Det er de dansk/svenske topkørere, Karsten M. Svensson fra Ringsted, og Hans Sylvan fra Stockholm, der kommer til start i en Aiways U5 anmeldt af den dansk/svenske Aiways-importør.
Teamet kører i en svensk indregistreret bil, og straks efter at være kommet over Øresundsbroen torsdag eftermiddag kørte de ud på træningstur på de midtsjællandske veje, hvor løbet skal køres lørdag.
Det meget erfarne dansk/svenske rallymandskab Karsten M. Svensson fra Ringsted (th.) og Hans Sylvan fra Stockholm skal i Oresund Rally på lørdag køre denne Aiways U5 elbil anmeldt af Aiways i Danmark og Sverige. (Foto: Michael Eisenberg)
”Vi skal lære bilen at kende, men i bund og grund stiller vi op med samme formål som altid, nemlig at vinde,” siger Karsten M. Svensson, tidligere danmarksmester i historisk hastighedsrally.
Codriver Hans Sylvan, der blandt andet har kørt om VM i rally med den legendariske Stig Blomqvist, mener: ”Jeg har tävlat i mange årtier, og målet var altid at sejre. Det er det även denne gang, men vi skal også ha’ det trevligt i Danmark, vi holder af at tävla her.”
Hos Aiways er PR- og marketingchef Erik Morsing, ikke uden forventninger:
”En Aiways U5 blev bedste elbil i Oresund Rally sidste år, og det vil vi gerne gentage. Derudover vil vi også vise, at elbilerne har en plads i motorsporten, og derfor er vi med i dette løb.”
Hans Sylvan, en af Sveriges mest fremgangsrige codrivere gennem tiderne, mener: ”Elbilerne vinder mere og mere indpas i international motorsport, nu skal vi även vise, hvad de kan i Norden,” og Karsten M. Svensson, tidligere dansk mester i historisk hastighedsrally, supplerer: ”Elbilerne har en plads i motorsporten, og derfor er vi med i Oresund Rally.” (Foto: Michael Eisenberg)
I forvejen er Jens Gandrup fra Odense og Kristian Flensbak fra Aarhus tilmeldt i en CUPRA Born elbil. De har tidligere topplaceringer fra Rallye Monte-Carlo Historique. De to elbiler skal dyste mod 37 klassiske rallybiler.
Oresund Rally er et pålidelighedsrally for klassiske biler, hvor det gælder om mest præcist at holde en gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t. For hurtigt eller langsomt giver strafpoint. Elbilerne er inviteret med som repræsentanter for fremtidens biler.
Svensson og Sylvan har startnummer 10 og starter ud præcis kl. 10.10 på lørdag i Roskilde ved Teknisk Skole.
Løbets hjemmeside med alle informationer:
www.oresundrally.org.
Her kan man se Oresund Rally! Tider for første bil, sidste bil 45 min. senere.
Kl. 10.00 Start ved Roskilde Tekniske Skole, Autoafdelingen, Pulsen 2 i Roskilde
Kl. 10.50 Ved Byfest på Hovedgaden i Borup
Kl. 12.23 Ved Bjernede (Gyrstinge Skovkro)
Kl. 12.56 Pause hos Lysen Biler på Nørrevej 1 i Sorø
Kl. 14.10 Gennem Nordskov øst for Stenlille
Kl. 15.35 Vest for Højbjerg Skove
Kl. 17.07 Mål ved Roskilde Tekniske Skole, Autoafdelingen, Pulsen 2 i Roskilde
Hvorfor hedder det Oresund Rally?
Fordi løbet somme tider går rundt om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk "Ö" eller dansk "Ø", men med det neutrale "O". Man er dog velkommen til at udtale det Øresund Rally.
Hvad er Historisk pålidelighedsrally?
Historisk pålidelighedsrally for klassiske biler er en form for slow-rally, hvor deltagerne mest præcist skal overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol for tidligt eller for sent, får man tildelt strafpoint. Der køres efter almindelige vejkort. Løbet foregår på offentlig vej, hvor alle færdselsregler skal overholdes, og hvor almindelig trafik også kører (hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede veje).
Tidligere vindere af Oresund Rally:
2011: Henning Jørstad og Tine Hallre, Norge, Alpine Renault A110 fra 1977.
2012: Terje Nilssen og Tore Fredriksen, Norge, Volvo 121 Amazon fra 1968.
2013: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2014: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2015: Erik og Kim Bach Sørensen, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1977.
2016: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2017: Poul og Egon Brøndum, Danmark, Toyota Starlet fra 1982.
2018: René og Jørgen Skjøt, Danmark, Honda CRX fra 1986.
2020: Torben Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1985.
2021: Finn Kristensen og Erik Rasmussen, Danmark, Ford Escort Mexico fra 1973.
2022: Agris Stanevics og Uldis Hmielevskis, Letland, VAZ LADA 1500 fra 1977.
Dansk Rally Club Michael Eisenberg Læs mere om: 13/05/23 - Oresund Rally |