Vinderne af første afdeling af mesterskabet, Bent Mikkelsen, Vejle, og Kurt Rasmussen, Hammel, kommer til start i deres Honda Civic VTEC fra 1990. De er begge erfarne rallykørere, men har kun kørt sammen et års tid. Nu er deres resultater i helt i top – og dermed er de favoritter i Oresund Rally.
Bent Mikkelsen fra Vejle og Kurt Rasmussen fra Hammel har fundet et velfungerende samarbejde i deres Honda Civic VTEC fra 1990 og må regnes som favoritter til at vinde Oresund Rally. (Foto: Intercom)
Af lokale kørere er der store forventninger til Lars Hjorth fra Dianalund og hans søn Simon Hjorth fra Middelfart i en Triumph TR4A fra 1966. I weekenden vandt de klassen, hvor man ikke må benytte nyeste typer elektroniske instrumenter som Speedpilot og GPS. De har vundet Oresund Rally tre gange.
Tre gange har far og søn-mandskabet Lars Hjorth fra Dianalund og Simon Hjorth fra Middelfart vundet Oresund Rally med deres Triumph TR4A fra 1966. I år bliver det nærmest umuligt, da de kører i en klasse, hvor man ikke må benytte de mest avancerede, moderne elektroniske instrumenter. (Foto: Intercom)
Af andre stærke sjællandske kørere findes far og datter-mandskabet Kim Bach Sørensen og Freja Damgaard Sørensen fra Stenløse i en Toyota Corolla GT fra 1986. Kim Bach Sørensen har tidligere vundet Oresund Rally med sin far. Nu kører han med sin talentfulde datter.
Med sin far har Kim Bach Sørensen fra Stenløse tidligere vundet Oresund Rally. I år stiller han op med sin talentfulde datter Freja Damgaard Sørensen i en Toyota Corolla GT fra 1986. (Foto: Intercom)
Brødrene Arne Fasberg, Karlslunde, og Bent Fasberg fra Tune stiller op i en Hillmann Avenger fra 1973 – noget af det nærmeste, man kommer en typisk dansk familiebil for halvtreds år siden. I januar gennemførte de Rallye Monte-Carlo Historique med den bil og blev nr. 116 ud af 300 startende mandskaber.
Brødrene Arne og Bent Fasberg fra Karlslunde og Tune har fået virkelig godt tag i klassisk rally med deres Hillmann Avenger fra 1973. De er nu blandt de bedste i den næsthårdeste klasse i Oresund Rally. (Foto: Intercom)
Har man en bil fra før 1991, og går man med en drøm om at blive rallykører for en dag, kan man tilmelde sig turistklassen, hvor man kan opleve et ægte rally uden at risikere skrammer på stoltheden eller bilen.
Oresund Rally arrangeres i år for 12. gang af Dansk Rally Clubs løbsledelse anført af Erik Andersen, Virum.
Det kræver måneders slid at skabe et rally for klassiske biler. Michael Eisenberg, Per Vilslev, løbsleder Erik Andersen, Poul Rasmussen, Jørgen Esbensen, Poul Henrik Lehrmann og Carsten Brandrup har det hele på plads i Oresund Rally. (Foto: Intercom)
Hvor kan man se Oresund Rally?
Start og mål sker ved Roskilde Tekniske Skole, Autoafdelingen i Roskilde, fra kl. 09.30 og 17, pausen foregår hos Lysen Biler i Sorø fra kl. 13.
Hvorfor hedder det Oresund Rally?
Fordi løbet somme tider går rundt om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk "Ö" eller dansk "Ø", men med det neutrale "O". Man er dog velkommen til at udtale det Øresund Rally.
Mere om Oresund Rally
Se alt om Oresund Rally her: http://www.oresundrally.org/
Tidligere vindere af Oresund Rally:
2011: Henning Jørstad og Tine Hallre, Norge, Alpine Renault A110 fra 1977.
2012: Terje Nilssen og Tore Fredriksen, Norge, Volvo 121 Amazon fra 1968.
2013: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2014: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2015: Erik og Kim Bach Sørensen, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1977.
2016: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2017: Poul og Egon Brøndum, Danmark, Toyota Starlet fra 1982.
2018: René og Jørgen Skjøt, Danmark, Honda CRX fra 1986.
2020: Torben Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1985.
2021: Finn Kristensen og Erik Rasmussen, Danmark, Ford Escort Mexico fra 1973.
2022: Agris Stanevics og Uldis Hmielevskis, Letland, VAZ LADA 1500 fra 1977.
Michael Eisenberg Læs mere om: 13/05/23 - Oresund Rally |