Med Øresund som baggrund drejer vinderne af Oresund Rally, Finn Kristensen fra Silkeborg og Erik Rasmussen fra Ry, ind på en bivej på vej mod totalsejren i deres Ford Escort Mexico fra 1973 . (Foto: Morten Dam)
Bedst af alle var Finn Kristensen fra Silkeborg og Erik Rasmussen fra Ry i en Ford Escort Mexico fra 1973. Udover at være bedst i Expertklassen vandt de med en margin på blot halvandet sekund totalsejren foran Kim Kjærsgaard Frandsen fra Malling og Jan Østergaard fra Juelsminde i en VW Golf GTI fra 1979.
Manglede halvandet sekund i at vinde: Kim Kjærsgaard Frandsen fra Malling og Jan Østergaard fra Juelsminde blev nr. 2 i Oresund Rally i deres VW Golf GTI fra 1979. (Foto: Michael Eisenberg)
"Det er fantastisk, at det skulle lykkes at vinde totalsejren," sagde en lykkelig Finn Kristensen ved mål på Torvet i Hillerød sent lørdag. "Vi var oppe mod hele eliten, og føringen skiftede hele dagen, men i slutspurten kom vi forbi. Der er ingen plads til fejl i det selskab."
På smukke nordsjællandske efterårsveje kørte Henning og Else Friborg fra Them sig ind på tredjepladsen i Expertklassen i deres Volvo 142 S fra 1970. De blev mestre i samme klasse. (Foto: Morten Dam)
Borgmester Kirsten Jensen, Hillerød, sender start nr. 1, far og søn-mandskabet Lars og Simon Hjort fra Dianalund og Middelfart af sted ud på Oresund Rally i deres Triumph TR4A fra 1966. De vandt Eliteklassen. (Foto: Michael Eisenberg)
Den erfarne kører Kim Bach Sørensen fra Stenløse tog sin datter Freja Bach Sørensen med som codriver, og resultatet blev en sensationel andenplads i Sportklassen i deres Totota Corolla GT fra 1986. Her har de netop passeret Øresund. (Foto: Michael Eisenberg)
Far og datter, Torben Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf fra Holte og Frederiksberg, vandt Sportklassen i Oresund Rally og blev nr. 2 i mesterskabet med deres VW Scirocco GTL fra 1985. (Foto: Morten Dam)
CC-Cars DASU Classic er titlen på serien for pålidelighedsrally med klassiske biler fra før 1990. I modsætning til rally med moderne biler er det slow-rally, hvor deltagerne helt præcist skal køre løbet med en gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t.
Arrangørerne fra Dansk Rally Club havde ekstraordinært åbnet en turistklasse for deltagere, der altid har drømt om at prøve et ægte rally. Her blev de lykkelige vindere far og søn-mandskabet Brian Wetterstein fra Kerteminde og Sigurd Wetterstein fra Thyholm i en Alfa Romeo Guilia 1300 fra 1972.
Pålidelighedsrally er ikke kun en hyggetur, det er hardcore, og det gør det vildt sjovt. Vi er blevet bidt af det," siger Brian Wetterstein fra Kerteminde og hans søn Sigurd fra Thyholm efter at have vundet turistklassen i Oresund Rally med deres Alfa Romeo Giulia 1300 fra 1972. (Foto: Michael Eisenberg)
"Det var alt, man kunne forvente og mere til. Ikke kun en hyggetur, det er hardcore, og det gør det vildt sjovt. Vi er blevet bidt af det," siger Brian Wetterstein og hans søn Sigurd supplerer: "Vi vil gerne prøve begynderklassen til næste år."
Oresund Rally havde 38 deltagende hold, der kørte en strækning på 188 kilometer med start, pause og mål i Hillerød.
Poul og Hanne Juhl-Godballe fra Ry havde allerede vundet mesterskabet i Sportklassen, da de stillede op i Oresund Rally. Her blev de nr. 3 i klassen i en VW Golf GT fra 1988. (Foto: Michael Eisenberg)
Med tre sejre, heraf den ene i Oresund Rally, vandt Michael Kristiansen fra Greve og Michael Andersen fra Brøndby et sikkert mesterskab i Touringklassen med deres Ford Escort RS 2000 fra 1977. (Foto: Michael Eisenberg)
Løbets ældste bil var denne Jaguar MK 2 3.8 fra 1960, som blev kørt i turistklassen af Leo Staun Christensson og Charlotte Staun fra Gilleleje. (Foto: Michael Eisenberg)
Se ALT, du har brug for at vide, om Oresund Rally her:
http://www.oresundrally.org/
Find resultatlisterne her for alle klasser i Oresund Rally, samt slutstillingen i CC-Cars DASU Classic og slutstillingen i NEZ-mesterskabet.
Michael Eisenberg Læs mere om: 30/10/21 - Oresund Rally |