(Foto: JJ Media)
Weekendens opbygning var igen utraditionel, da træningen allerede blev kørt fredag formiddag. Her gik det helt forrygende, hvor Henrik satte 11. hurtigste tid ud af de 28 deltagere. Der han stadig en morgendis over banen, plus der var et vådt spor, som bestemt ikke gjorde forholdene nemme at køre i, så derfor var det blot endnu et plus, at kunne sætte den hurtige tid. Han vidste dog også, at konkurrenterne formentlig ville skrue op for tempoet i kvalifikationen, som blev kørt senere på dagen.
Og skruet op for tempoet, blev der så sandelig. De fandt over 2 sekunder, mens Eilertsen måtte nøjes med lidt over et halvt sekund. Dertil kom der at der var spildt olie ud over det meste af banen, så de kørere, som nåede at sætte fantom tider indenfor de første par omgange, havde en kæmpe fordel i forhold til resten af feltet, hvilket også forklarer den store forskel i tiderne. Det betød også at Henrik måtte nøjes med 19. hurtigste tid. Men lige nøjagtig i Legend Cup klassen, er P19 i kvalifikationen slet ikke så slemt. Det betyder nemlig at man skal starte fra første startrække i løb 1.
(Foto: JJ Media)
Det blev så sandelig udnyttet til fulde, da weekendens først løb blev kørt fredag eftermiddag. Det var nemlig den lille blå racer med startnummer 69 på siden, som kunne dreje ind i det første sving som førende bil. Det havde regnet mellem kvalifikationen og løb 1, hvilket ikke gjorde forholdene nemmere.
Der kom dog hurtigt pres på fra de bagvedkørende konkurrenter, som alle sammen havde været hurtigere i kvalifikationen. Derfor måtte han også stille og roligt se en del af dem overhale. Det lykkedes dog at komme i mål som generel 13’er i feltet, og som 4. bedste Oldboyskører, hvilket er Henriks primære fokus.
Herefter skulle holdet vente til lørdag eftermiddag, inden de kunne køre på banen igen. Her skulle Eilertsen starte 16’er, men han rykkede allerede op som 15’er på den første omgang. Kampen om yderligere avancement fortsatte, og på allersidste omgang lykkedes det at vinde yderligere en placering, så han kom i mål som 14’er, men desværre kun som 5’er blandt Oldboyskørerne.
(Foto: JJ Media)
Herefter skulle lygterne tændes på alle racerbilerne, da weekendens sidste heat blev kørt 20.55 – en time efter solnedgang. Det var en helt ny oplevelse for Henrik, og der havde endda ikke været mulighed for at teste på banen i mørke. Så selvom man kender banen ind og ud, er det markant anderledes i mørke, da ens normale referencepunkter ikke nødvendigvis er lyst op af hverken banens belysning eller forlygterne på racerne.
Fra 16. startposition tabte den erfarende kører i første omgang en enkelt placering. Men der var også en masse panik rundt på første omgang, hvilket udløste en Safety Car, for at få en strandet bil fjernet. Men da løbet kom i gang igen, snuppede han hurtigt to placeringer på samme omgang. Mod løbets slutning blev yderligere en plads vundet, så han kunne krydse målstregen som generel 14’er, og 4’er blandt Oldboyskørerne. Og så kunne teamet også konstatere, at lygteføringen, som var monteret og justeret hjemme på værkstedet, bestemt ikke var den mest effektive i feltet, hvilket der må arbejdes på til næste år.
(Foto: JJ Media)
Weekendens mål blev derfor til fulde indfriet, hvor det gjaldt om at forsvare 4. pladsen i mesterskabet. Det ville dog have været rart at have en pokal med hjem fra weekenden – men det må holdet forsøge at rode bod på, når sæsonfinalen køres på Padborg Park den 15.-16. oktober, i normal dagslys – eller hvad man nu risikerer at have på en efterårsdag, midt i oktober.
Team Eilertsen Racing
Læs mere om: Henrik EilertsenPadborg Park10/09/22 - Padborg Park - Legends Car Cup |