Peugeot 9X8 Hypercar. (Foto: Team Peugeot TotalEnergies)
Opkaldet kom efter den nervepirrende afslutning på European Le Mans Series, som Malthe Jakobsen og COOL Racing vandt i LMP3-klassen. Med seks pole positions ud af seks mulige i løbet af sæsonen har den unge dansker bevist at han er i en klasse for sig selv - og sådan en kører vil man gerne have fat i hos det franske bilmærke.
For Malthe er det et kæmpe skulderklap og en chance, som han vil gøre alt for at udnytte:
- Jeg er helt oppe at køre! Det er kun et par uger siden jeg vandt European Le Mans Series med COOL Racing, og nu skal jeg teste for Team Peugeot TotalEnergies i en Hypercar. Jeg har set billeder af Peugeot 9X8 på sociale medier, og den er bare noget helt for sig selv uden stor bagvinge. Jeg kan slet ikke vente til jeg kan sætte mig bag rattet og køre på banen, fortæller Malthe Jakobsen, som godt er klar over at han har en stor opgave foran sig:
- I forhold til den LMP3-racer som jeg har kørt de sidste tre sæsoner - og for den sags skyld også LMP2-bilen, som jeg skal køre i Asian Le Mans Series til vinter - så er Hypercar-bilen et kæmpe skridt opad på alle måder. Jeg går ydmygt til værks og fokuserer på at udføre et professionelt stykke arbejde ... men jeg er ikke i tvivl om at jeg kommer til at nyde hvert sekund, siger europamesteren.
Malthe har været hos Peugeot Sport's hovedkvarter i Paris for at få støbt sæde og lære bil og team at kende. (Foto: Team Peugeot TotalEnergies)
Malthe Jakobsen har allerede været forbi Peugeot Sport-hovedkvarteret i Paris, hvor han mødte teamet bag Hypercar-projektet og fik støbt sit sæde i bilen. Og der blev det også til en prøvetur i den højteknologiske simulator:
- Det var noget helt andet end min egen simulator herhjemme. Deres simulator er en nøjagtig kopi af racerbilen med samme rat og instrumenter, så på en måde har jeg allerede kørt bilen. Det bliver helt sikkert en hjælp når jeg sætter mig i den virkelige udgave i Bahrain, siger Malthe.
Den franske Hypercar er blandt de ypperste racerbiler i verden med teknologi fra allerhøjeste hylde. En 2,6-liters V6-motor med bi-turbo og 680 hestekræfter driver baghjulene mens en 270 hestekræfters elmotor sender kræfterne i asfalten gennem forhjulene.
Om Malthe Jakobsen
19 år fra Sennels ved Thisted.
Team Danmark Eliteatlet og industriteknikerlærling
Vandt Danmarksmesterskabet i Formel 4 i 2019 og skiftede herefter til European Le Mans Series i LMP3-klassen.
Har i 2022 vundet European Le Mans Series med schweiziske COOL Racing samt 12 timers-løbet på Sebring i IMSA-serien med Sean Creech Motorsport.
Får LMP2-løbsdebut med COOL Racing i Asian Le Mans Series 2023
Malthe Jakobsen Motorsport Læs mere om: Malthe JakobsenSakhir |