(Foto: Richard Prince)
Det så ellers godt ud, da Kevin Magnussen leverede en glorværdig præstation på Daytona International Raceway lørdag aften lokal tid. Her satte danskeren sig bag rattet Chip Ganassi Racings Cadillac DPi #02 og kørte holdet fra en femteplads til en generel føring, og undervejs i de fem stints sikrede Magnussen desuden en ny banerekord i det amerikanske 24-timersløb.
(Foto: Richard Prince)
Præstationen gav TV-kommentatorerne noget at tale om, og bedre blev det, da danskeren senere på natten igen overtog racerbilen, erobrede føringen og lagde afstand til konkurrenterne.
(Foto: Richard Prince)
– Det var fantastisk. Der var virkelig meget trafik, men bilen var utrolig fed at køre, og jeg havde nogle gode kampe med vores konkurrenter i DPi-klassen. Selvom jeg var i bilen i næsten tre timer, føltes det som ingenting. Da jeg kom ud igen, havde jeg svært ved at huske, hvor mange stints, jeg havde kørt, og dét er et tegn på, at det har været sjovt. Da temperaturen faldt og det blev meget koldt, blev det lidt mere tricky at forlade pitlane på nye dæk, men det blev aldrig et voldsomt problem for os. Vi havde en virkelig stærk bil, lyder det fra Kevin Magnussen.
(Foto: Richard Prince)
Desværre lykkedes det ikke for Magnussen at bevare føringen, da bilen tidligt søndag morgen pludselig mistede power i en grad, at danskeren måtte lade sig falde tilbage i feltet. Problemet, en defekt benzinpumpe, kunne ikke løses i pitlane, så bilen blev kørt i garagen, hvor Ganassi-teamets mekanikere kæmpede med at finde fejlen. Det lykkedes, men da bilen igen var på banen, var holdet håbløst bagud. Den mørke Cadillac sluttede løbet på en sjetteplads i DPi-klassen, 27 omgange efter den vindende bil.
(Foto: Richard Prince)
– Så snart du kører i garagen er du de facto ude af løbet. Dén er hård at sluge, når du indtil da har været så dominerende. Det var nærmest en gentagelse af sidste år, hvor vi også blev sendt ud af kampen af en punktering. Fantastisk arbejde af crewet, som fandt fejlen og fik os på banen igen, men kæmpe nedtur for hele holdet, at vi må tage hjem uden et topresultat. Daytona kan være lige så nådesløst, som det kan være fedt, men det er jo også dét, som gør det så stort at vinde.
(Foto: Richard Prince)
Ny chance på Sebring
Mens Kevin Magnussen og teamkammeraterne, Earl Bamber, Alex Lynn og Marcus Ericsson, må tage hjem fra Daytona med uforettet sag, så får danskeren mulighed for at sikre et trofæ i en anden stor amerikansk klassiker. Magnussen er nemlig blevet hyret af Chip Ganassi Racing til også at køre årets 12-timersløb på Sebring International Raceway den 19. marts.
(Foto: Richard Prince)
– Det bliver fedt at få en ny chance på Sebring. I det hele taget er det fantastisk at få lov til at køre de her store fantastiske langdistanceløb. Jeg er stadig nybegynder sammenlignet med flere af de kørere, som jeg konkurrerer med i IMSA-serien, og som jeg skal konkurrere med i World Endurance Championship sammen med Peugeot Sport – så jo mere ræs, jo bedre. Stor tak til Chip Ganassi Racing for at tage mig med på holdet igen.
(Foto: Richard Prince)
Kevin Magnussen
Carlos Communication Nikolaj Karlshøj Læs mere om: Kevin MagnussenDaytona30/01/22 - Daytona - IMSA |