Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Sainz får sin første sejr

Formel 1 
03/07/22 

Klassekørsel i slutningen af spændende løb
Det Britiske Grand Prix 2022 havde sin op og nedture og det eneste der egentlig ikke var der, var kedelige perioder. Carlos Sainz vandt sin første sejr, selvom Ferrari egentlig gerne ville have haft Leclerc øverst på sejrsskammelen. Men den mulighed ødelagde de selv.
 

Det startede med drama af den forkerte slags, da Gasly forsøgte at køre mellem Zho og Russell. Sekundet før havde Latifi demonstreret at det var muligt, da canadieren lavede en overraskende god start, på en dag hvor mange andre ikke gjorde. Men det hul Latifi var kommet igennem var ved at lukke da Gasly prøvede at klemme sig igennem. Tre biler, hvor der ikke er plads til andet end to, er en dårlig idé om det skabte en kædereaktion, som sendte Zho på hovedet igennem sandkassen. Halo'en viste igen sin berettigelse, for uden den, havde det være Zhos hoved, der havde gledet igennem sandet. Bilen endte i barrieren hvor den med høj fart flippede over, og landede på høj kant mellem barrieren og det hegn, der skal beskytte publikum.

Det gav et neutraliseret løb og en ny start uden Russell, uden Zho og uden Albon, der blev ramt af afledte effekter. Hvor Verstappen kom bedst fra start i den oprindelige start, var det Sainz der kom bedst afsted anden gang. Egentlig var det ikke særlig pæn kørsel, hverken fra Sainz, der aggressivt forsvarede mod Verstappen, eller fra Leclerc, der også ville forbi hollænderen. Monegaskeren fik knækket noget på sin frontvinge, der heldigt for ham, faldt helt af, så han ikke skulle i pit, ligesom Magnussen skulle i Canada. Leclerc ramte derefter Perez, som måtte tage et tidligt pitstop og så var han bagerste mand. Hamilton derimod blandede sig også i toppen og gjorde det klart, at han også ville være en faktor i løbet. Sainz førte foran Verstappen indtil han understyrede og var en tur ude over banen og efterlod en masse plads til Verstappen. Sainz var nu 2'er, mens Leclerc var 3'er

Det gav lidt interne gnidninger; Leclerc ville gerne forbi Sainz fordi han mente, at han var hurtigere. På et tidspunkt kom han det også, og han trak da også lidt fra, men sådan rigtig meget hurtigere virkede han ikke. Verstappen derimod virkede til at have styr på løbet. Indtil han altså ikke havde det mere. En fejl på bilens underside forstyrrede aerodynamikken voldsomt. Først troede han, at han havde fået en punktering, men et dækskifte ændrede ingenting. Dermed var den hollandske verdensmester ude af kampen om førstepladsen. Til gengæld stemplede Hamilton helt ind i den kamp, da han blev ude på banen rigtig længe på sine dæk, mens Ferrari bilerne, der begge havde været i pit, var langt efter ham. Da han endelig kørte i pit var det lige omkring grænsen til, at han kunne have holdt førstepladsen, men et langsomt pitstop sendte ham bag begge Ferrari racere. Derudover så var Hamilton nu på det hårde dæk og det tog generelt et par omgange, før det var varmet nok op, så der tabte han lidt mere terræn.

Ocon satte en angreb ind på Verstappen og kom forbi den haltende Red Bull. Men ikke længe, for snart var Verstappen forbi franskmanden, der blev langsommere og langsommere inden han til sidst gik i stå på start/mål langsiden og udløste en SC. Det gav en hel masse gratis pitstops. Den væsentligste der ikke pittede var Charles Leclerc! Måske var det placeringen på banen, da SC blev annonceret, måske tænkte de bare, at hans dæk alligevel var friskere end Sainz'? Måske sov Ferrari på i timen. Men Sainz og Hamilton fik et stop og fik bløde dæk på. Perez, der ikke havde pittet siden starten af løbet, fik også et gratis stop.

Da løbet skulle i gang igen prøvede Ferrari at overtale Sainz til at bruge sin friske dæk til at beskytte Leclerc, der lå på førstepladsen, mod et angreb fra Hamilton. Det var spanieren ikke meget for og med 12 omgange tilbage virkede det også som en håbløs strategi. I stedet gik Sainz hurtigt til angreb på sin holdkammerat, der så selv måtte forsvare 2. pladsen mod Hamilton og Perez. Den duel gav det bedste race i år. Det er muligt, at der kommer noget senere på sæsonen, der er bedre, men det usandsynligt. Det var en tre-vejs duel, hvor først Perez kom forbi Hamilton og derefter angreb Leclerc, der forsvarede sig godt mod mexicaneren, men åbenede døren for Hamilton, der så var 2'er, indtil han blev overhalet af de andre igen. Alonso blandede sig også i kampen, og det blev det ikke dårligere af. Lando Norris lå i periferien af duellen, hvis der skulle opstå muligheder. Til sidt kom Perez forbi og lagde afstand, derefter var det så Hamilton, der kom forbi Leclerc, der dog havde kræfter nok til at forsvare 4. pladsen.

Det flyttede fokus til kampen om 7. pladsen hvor Max Verstappen måtte forsvare sig indædt mod Mick Schumacher, der havde kurs mod sine første point. Helt til de sidste meter var der gang i den duel og tyskeren måtte opgive. Selvom Verstappen havde mere brug for pointene, havde Schumacher også et behov for rent faktisk at få nogle med hjem, og ville ikke risikere noget. Tyskeren kørte et modent løb og fik fire fortjente point. Bag sig havde han Vettel, der fik et fornuftigt resultat efter en kikset kvalificering.

Det sidste point gik til Kevin Magnussen, der fuldendte en god dag for Haas teamet, med point til begge biler. Det bedste løb i år, en ny mand på pole, en ny mand som vinder og massevis af fremragende dueller. Dejlig søndag!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Silverstone
  • 03/07/22 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1
  •