”Vi fik en teknisk defekt på bilen mod slutningen af den allerførste hastighedsprøve,” fortæller Marco Gersager. ”Da vi skulle dreje ind på afløbet på hastighedsprøven, gled bilen ud mod et skilt, så jeg måtte hive i håndbremsen for at undgå at ramme det. Det skete ganske udramatisk. Bilen gik i stå, men vi kom i gang igen og kom i mål som nummer ni.”
Marco Gersager og Carina Møller gennemførte de efterfølgende tre hastighedsprøver med placeringer i top 7, inden det var tid til løbets servicepause. Her blev trækakslen i venstre forhjulsophæng udskiftet, men da makkerparret forlod servicepladsen for at køre løbets fire sidste hastighedsprøver, stod det snart klart for dem, at reparationen ikke havde hjulpet.
Marco Gersager og Carina Møller kæmpede med træk på kun to hjul under Rally Naturens Rige. (Foto: Jokum Tord Larsen)
”Den nye trækaksel hjalp ikke, så vi har en mistanke om, at der er noget, som er gået i stykker i selve gearkassen,” vurderer Marco Gersager. ”Inden løbet havde vi gået alt nøje efter, og der var mere end 600 km til, at gearkassen skulle åbnes og efterses. DM-finalen bestod trods alt kun af 90 km hastighedsprøver.”
”Det var også tæt på, at vi valgte at parkere, men kampen om placeringerne i mesterskabet har været så tæt i år, så hvis nogen af vores konkurrenter fik problemer og måtte udgå, ville det være træls, hvis vi holdt og glanede med en bil, som faktisk godt kunne køre.”
Marco Gersager og Carina Møller valgte trods udfordringerne derfor at fortsætte. De sluttede på en generel femteplads, og de formåede overraskende også at score et enkelt bonuspoint på den afsluttende power stage.
Marco Gersager greb selv værktøjet, da trækakslen skulle skiftes på GM Motorsports Skoda Fabia R5. (Foto: Jokum Tord Larsen)
”Det havde vi virkelig ikke regnet med,” siger Marco Gersager. ”Vi kæmpede med det, vi havde. Det største problem var, at du ikke kunne reducere bremsetrykket. Det gav uro i bilen, og min kørsel blev meget kantet og upræcis. Jeg havde svært ved at få den ind i svingene, fordi forhjulene ikke trak med.”
”At udelukkende køre med baghjulstræk er ikke vejen til succes i en firhjulstrækkerklasse. På de rene asfaltstykker og løbets industriprøve er jeg overrasket over, at vi ikke satte mere til. Men på løbets grusstykker var vi oppe mod hårde odds.”
Pointene i Rally Naturens Rige rakte til en samlet femteplads i Danmarksmesterskabet i klassen og en sjetteplads i Dansk Super Rally – mesterskabet på tværs af alle klasser.
”Den uheldige sæsonafslutning skal nu ikke overskygge den sæson, vi har haft,” siger Marco Gersager. ”Bilen har kørt godt, og vi er kommet længere og længere frem i feltet i takt med, at jeg er blevet dus med den. Nu skal vi have fundet ud af, om vores mistanke med gearkassen passer, og får vi løst det problem, stiller vi nok op til finalen i Yokohama-mesterskabet.”
GM Motorsport Læs mere om: Carina V. MøllerMarco GersagerIkast09/10/21 - Ikast - DM Rally - DM |