(Foto: Stump Foto)
Hvis du var ung bilist i starten af 60’erne, drømte du måske om en Lotus fra det store lærred eller naboens Mini Cooper, men måtte nøjes med at låne dine forældres Volvo Amazon, uanset hvad kan du opleve samme biler blive kørt til grænsen, -eller i hvert fald på en måde som hverken dine forældre eller din nabo ville have brudt sig om.
Det som i tresserne var almindelige familiebiler, dyster på lige fod med fx datidens engelske sportsvogne.
I klasserne for biler fra før 1971, er man delt op i under og over 1300 ccm., men du skal ikke lade dig narre af motorstørrelsen, sådan en 1300 ccm Ford Escort både går og lyder storartet, også selvom den af og til overdøves af en amerikansk V8’er.
I 1971 klasserne er der for alvor tale om familie sedaner i forklædning, der blandt meget andet dyster mod de effektive Porsche 911’ere, de eksotiske Alfa Romeo 1750 GTAm , samt de smukke Japanske klassikere Datsun 240Z.
(Foto: Stump Foto)
Fra 1976 og frem til 1990, finder vi en række divisioner af Historiske racerbiler, og i klassen for TC/GT biler finder vi et par fortolkninger af BMW E30 M3, og andre ny-klassikere. Tilmeldingen er stadig åben, så man kan håbe på mange flere af de spektakulære biler fra slut 70’erne og 80’erne.
I gruppen for Historiske formelbiler, er der også tale om mangfoldighed, blandt de ældste findes fx Formel Vee, som vel bedst beskrives som bunden af en 60 år gammel folkevogns bobbel, som i øvrigt når Knutstorp rundt med en gennemsnitsfart på over 100 km/t. Fra tresserne går det slag i slag, op til 2 liters formelbiler fra slut firserne, som ubetinget er de hurtigste køretøjer i weekenden.
De nyeste af de ældste er Youngtimerne, rækken af biler strækker sig typisk fra slutfirserne og frem til 2003, Youngtimernes tekniske reglementet er friere end for de historisk korrekte biler, og her får du alt fra Peugeot 106, Porsche 944, til Honda S2000 og BMW E36 M3.
(Foto: Stump Foto)
Der køres kvalifikationer lørdag formiddag, lørdag eftermiddag og hele søndagen køres der løb.
Som besøgende kan man i depotet komme helt tæt på både biler og kørere, og lige bortset fra at køre racerbil, er det ofte racerkørerens ynglings beskæftigelse at snakke om bilen og racerløb, -så hvis du ser en nogenlunde afslappet racerkører uden hjelm på, skal du bare slå kløerne i ham eller hende.
Thomas Bakke
Læs mere om: Ring Knutstorp02/10/22 - Ring Knutstorp - Historisk |