Fra start til mål udviste de yderst sikker kørsel i deres VAZ LADA 1500 fra 1977, men uheldigvis benyttede de instrumenter af en type, der er tilladt i dansk mesterskab, men ikke i NEZ. Dermed vandt de stadig Oresund Rally, men mistede de point, de i virkeligheden var kommet langvejs fra for at hente.
Vandt løbet, men mistede point til nordeuropæisk mesterskab: Agris Stanevics og Uldis Hmielevskis fra Letland kørte et fremragende rally i deres VAZ LADA 1500 fra 1977. (Foto: Michael Eisenberg)
”No hard feelings, reglerne skal følges,” sagde codriver Uldis Hmielevskis ved mål i Roskilde lørdag aften og tilføjede: ”Vi er glade for resultatet og for den støtte vi har fået hele vejen af arrangørerne. Det har vi aldrig oplevet før.”
Bedst i nordeuropæisk mesterskab: Per Vilslev fra Hillerød og Erik Andersen, fra Kolding kørte deres Opel Kadett GT/E fra 1978 i mål foran tre norske hold. (Foto: Michael Eisenberg)
Bedst blandt tilmeldte i NEZ blev nu Per Vilslev fra Hillerød og Erik Andersen fra Kolding i Opel Kadett GT/E fra 1978. Dermed har de en reel chance for at vinde mesterskabet, der afgøres til efteråret.
Far og datter-mandskabet Torben Weber Andersen fra Holte og Emilie Weber Wellendorf fra Frederiksberg, har med deres VW Scirocco GTL fra 1985 kørt sig op blandt de bedste i Danmark. (Foto: Michael Eisenberg)
Kampen om at blive bedste danske hold i Oresund Rally udviklede sig til et knivskarpt opgør mellem far og dattermandskabet Torben Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf fra Holte og Frederiksberg i VW Scirocco GTL fra 1985 og ægteparret Poul og Hanne Juhl-Godballe fra Ry i VW Golf GT fra 1988. I mål var der blot 0,4 sekund mellem dem, hvor førstnævnte tog stikket. Weber-mandskabet vandt også Oresund Rally for to år siden.
Ægteparret Poul og Hanne Juhl-Godballe fra Ry er nu med VW Golf GT fra 1988 blandet landets bedste i historisk pålidelighedsrally. (Foto: Michael Eisenberg)
Bedst placerede svenskere blev dansk-svenskeren Karsten M. Svensson og den tidligere svenske verdensmester Stig Blomqvists codriver Hans Sylvan i en Datsun 240 Z fra 1973, mens bedste norske hold blev Aasmund Kleve og Oddvar Moland i en Mercedes-Benz 280 CE fra 1977.
Et drømmemandskab i en drømmebil: Karsten M. Svensson fra Hässleholm og Hans Sylvan fra Sundbyberg kører bedre og bedre løb for løb i deres Datsun 240 Z fra 1973. (Foto: Morten Dam)
Det klassiske løb blev i sin 11. udgave gæstet af tre helt nye elbilmodeller, der havde fundet vej til løbets åbne klasse, hvor alle biler kan deltage.
Med mange fine internationale resultater i bagagen var der store forventninger til Kim Kjærsgaard Frandsen fra Malling og Kristian Flensbak Jørgensen fra Aarhus, da de stillede op i første rally i en elbil. Alt lykkedes for dem med denne Aiways U5, som de tog en klassesejr med. (Foto: Michael Eisenberg)
Kim Kjærsgaard Frandsen fra Malling og Kristian Flensbak Jørgensen fra Aarhus sejrede i den kinesiske Aiways U5 elbil foran Tim Svanholt fra Øm ved Roskilde og Mathias Hansen fra Göteborg i Porsche Taycan GTS Sport Turismo samt Toni Hansen fra Horsens og Viggo Møller Johansen fra Vejle i Mercedes EQE 350.
Roskildes borgmester Tomas Breddam sender byens lokalmatador Tim Svanholt og hans codriver Mathias Hansen fra Göteborg ud på Oresund Rally i denne Porsche Taycan GTS Sport Turismo. (Foto: Morten Dam)
Eftersom Oresund Rally er et slow-rally, havde elbilerne ikke glæde af deres mange flere hestekræfter, og desuden kørte de med mindre avancerede navigationsinstrumenter end de klassiske biler. Alligevel var Kjærsgaards og Flensbaks resultat så godt, at de kom i mål blandt løbets 10 bedste.
Det var meget tæt på en danmarksmesterpremiere, da Toni Hansen fra Horsens og Viggo Møller Johansen fra Vejle deltog i Oresund Rally med den nye Mercedes EQE 350. (Foto: Morten Dam)
Rallyets event organizer Michael Eisenberg, København, siger: ”Oresund Rally havde fra starten for 11 år siden som et af sine mål at promovere elbilerne, men vi var måske for tidligt ude. Nu har vi atter bragt elbilerne ind i motorsporten samtidig med, at rygraden i Oresund Rally fortsat er at fremvise bilismens kulturarv gennem de klassiske biler.”
Det yderst erfarne norske mandskab Aasmund Kleve fra Rykinn og Oddvar Moland fra Vestfossen kørte atter en fin placering hjem i deres Mercedes-Benz 280 CE fra 1977. (Foto: Michael Eisenberg)
Resultater:
Se de nøjagtige, udspecificerede resultater, klasse for klasse, her
Mere om Oresund Rally
Se alt om Oresund Rally her: http://www.oresundrally.org/
Lille ordbog: Pålidelighedsrally kaldes Regularity rally på engelsk.
Hvorfor hedder det Oresund Rally? Fordi løbet somme tider går rundt om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk "Ö" eller dansk "Ø", men med det neutrale "O". Man er dog velkommen til at udtale det Øresund Rally.
Oresund Rally er organiseret af Dansk Rally Club, som er medlemsklub under Dansk Automobil Sports Union, DASU, der igen er medlemsorganisation under Danmarks Idrætsforbund, DIF, samt tilknyttet FIA (Federation Internationale de l'Automobile), som også styrer verdensmesterskaberne i rally og Formel 1.
SONAX DASU Classic er det officielle danmarksmesterskab i pålidelighedsrally med klassiske biler fra før 1991. Nogle af deltagerne har tidligere været fartkonger i hastighedsrally for 30-50 år siden. Andre er klassiske bilentusiaster, hvor ægtepar og deres børn hygger sig med at køre ad rette veje og med rette gennemsnitshastigheder i deres klassiske biler. Sponsor for mesterskabet er SONAX.
Hvad er Historisk pålidelighedsrally?
Historisk pålidelighedsløb for klassiske biler er en form for slow-rally, hvor deltagerne mest præcist skal overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol for tidligt eller for sent, får man tildelt strafpoint. Der køres efter almindelige vejkort. Løbet foregår på offentlig vej, hvor alle færdselsregler skal overholdes, og hvor almindelig trafik også kører (hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede veje).
Tidligere vindere af Oresund Rally:
2011: Henning Jørstad og Tine Hallre, Norge, Alpine Renault A110 fra 1977.
2012: Terje Nilssen og Tore Fredriksen, Norge, Volvo 121 Amazon fra 1968.
2013: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2014: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2015: Erik og Kim Bach Sørensen, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1977.
2016: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2017: Poul og Egon Brøndum, Danmark, Toyota Starlet fra 1982.
2018: René og Jørgen Skjøt, Danmark, Honda CRX fra 1986.
2020: Torben Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf, Danmark, VW Scirocco GTL fra 1985.
2021: Finn Kristensen og Erik Rasmussen, Danmark, Ford Escort Mexico fra 1973.
Michael Eisenberg Læs mere om: 11/06/22 - Oresund Rally |