Presseholdet mødte dem ved den sidste tidskontrol i St. André des Alpes, for at få en situationsberetning direkte fra deltagerne inden de skulle køre de sidste 123 km til Monaco, og hurtig finde deres hotel for at få en god nats søvn ovenpå det sidste døgns udfordringer. Vi fik en snak med hvert af TEAM FYNSKE BANK DANMARKS deltagere.
Henrik Bjerregaard og Mirek Svéc, start nr. 1
Det har været en rigtig hård nat, med konstant nedbør fra vi startede i Reims, til vi var nede omkring Sisteron, hvor det blev en blanding tåge, frost, sort is på vejen og usigtbart vejr. Man bliver helt bims i hovedet af at have vinduesviskerne kørende i så mange timer. Ca. halvvejs mellem Reims og Sisteron blev det spejlglat, og vi havde vanskeligt ved at holde tiden. Vi var ofte nede at køre omkring 20 km/t, og vores servicevogn så flere biler der var røget i grøften. Det var noget at det værste føre jeg har oplevet i RMCH. Vi har tidligere haft meget sne, og det kan man forholde sig til. Ren is er derimod en stor udfordring, da det næsten er umuligt at holde bilen på vejen. Det har derfor været en nat helt uden søvn, da der ikke har været tid til det. Nu glæder vi os blot til at komme det sidste stykke til Monaco og få nogle timers søvn.
Start nr. 1, Vinderne af RMCH i 2020, Henrik Bjerregaard og Mirek Svéc er her set på tilkørselsetapen fra Reims til Monaco (Foto: wellendorffoto – Emilie Weber Wellendorf)
Per Vilslev og Erik Andersen, start nr 159
Vi startede ca. kl. 20.00 i Reims, og har haft en fin tur ned igennem Frankrig til St. André des Alpes. Dog har vi haft lidt problemer med en fremmed lyd fra det ene forhjul. Hver gang vi skal dreje til venstre, skal jeg bremse samtidig for at lyden forsvinder. Det er jo ikke holdbart i længden, og kan måske udvikle sig. Så det må vores servicefolk have set på inden vi kører videre. Desuden har vi haft en kølerslange, som hoppede af, men den kunne jo nemt monteres igen. Det har det meste af natten været utroligt glat, så glat at når man trykkede på bremsen, så vidste man ikke helt om bilen bare fortsatte eller stoppede, så vi har da kørt sidelæns et par gange. Vi har heldigvis ikke set nogle deltagere i løbet, som har været kørt af vejen, men set nogle stykker som har holdt med tekniske problemer.
Start nr. 159, Per Vilslev og Erik Andersen nøde solens stråler på de sidste kilometer af tilkørselsetapen fra Reims til Monaco (Foto: wellendorffoto – Emilie Weber Wellendorf)
Jens Gandrup Jørgensen og Kristian Flensbak Jørgensen, start nr. 126
Vi startede i Bad Homburg i Tyskland ved 14- tiden, og var allerede godt nede i Frankrig da det begyndte at blive glat. De fire biler der startede i Reims fik mere glæde af både tåge, regn og sort is på hele turen. Vi var i så god tid ved den første kontrol i Langres, at vi kunne booke ind på et hotel og få 5-6 timers søvn, inden vi skulle videre mod Monaco. Det var en kæmpe fordel på den første halvdel af ruten.
Fra Langres og længere sydover blev det glat mange steder. Vi havde nok, på grund af at vi havde sovet, mere energi til at håndtere det, end dem der havde haft tåge, regn og glat føre hele vejen. Indtil videre går det rigtigt fint, vi er ved godt mod, og nu mangler vi blot det sidste korte stykke til Monaco, inden bilen stilles i parc fermé, og vi kan få nogle timers søvn.
Start nr. 126, Jens Gandrup og Kristian Flensbak ankommer her til sidste tidskontrol i St. Andre les Alpes, 125 km fra Monaco. (Foto: wellendorffoto – Emilie Weber Wellendorf)
Michael Kristiansen og Michael Andersen, start nr. 215
Vi har haft en forholdsvis god tur, indtil vi undervejs løb ind i et længere stykke med ren sort is, uden at ane det. Først troede vi at vi var punkteret, men kunne så se at det måtte være en 4-hjulspunktering vi var i gang med. Bilen skred bare derudaf, så det var bare om at tage det roligt. Vi har større problemer med vores servicevogn, som tilsyneladende har brændt motoren af. Lige nu ved vi ikke hvordan vi løser det problem, og vi ved rent faktisk ikke nøjagtigt hvor de er. De har dog fundet et værksted, hvor de måske kan finde en løsning på problemet.
Bortset fra det, så går det vældigt godt. Det eneste problem vi har haft til nu, er en sprinklerdysse som var monteret skævt. Det er jo til at løse. Det har været en hård nat uden søvn. Da vi først var færdige med den sorte is, startede franskmændene noget rimtåge op i stedet for, hvilket resulterede i rimglatte veje. Det er dog knapt så glat som ren sort is. Alt forsvandt i en hvid tågemur så det tærede voldsomt på koncentrationsevnen. Nu står vi så her i St. André des Alpes i højt solskin og uden servicevogn. Vi nu skal videre til Monaco. Vi håber at de får servicebilen i gang igen, og kan møde op med vores tøj og tandbørster inden vi skal til køjs.
Start nr. 215, Michael Kristiansen og Michael Andersen glæder sig til at se dyner, når de efter en lang nat har kørt de sidste km til Monaco. (Foto: wellendorffoto – Emilie Weber Wellendorf)
Kim Frandsen og Jan Østergaard, start nr. 157
Vi har haft en god tur fra Reims til Sydfrankrig, men det har været en lang nat. Vi er godt slidte nu efter en nat med regn, tåge og meget glatte veje. Nu går dialogen på hvad vi gør i morgen, når vi skal ud på de første fire specialstrækninger hvor sekunderne tæller. Hvilke dæk skal vi køre på? Det er vanskelige beslutninger der skal tages inden vi starter i morgen tidlig. Vi kørte i sne i nat, og nu her i St. Andre des Alpes er det 12 grader, så hvad skal vi vælge at starte ud på i morgen? Vi venter nok med den beslutning til vi ser hvad ispiloterne melder ud i morgen, når de har kørt den første specialstrækning igennem. Lige nu er vi så trætte, at der kun er tre ord i tankerne – en god seng. Vi er brugte, men det ved vi at man vil være, da tilkørselsetaperne er altid en udfordring. Vi kører jo stort set et døgn uden længere pauser.
Start nr. 157, Kim Kjærsgaard Frandsen og Jan Østergaard er her ude på dagens sidste km fra St. Andre les Alpes til Monaco. (Foto: wellendorffoto – Emilie Weber Wellendorf)
Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen, start nr. 268
Vores tur ligner Jens og Kristians – vi startede samme sted i Bad Homburg i Tyskland, og har haft rigtig god til at nå frem til kontrollerne undervejs. De biler der startede i Reims haft større udfordringer. Vi havde inden kontrollen i Langres mulighed for at sove nogle timer i bilen. Her har vi noget der efterhånden er blevet en tradition, da vi har fundet et sted hvor vi hos en autoforhandler kan parkere under et halvtag, Det betyder at et eventuelt regnvejr ikke holder os vågne ved at piske på taget men også at vi slipper for at skrabe is af bilen og rense den for sne, hvis det skulle blive rigtig vinter i løbet af natten. Det meste af turen har været sådan noget snavsvejr med tåge, regn og glatte veje. Her til morgen og i formiddag har det til gengæld været fantastisk flot vejr, og vi har nydt turen i den flotte natur fra solen stod op. Nu skal vi bare køre det sidste korte stykke til Monaco, og så have noget søvn inden det rigtigt går løs med konkurrencen i morgen.
Start nr. 268, Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen nødt den flotte tur og de små byer i Provence undervejs til Monaco (Foto: wellendorffoto – Emilie Weber Wellendorf)
I morgen bliver det alvor.
Første bil starter kl. 06:00 fra Monaco, for at bevæge sig ud på en 475 km lang rute op gennem Sydfrankrig med etapemål i Valence. Undervejs har de sammenlagt 75 km specialstrækninger fordelt på fire strækninger af de mest udfordrende veje i området.
Første bil er i mål i Valence kl. ca. 17:00.
Presseteamet
Viggo Johansen,
rallypics.dk Læs mere om: Monte Carlo02/02/22 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |