Der var ikke meget, der tydede på, at Michael Christensen og holdkammeraterne Fred Makowiecki og Dane Cameroun skulle være i spil til en podieplacering, da tredje afdeling af VM for sportsvogne startede ved middagstid på Spa. Michael Christensens startede løbet i Porsche 963 med startnummer fem fra tiende startposition i den nye hypercar-klasse, der på Spa havde trukket flere tusinde tilskuere til banen, hvilket gav minder om tidligere tiders storhedstid for sportsvognsracing.
(Foto: Porsche)
Løbet blev startet på en våd bane, men Michael Christensen valgte rigtigt, da han valgte at starte løbet på tørvejrsdæk. Mange af konkurrenterne startede på regnvejrsdæk, men da banen begyndte at tørre op, måtte de søge i pit efter tørvejrsdæk. Christensen satte samtidig et par flotte overhalinger ind på et par konkurrenter og da han kørte ind til kørerskifte efter omtrent to timers kørsel, overgav han Porschen i fjerde position. Flere uheld og safetycars rykkede rundt på placeringerne i løbet, men med omkring en time tilbage, lå Christensens holdkammeret Makowiecki på tredjepladsen. Makowiecki havde lidt over et minut ned til den bagfra kommende Ferrari. Forskellen på omgangstider viste, at det ville blive svært at holde fast i tredjepladsen og med kun en omgang tilbage, måtte Christensen se til fra pitten, da Ferrarien gik forbi på langsiden og Porsche teamet skuffende så podieplaceringen forsvinde efter seks timers racerløb. Toyota tog de to første placeringer efterfulgt af Ferrarien på tredjepladsen og Christensens Porsche på fjerdepladsen.
(Foto: Porsche)
"Det gik desværre lidt som forventet" sagde en skuffet Michael Christensen efter løbet. "Vi vidste, at Toyota og Ferrari ville være rigtig stærke og skulle vi slå dem, så skulle det være på strategi. Cadillac var også rigtig stærke, så det var nogle gode strategiske beslutninger, der bragte os i kamp om en podieplacering. Men i sidste ende var det desværre ikke nok. Ferrarien hentede os med 2-3 sekunder per omgang, så vi kunne godt se, at det ville blive svært for Fred (Makowiecki - red.) at forsvare sig, hvis den nåede op og det gjorde den desværre. Det er selvfølgelig virkelig skuffende efter seks timers kørsel. Jeg startede løbet på slicks (tørvejrsdæk - red.) og det var ren overlevelse, at holde bilen på banen og få varme i dækkende indtil banen tørrede op. Men da flere af konkurrenterne måtte søge i pit, fik vi bragt os i spil. Men vi må erkende, at konkurrenterne var hurtigere end os, og i sidste ende manglede vi et par sekunder, der kunne have sikret os en placering på podiet. Nu har vi heldigvis et par testdage inden Le Mans, hvor vi skal forsøge at finde lidt mere fart i bilen".
Næste løb i FIA WEC, er 24 timers løbet på Le Mans den 10.-11. juni, der samtidig er fjerde afdeling af VM.
Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenSpa-Francorchamps29/04/23 - Spa-Francorchamps - FIA WEC - FIA VM |