Frank Nielsen er ikke en herre, som nemt giver op, så allerede ved hjemkomsten fra Lolland-Falster, lørdag den 28. august blev jungletrommerne aktiveret, og jagten gik ind på de dele der skulle bruges for at bygge en ny motor. Både motorblok, topstykke og stort set alt andet indhold skulle skaffes i en vis fart, hvis bilen skulle være køreklar lørdag, den 11. september.
Onsdag før løbet manglede der endnu nogle dele, som ellers var blevet tilsendt fra flere steder rundt om i Europa. Det er et kæmpe puslespil at få til at gå op, da racerdelene ikke ligger som standard på noget lager, men ofte skal findes rundt omkring i Europa hos kørere som har lignende biler, og dermed måske har noget liggende der kan bruges. Torsdag morgen, den 8. september kom de sidste dele.
Frank Nielsen og Per Brodersen presser den rød-hvide Citroén C2R2 til det yderste på hastighedsprøverne. (Foto: rallypics.dk – Viggo Johansen)
Takket være gode leverandører, et serviceteam der var villig til at arbejde på alle tider af døgnet, kunne puslespillet kunne begynde at blive lagt. Motoren blev samlet, og meget sent torsdag aften, eller lad os kalde det fredag morgen, kunne bilen rulle ud af garagen og op i traileren, så den var klar til afgang mod Tyskland.
Fredag kørte Frank Nielsen og Per Brodersen mod Süderbrarup sydøst for Flensborg, så de kunne gennemkøre hastighedsprøverne for at lave deres nødvendige noter om prøvernes vejforløb, mens serviceteamet transporterede den nyrenoverede Citroén C2R2 Max samme vej, så den kunne være klar til start lørdag sidst på formiddagen.
Da løbet først var i gang, skulle det vise sig at blive en kamp mod meget andet end konkurrenterne. Den nye motor fungerede 100% som forventet, men der stødte andre udfordringer til, som viste at motorsport og i særdeleshed rally kan være en stor udfordring, da man ofte er langt væk fra servicepladsen, og dermed hjælp til fejlfinding og reparation.
Frank Nielsen og Per Brodersen på vej mod andenpladsen i RC4R2 Cupen i fjerde afdeling om Danmarksmesterskabet. (Foto: rallypics.dk – Viggo Johansen)
Frank Nielsen sagde efter løbet:
”Det var et meget udfordrende rally. Først opgaven med at få motoren og bilen køreklar. Da bilen skulle af traileren i Süderbrarup, satte starteren sig fast, og den ville ikke starte. Dette fortsatte med mellemrum under hele rallyet, da tiden desværre ikke var til at finde årsagen. Vi kørte ud til første prøve på tørvejrsdæk, da det så ud til fint vejr, men ved starten på prøve et begyndte det at regne, så her havde vi valgt forkert. På prøve tre blev kileremmen revet af servopumpen – årsagen er ukendt, men nok en lille sten som er blevet slynget op, og er kommet i klemme så den kunne vride remmen af remskiven. Vi måtte køre 13 km af prøve 3 uden servostyring, inden vi kunne komme til service”.
Frank Nielsen havde mere at fortælle og fortsætter: ”I pausen efter det første tre prøver fik vi en ny rem på servpumpen, så alt var atter godt indtil bilen skulle startes før afgang til prøve 4. Starteren virkede ikke, og vi måtte skubbes i gang. Nu passede vores dækvalg, da vi i pausen havde fået regndæk på. Kort før mål på prøve 6 sprang koblingskablet, så vi måtte køre fra mål på prøven til servicepladsen uden kobling og starter, så der skulle køres taktisk i forhold til stop og lyskryds. Atter engang måtte vort hurtige og dygtige servicemandskab have fat i værktøjet og på kort tid få bilen klar til den sidste hastighedsprøve – tak for jer.
Sidste store udfordring var på den sidste hastighedsprøve, hvor den nu rigtigt skulle have en over nakken. Lige da vi skulle starte på prøven, blev den sat på pause i 25 minutter, da to tog skulle passere prøven, inden vi kunne komme i gang igen. Desværre var de 25 minutter lige nok til at en voldsom regnbyge drev ind over, lige da vi satte i gang. Cimbern Rallye var et super godt rally med store og usædvanlige udfordringer. Vores motor fungerer nu 100%, men alt andet drillede på dagen”.
Trods alle udfordringerne kunne Frank Nielsen og Per Brodersen i den rød/hvide Citroën C2R2 Max køre hjem med en flot 7. plads i klassen, heraf fem tyske hold, hvilket giver en 2. plads i forhold til de kørere de normalt måler sig med i de danske løb. Desuden blev de nummer 20 generelt af samtlige 85 startende biler.
Næste udfordring for FN-rally bliver sidste afdeling af Danmarksmesterskabet lørdag den 9. oktober, hvor den aktuelle 2. plads i RC4 Super Rally Cupen skal forsvares.
FN-Rally rallypics.dk Viggo Johansen Læs mere om: Frank NielsenSchleswig11/09/21 - Schleswig - Rally |