Race 1
Gabriele Tarquini startede ud fra pole, og han var den eneste hos Alfa Romeo der var i stand til at få en god start. Det var ellers Alfa'ere der havde indtaget fronten, men både Colciago og Larini stod næsten stille da lyset gik. Dermed stormede den forsvarende mester Giovanardi frem på 2. pladsen med sin holdkammerat Antonio Garcia lige efter. Tarquini fik en god start - i hvert fald bedre end de øvrige Alfa'er (Foto: FIA ETCC)
Allerede på første omgang var der problemer med sammenstød. Andre Couto kørte sammen med Janne Nilsson, som kostede videre deltagelse for køreren der stammer fra Macau. Oppe i front kørte Tarquini og Giovanardi deres eget løb, mens der var et lille felt lidt tilbage som kæmpede internt - især var Alfa'erne aggressive for at hente det tabte.
Hele vejen igennem pressede Giovanardi på for at sikre sig sejren, men Tarquini holdt fast og sikrede sig dermed den første sejr i år. Men BMW lå rigtig godt til. Hollænderen Tom Coronel fik sejren i 'Independents' klassen.
Resultatet af race 1
|
Plac. | Kører | Mærke | Tid |
|
1 | Gabriele Tarquini | Alfa Romeo 156 Gta | 21:30,672 |
2 | Fabrizio Giovanardi | BMW 320i | +0:00,212 |
3 | Antonio García | BMW 320i | +0:00,880 |
|
4 | Jörg Müller | BMW 320i | +0:01,980 |
5 | Dirk Müller | BMW 320i | +0:09,062 |
6 | Andy Priaulx | BMW 320i | +0:39,995 |
|
7 | Nicola Larini | Alfa Romeo 156 Gta | +0:13,902 |
8 | Tom Coronel | BMW 320i | +0:15,655 |
9 | Roberto Colciago | Alfa Romeo 156 Gta | +0:16,053 |
|
10 | Alessandro Balzan | Alfa Romeo 156 Gta | +0:17,285 |
11 | Fabio Francia | Alfa Romeo 156 Gta | +0:19,576 |
12 | Frank Diefenbacher | SEAT Toledo Cupra | +0:20,229 |
|
13 | Jordi Gené | SEAT Toledo Cupra | +0:26,490 |
14 | Eric Cayrolle | Alfa Romeo 156 Gta | +0:28,352 |
15 | Jordi Palomeras | Honda Civic Type-R | +0:28,627 |
|
16 | Janne 'Flash' Nilsson | Volvo S60 | +0:28,816 |
17 | Sandro Sardelli | Volvo S60 | +1:00,946 |
18 | Rickard Rydell | Volvo S60 | - 2 omg. |
|
19 | Duncan Huisman | BMW 320i | - 3 omg. |
DNF | Paolo Ruberti | Alfa Romeo 156 Gta | - 10 omg. |
DNF | André Couto | Honda Civic Type-R | - 11 omg. |
|
Hurtigste omgang:
Antonio García - 147,09 km/t. på anden omgang.
Første sejr med Alfa Romeo til Tarquini siden 1996 - og det vakte glæde! (Foto: FIA ETCC)
Race 2
De otte første blev placeret i omvendt rækkefølge til starten af det andet løb, hvilket sendte Tom Coronel frem i pole. Meget hurtigt - allerede på vej mod det første sving var de to BMW'ere med Jörg og Dirk Müller forbi. Derefter smuttede også briten Andy Priaulx forbi og senere også Giovanardi, hvorefter Coronels pole var blevet mindre betydningsfuld.
Tarquini leverede en flot indsats ved at komme hele vejen tilbage til en 4. plads, mens Larini, der ellers lå bedre til i løbet til sidst mistede placeringer og sluttede på en 6. plads. Oppe i front var der ingen der for alvor truede BMW'erne, som kørte helt deres eget løb og tog sig sikkert af alle pladserne på podiet. Dirk Müller sejrede og var sjældent under pres fra holdkammeraten Jörg. Coronel blev dog belønnet for sin indsats og fik sejren igen i 'Independents' klassen. Dirk Müller anførte BMW da de tog sig af alle podiepladserne i det andet løb (Foto: FIA ETCC)
Resultatet af race 2
|
Plac. | Kører | Mærke | Tid |
|
1 | Dirk Müller | BMW 320i | 21:23,585 |
2 | Jörg Müller | BMW 320i | +0:00,228 |
3 | Andy Priaulx | BMW 320i | +0:00,436 |
|
4 | Gabriele Tarquini | Alfa Romeo 156 Gta | +0:09,567 |
5 | Fabrizio Giovanardi | BMW 320i | +0:10,566 |
6 | Nicola Larini | Alfa Romeo 156 Gta | +0:11,012 |
|
7 | Antonio García | BMW 320i | +0:11,267 |
8 | Tom Coronel | BMW 320i | +0:12,267 |
9 | Fabio Francia | Alfa Romeo 156 Gta | +0:18,194 |
|
10 | Rickard Rydell | Volvo S60 | +0:20,435 |
11 | Roberto Colciago | Alfa Romeo 156 Gta | +0:20,840 |
12 | Alessandro Balzan | Alfa Romeo 156 Gta | +0:24,584 |
|
13 | Paolo Ruberti | Alfa Romeo 156 Gta | +0:28,947 |
14 | Eric Cayrolle | Alfa Romeo 156 Gta | +0:31,402 |
15 | Sandro Sardelli | Volvo S60 | +1:02,016 |
|
DNF | Jordi Gené | SEAT Toledo Cupra | - 1 omg. |
DNF | Frank Diefenbacher | SEAT Toledo Cupra | - 4 omg. |
DNF | Jordi Palomeras | Honda Civic Type-R | - 7 omg. |
|
DNF | Janne 'Flash' Nilsson | Volvo S60 | - 11 omg. |
DNS | Duncan Huisman | BMW 320i | -- |
DNS | André Couto | Honda Civic Type-R | -- |
|
Hurtigste omgang:
Dirk Müller 148,24 km/t. på anden omgang.
Et par kommentarer fra de mest markante kørere i weekenden:
Gabriele Tarquini: "Jeg er glad for at have sikret en ny sejr til Alfa Romeo - min seneste var tilbage i 1996, som godt nok er mange år siden. I det første løb var det ikke let at holde Giovanardi bag mig, men min racer var hurtigere på strækningerne og det gav mig en lille fordel."
Fabrizio Giovanardi
"I det første løb pressede jeg virkelig hårdt på for at jagte Gabriele og forsøge at presse ham til at lave en fejl, men det kom ikke. Jeg er dog glad for at være sluttet som nummer to og at være blandt de forreste i mesterskabet. I det andet løb blev jeg straffet for mit valg af brugte dæk, mens de andre BMW'ere kørte på nye dæk." Giovanardi er med fremme i mesterskabet, selvom han ikke fik sejrede i årets første afdeling (Foto: FIA ETCC)
Dirk Müller
"Jeg er meget stolt over at være den første kører der vinder for BMW i år. Jeg håber at det sker flere gange i løbet af sæsonen. Hele weekenden har gået op og ned: den sidste i den første træning til at være nummer 1 BMW'en i den anden, fra en skuffende 12. plads i kvalifikationen til en stor sejr i det andet løb."
Jörg Müller
"Jeg tror at hvis jeg kunne have fået chancen til, ville jeg have overhalet Dirk selvom han er min holdkammerat. Og det var det samme med Priaulx som var bag mig. Men mesterskabet er meget tæt med 12 racere indenfor det samme sekund, og det er ikke let at overhale. Man skal vente på at køreren foran en laver en fejl."
Antonio Garcia
"Det var en stor weekend for mig: en podieplads i mit første touringcar løb og på min hjemmebane. Jeg må indrømme at jeg efter et godt resultat i kvalifikationen var bekymret for løbet. Jeg har aldrig før kørt et så kort og tæt race, og vidste ikke hvad jeg kunne forvente i starten."
Andy Priaulx
"Jeg er absolut tilfreds med at komme på podiet i mit første løb, fordi det er en ekstrem professionelt og konkurrencedygtigt mesterskab. Jeg er selvfølgelig meget tilfreds fordi jeg var i stand til at være med i toppen, sammen med disse store kørere."
Også en solid indsats af Andy Priaulx - 3. pladsen blev sikret i det andet løb (Foto: FIA ETCC)
Det næste løb køres den 27. april på Magny-Cours, Frankrig. Benji
Læs mere om: 06/04/03 - Circuit de Catalunya - ETCC |