte “Gentleman drivers”, og lever ikke af
motorsport.
Historik
Systemet blev indført af FIA i 2015, og anvendes nu aktivt i det
sportslige reglement for både officielle FIA-mesterskaber og private
GT-serier. Målet fra FIA’s side var i første omgang regulering af de to
”amatørklasser” i WEC (LMP2 og GTE Am); og det er det i princippet
stadig. Men gradueringen anvendes også af SRO (Stephane Ratel Motorsport
Group) i forskellige GT-serier; f.eks. GT World Challenge for
GT3-racere, samt IMSA i WeatherTech SportsCar Championship.
Reglerne siger at hver deltagende bil i de to ovenstående WEC-klasser
skal indeholde kørere med Bronze og Silver status (antallet variere).
Dette for at forhindre velhavende teams i kun ansætte topprofessionelle
kørere, og det har i det store hele virket efter hensigten.
Reglen giver dog visse utilsigtede udslag, både i positiv og negativ
forstand.
På negativsiden er det langt mere attraktivt at være en hurtig
Silver-kører end en god Gold; i og med teams ofte SKAL anvende Silver og
Bronzekørere, men ikke nødvendigvis Goldkørere.
Derfor ser man ofte Silverkører gøre sig alle mulige krumspring for ikke
at blive ”forfremmet” til Gold i FIAs årlige evalueringsproces!
På positivsiden gør reglen det muligt for (ofte velhavende) Bronzekører
at deltage på højeste niveau. Dette har vist sig at være kritisk for
finansieringen af unge talenter uden stort budget bag sig, idet en sådan
bronzekører ofte tilknytter et ungt talent til sig som makker. Det skal
vi være meget glade for i Danmark, idet det har været måden at komme
frem på for mange af de danske GT og sportsvognskørere.
Ovenstående regel gælder ikke for professionelle kategorier som f.eks.
Hypercar eller GTP. Her er kørevalg frit; dog må Bronzekørere ikke
deltage her.
Gradueringssystemet gælder ikke formelklasser. I F1 anvendes som bekendt
Superlicenssystemet.
FIAs liste over graduerede kørere består af mere end 3.500 kørere. 87 er
danske, heraf seks Platinkørere.
Det er dog langtfra alle der er aktive.
Klik på link for driverscategorisation.fia.com/public/drivers for 2023
Bo Baltzer Nielsen BBN Consult Læs mere om: Frederik SchandorffMikkel JensenSebastian GravlundSebastian ØgaardMalthe går efter ELMS-tronen i PortugalMikkel Jensen efter dramatisk Petit Le Mans: Det endte i murenOpturen fortsatte for Gravlund i ValenciaPetit Le Mans: Frederik Schandorff udgik fra IMSA-finalen efter crashSebastian Øgaard sikrede endnu et Eurocup-3-podie i Valencia |