Den lille blå Legend Cup racer med startnummer 69 på siden var blevet tjekket igennem hjemme på værkstedet, så den forhåbentlig kunne køre endnu en weekend uden de større problemer.
(Foto: JJ Media)
Weekenden startede med 20 minutters træning, hvor det blev til 14. hurtigste tid ud af de 26 deltagere. Det var første gang i år, at Henrik Eilertsen var tilbage på en bane, som han allerede havde kørt på med den lille racerbil.
Konkurrenterne fik dog strammet gaskablet en smule mere til kvalifikationen, som blev kørt lørdag middag. Så selvom Henrik prøvede det bedste han kunne, rakte det 18. startposition.
Men i netop den serie, er det slet ikke så skidt med sådan en startposition, da man vender top-20 – altså blev 18. hurtigste tid vekslet til 3. startposition. Det viste sig dog at koblingen begyndte at fedte til sidst, så der ikke længere var optimal trækkraft på raceren. Derfor måtte den hurtigt skiftes inden weekendens første løb. Denne gang måtte chefmekaniker Bjørn Andersen desværre blive derhjemme, så Henrik måtte selv hoppe i arbejdstøjet, og få den skiftet ud. Godt nok havde han Patrick Langkjær med om lørdagen som hjælper, men han har aldrig skruet på en Legend Car bil, så derfor var det bedst at selv stå for udskiftningen.
(Foto: JJ Media)
Det blev til en fin start på løbet for Eilertsen, som forsvarede 3. pladsen gennem det første sving, og videre ud på første omgang. Ja, faktisk gik det forrygende, og han mistede kun to pladser til nogle hurtigere kørere, indtil der kom Safety Car, da en anden kører var kørt af banen. Det gjorde at hele feltet blev samlet igen, og der kom maksimalt pres på.
Den omvendte startrækkefølge gjorde også at der kom en masse hurtige kørere bagfra, og det er begrænset hvor bred man kan gøre sådan en lille Legend Car i 5/8 del størrelse af en rigtig amerikanerbil fra 30’erne. Men især et placeringstab var han meget misfornøjet over – det var nemlig til en Oldboys konkurrent, på allersidste omgang. Dermed blev en 3. plads vekslet til en 4. plads – foruden en generel 12. plads, hvilket egentlig var rigtig flot.
Herefter kunne han vente indtil 11.05 søndag formiddag, hvor heat 2 skulle køres. Her startede Henrik som 15’er – men et puf under starten gjorde at bilen spandt rundt, og da han satte i gang igen, kom der nogle meget mærkelige lyde fra bagenden af raceren. Derfor turde han ikke gøre andet end at køre i pit, da man ikke skal spøge med en afkørsel på den lille men meget hurtige bane.
(Foto: JJ Media)
Bagakslen blev skilt ad, og alting tjekket igennem, men der var ikke nogen skader at se – og så var det ellers bare at indtage 20. startposition til weekendens sidste heat.
Det blev til en fantastisk start, hvor de første tre pladser allerede var vundet gennem det første sving. Herefter fortsatte avancementet stille og roligt op gennem feltet, og hvad der var endnu vigtigere var op gennem Oldboysfeltet.
Så da de 14 omgange, inklusiv to Safety Car perioder, var blevet kørt, kunne en tilfreds kører krydse målstregen som 3’er blandt Oldboyskørerne, og generel 17’er. Dermed var der en pokal til teamet, for anden weekend i træk.
4. pladsen i Oldboysmesterskabet blev trods pointtabet i heat 2 forsvaret. Der resterer 3 afdelinger mesterskabet i år, så der kan stadig nå at ske rigtig meget.
Næste gang at Henrik Eilertsen skal på banen, er til Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen om halvanden uge. Her skal løbsweekenden afvikles over 3 dage, og her er der endda chance for en lille overraskelse – men tiden må vise om det bliver til virkelighed, eller om den bliver udskudt til senere på året.
(Foto: JJ Media)
Tidsplanen for weekenden lyder som følger (ret til ændringer forbeholdes):
Fredag
Træning 16.45
Lørdag
Tidtagning 10.55
Løb 1 16.05
Søndag
Løb 2 12.45
Løb 3 15.05
Team Eilertsen Racing
Læs mere om: Henrik EilertsenJyllandsringenRing Djursland14/08/22 - Ring Djursland - Legends Car Cup28/08/22 - Jyllandsringen - Legends Car Cup |