Man var kommet til Ferrari land og nu skulle det vise sig om teamets succes i de første løb kunne forsvares. M. Schumacher havde sikret sig pole og først længere nede startede de to McLaren kørere. Men som løbet udviklede sig, kunne teamet og kørerne tage hjem fra Italien med førerpositionerne i de to mesterskaber intakte. Ferrari og Michael Schumacher er kommet tættere på, men slet ikke nok til at fravriste føringen. Modsat de andre teams i toppen havde McLaren valgt en to-stops strategi. Man kan altid diskutere om det har været en klog beslutning. Man kan sige at eksempelvis Ferrari vandt løbet på trods af at de brugte mere tid i pittet. Dvs. at det ikke åbenlyst har været nogen fordel at køre med mere benzin om bord. Alligevel var det nok til en andenplads til Kimi Raikkonen, som dog kom under pres i de sidste omgange af Rubens Barrichello. Kimi Raikkonen. (Foto: McLaren)
Kimi Raikkonen: "Jeg er glad for min andenplads og vil gerne takke teamet for at have valgt den rigtige strategi. Det lykkedes mig at få femtepladsen i starten og så gjorde alt for at holde denne placering. Jeg vil gerne indrømme at jeg var lettet da jeg så Williams og Ferrari'erne køre i pit til deres første pitstop. Jeg havde et problem med at få bilen i gear ved det andet pitstop, men heldigvis kostede det ikke for meget tid. Til sidst i løbet satte Rubens mig under et pres, men jeg havde ingen problemer med at holde andenpladsen og så kunne jeg tage føringen i mesterskabet. David Coulthard. (Foto: McLaren)
David Coulthard: "Et opmuntrende resultat taget i betragtning af at vores hovedrivaler havde valgt en tre-stops strategi. Det var med til at sætte vores kvalifikationsresultat lidt i perspektiv. Jeg lavede en god start og passerede fire biler på vej til det første sving, og så gjaldt det bare om ikke at lave fejl. Jeg nød duellerne undervejs, især med Ralf og Rubens, men til sidst måtte jeg betale prisen for min dårlige kvalifikation." Ron Dennis: "Vores præstation og resultat er først og fremmest et billede af vores kvalifikation og for det andet en marginal dårlig ulempe ved dækkenes præstation. I de første løb har disse marginaler været på Michelin og vores side og sikret os føringen i mesterskaberne." Dons
Læs mere om: 20/04/03 - Imola - Formel 1 |