(Foto: Inception Racing)
Frederik Schandorff tager denne weekend hul på forberedelserne til årets første store udfordring, som samtidig er et en af 2023-sæsonens højdepunkter. 24-timersløbet på den berømte Daytona International Speedway i Florida løber af stablen den 28.-29. januar, og i disse dage handler det derfor om at teste bilerne igennem, før den officielle kvalifikation afvikles søndag.
(Foto: Inception Racing)
Daytona-løbet – hvor vinderne af hver af de fem forskellige klasser modtager et kostbart Rolex Daytona-ur – markerer ikke mindst starten på IMSA WeatherTech SportsCar Championship, hvor Schandorff i år kører en fuld sæson med McLaren-teamet Inception Racing. Og danskeren er absolut motiveret for at gøre en stærk indsats efter et 2022, hvor tekniske problemer med en bremse sendte holdet ud af kampen.
– Jeg ser bestemt frem til at vende tilbage til Daytona og tage kampen op i 24-timersløbet. I sig selv er det jo et fantastisk ræs, og samtidig en fed måde at starte motorsportssæsonen. Men frem for alt håber jeg på revanche efter vores udfordringer sidste år, hvor vi fik problemer med en defekt bremsekaliber, mens vi førte løbet i vores klasse. Vi føler, der er noget, som ikke blev gjort ordentligt færdigt, og jeg er sikker på, at både team og kørere er endnu mere opsat på at komme hjem med et topresultat i år, lyder det fra Frederik Schandorff.
(Foto: Inception Racing)
Med hele 24 biler til start er GTD-klassen den største og hårdeste i årets udgave af Rolex 24 at Daytona. Frederik Schandorff skal dele Inception Racings McLaren 720S med den amerikanske teamejer Brendan Iribe samt britiske Ollie Millroy og tyske Marvin Kirchhofer.
Trods den udfordrende start havde Inception Racing ellers et stærkt 2022 og sikrede blandt andet mesterskabet i Gold Cup-klassen i GT World Challenge Europe. På Daytona skal Schandorff og teamkammeraterne mod fabriksstøttede teams og syv andre sportsvognsmærker, blandt andet de helt nye GT3-modeller fra Porsche og Ferrari.
(Foto: Inception Racing)
– Det bliver benhårdt, så derfor skal vi have kørt nogle gode omgange ind denne weekend. Testweekenden er den første mulighed for at se, hvordan konkurrenterne præsterer, og forhåbentligt er vi godt med på farten. Det giver altid god selvtillid at slutte en kvalifikation helt i toppen, men med 24 timers ræs og udsigt til en masse safetycars undervejs, så er det knap så vigtigt, om du starter forrest eller længere nede. Det handler mere om stabilitet og god fart over det lange løb. Og en stærk bil. Og dét tror jeg, at vi har.
Test- og kvalifikationsweekenden, Roar before the Rolex 24, blev skudt i gang fredag formiddag lokal tid og består af fem træningssessions samt en kvalifikationssession, som afvikles søndag.
(Foto: Inception Racing)
Roar Before The Rolex 24
Tidsplan – Daytona International Speedway
Fredag 20. januar
11.00 AM (17.00 CET) – Practice #1 (90 min)
04.15 PM (22.15 CET) – Practice #2 (105 min)
Lørdag 21. januar
11.15 AM (17.15 CET) – Practice #3 (90 min)
03.10 PM (21.10 CET) – Practice #4 (60 min)
06.30 PM (00.30 CET) – Practice #5 (120 min)
Søndag 22. januar
01.25 PM (19.25 CET) – Qualifying GTD (15 min)
Følg med på Livetiming
(Foto: Inception Racing)
(Foto: Inception Racing)
Carlos Communication Nikolaj Karlshøj Læs mere om: Frederik SchandorffDaytona22/01/23 - Daytona - IMSA |