Det Sønderjyske team skulle bygge videre på erfaringerne, som blev høstet i den første løbsweekend. Selvom det er anden sæson i den grønne Honda Civic TCR racer med startnummer 71, er serien skiftet over til Kumho som dækleverandør, hvilket gør at en del af erfaringerne fra 2021 ikke længere kan bruges i 2022.
Det blev ikke den bedste optakt på løbsweekenden, da teamets varebil brød ned på vej til Djursland. Derfor måtte der i al hast lejes to andre biler, til at transportere alt materiellet til banen, som ligger nær Tirstrup. Teamet landede således først på Ring Djursland kl. 21:30 fredag aften.
(Foto: JJ Media)
Weekendens første træning skulle køres lørdag formiddag 9.15. De første par omgange bruges altid på at varme bremser og dæk op, inden der for alvor gives gas. På 3. omgang skete det som ikke må ske. På vej ned i ”Skoven” løsner en bolt sig på højre forhjulsophæng, hvilket resulterer i et hjul der vender den forkerte vej og en ødelagt træning. Carstens coach Tommy Schröter samlede teamet og fik renset luften.
Kl. 11:20 skulle træning 2 køres. Her fik Lorenzen stille og roligt mere og mere fart i bilen. En lille fejl under nedbremsning i depotsvinget, resulterede desværre i en kontakt med dækmuren, men heldigvis kun med kosmetiske skader til følge på racerbilen. Dette fik holdets mekanikere hurtigt løst, så bilen var fit for fight til tidtagningen senere på dagen.
Efter at have sat 16. hurtigste tid i træningen ud af 18 deltagende biler, lykkedes det at finde næsten et sekund i kvalifikationen. Det rakte dog kun til 15. startposition, da det var utroligt tæt i feltet med omkring et halvt sekund op til en top-10 startplacering.
(Foto: JJ Media)
Det blev en dramatisk start på søndagen og løb 1, hvor flere biler kolliderede på vej ud af det første sving. Heldigvis undgik Carsten al tumulten, og kunne derfor notere sig for en 13. plads, da Safety Car blev kaldt på banen. Det tog nogle omgange for nedsat hastighed, inden løbet blev givet frit igen.
Her skulle der både forsøges at angribe de forankørende og samtidig holde øje med konkurrenterne bagved. Lorenzen mistede en enkelt placering, men vandt den tilbage igen senere i løbet. Dermed kunne han krydse målstregen på en generelt 13. plads, hvilket var et ganske fornuftigt resultat.
Det var også startpositionen til løb 2, hvor ambitionerne havde fået et nøk opad grundet de positive takter fra heat 1. Uheldigvis var der hele 3 kørere, som blev dømt for tyvstart – heraf var Carsten en af dem. Desværre så han ikke sit eget startnummer blandt de mange straffe, hvilket resulterede i et sort flag og dermed udelukkelse fra heatet. On board optagelser viste efterfølgende, at der ikke var skyggen af tyvstart.
Inden Carsten fik det sorte flag var han i en nærkamp også blevet ramt på venstre baghjul, hvorved konkurrenten strøg forbi, så det var en frustreret chauffør der steg ud af bilen og endvidere skulle en tur op forbi dommeren og stå skoleret for den uberettigede diskvalifikation.
(Foto: JJ Media)
I dagens sidste heat skulle Lorenzen starte P15. Det blev hurtigt vekslet til en 12. plads, hvorefter der var 17 omgange til at køre ræs i. Placeringerne bølgede frem og tilbage et par gange, hvor han kortvarigt var fremme på P9, inden han bed sig fast på 12. pladsen i resten af løbet uden for alvor at blive presset bagfra. Ligesom i de to foregående heat måtte Safety Car en tur på banen efter et sammenstød på mållangsiden.
Efter to weekender indtager Lorenzen 9. pladsen i Trofeo mesterskabet, som er for ikke-professionelle kørere over 40 år. Der er ikke mange point op til konkurrenterne, så forhåbentlig kan det blive til avancement, når den næste afdeling af TCR Denmark 2022 køres den 25.-26. juni på FDM Jyllandsringen nær Silkeborg, hvor Carsten i øvrigt holder sæsonens første VIP-arrangement i samarbejde med Langå Teltudlejning og CL Partyservice.
(Foto: JJ Media)
Fik man ikke set weekendens løb, eller bare gerne vil se dem igen, kan det gøres på youtube.com/TCRDenmark
BUDWEG RACING
Læs mere om: Carsten LorenzenRing Djursland29/05/22 - Ring Djursland - TCR Denmark |