En lettere uspændende dag endte i den totale fiasko ved at man igen havnede i en situation, hvor løbsledelsen var for lidt optaget af, hvordan man afslutter et racerløb. Problemet var, at Ricciardos bil gik i stå med få omgange tilbage, og skulle flyttes væk fra banen. Derfor kom SC på banen og det stod ganske hurtigt klart, at det ikke kunne lade sig gøre at få gang i løbet igen. Dybest set samme situation som Abu Dhabi sidste år. Her blev SC perioden tvunget kortere end den normale procedure er.
Racerløb bør ikke slutte under en SC, slet ikke i F1. Jeg kan have forståelse for, at man på lavere niveauer kan være afhængig af, at tidsplanen skal overholdes, men ikke i Formel 1. Løsningen er egentlig ret enkel - "er der mindre end ti omgange tilbage, når der sker en hændelse, bør løbet afbrydes". Det vil give god tid til at få ryddet forhindringer af vejen, samtidig med at vi vil få en fantastisk belønning - et neutraliseret løb, friske dæk hele vejen rundt og en sprint til målet.
Men det fik vi ikke, årsagerne er mange. Men kompetencerne i beslutningsrummet har ofte være flagrende og kontinuiteten usikker.
Det vi ikke fik, var svaret på om Leclerc kunne have hentet Verstappen. Det kunne han sikkert ikke, så uden Ricciardo exit ville løbet sikkert have sluttet lige så begivenhedsløs, som det gjorde under SC - men bare lidt hurtigere. Et rødt flag kunne have givet et andet resultat, men det var reelt set nok også Ferraris bedste chance for at vinde løbet i dag. For selvom Leclerc startede på pole og Verstappen var et stykke nede i feltet efter en straf, så var Red Bull hurtigere. Det kunne tydeligt ses på Monzas langsider, at den tidligere Honda motor bare har power i sig. Godt for dem, trist for os, der gerne vil have tæt race. Ferraris strategi var ikke klodset som den nogle gange har været, så de fik ikke spændt ben for sig selv, men de er bare ikke hurtige nok. Letheden hvormed Verstappen kan nå fronten uanset hvor han starter fra er egentlig først og fremmest pinlig for resten af feltet.
Leclerc fik 2. pladsen foran Russell. Englænderen kørte fornuftig, men nok egentlig lidt uspændende. Sainz, Hamiton og Perez tog de næste pladser og også de fik dermed mulighed for at understrege, at for de bedste biler, er det egentlig lige meget hvor man starter. De kørte sig fornuftigt op, Hamilton forsøgte med at køre meget langt på sit første sæt dæk, det samme gjorde Norris, der blev nr. 7. Strategi ufortalt, så ville de sikkert allesammen have ligget deromkring uanset hvor i feltet de var startet.
Norris på 7. pladsen var måske netop ham, der fik noget ud af, at starte hvor han gjorde. Han startede foran Alpine og sluttede foran Alpine. Her betød startplaceringerne noget. Gasly blev nr. 8 hvilket var fint oven på flere mindre imponerende præstationer på det seneste. Nick de Vries, der var indkaldt som vikar for Alexander Albon, hentede en i virkeligheden imponerende 9. plads i sin debut. Hvis ikke det var for pengene ville han være en fin erstatning for Latifi, der aldrig har hørt til i F1.
Det sidste point gik til Zhou, der havde en stille og stabil dag på kontoret og som formåede at træde til på en dag, hvor Bottas ikke gjorde det. Som tilskuer, var der ikke meget at komme efter. En slutning under SC er en fornærmelse og burde aldrig forekomme igen. Efter løbet hørte vi at to af kørerne var under efterforskning for at have slingret for meget på de sidste omgange, sikkert for at holde varme i dækkene. De burde måske snarere efterforske sig selv, hvilket virker ynkeligt efter den patetiske afslutning.
Kampen om VM er nu kun teoretisk, hvilket vi har oplevet for tit, men i forhold til hvor lovende sæsonen virkede i starten, er det ekstra skuffende.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Monza11/09/22 - Monza - Formel 1 - FIA F111/09/22 - Monza - Porsche Super Cup |