Der var champagne i skoen på podiet. Daniel Ricciardo fejrede som altid sin sejr med champagne i skoen - og fik delt de ædle dråber med både Lando Norris og McLaren direktøren Zak Brown. Den sidste podieplads gik til Valtteri Bottas, der både kørte fremragende og havde en hel del af det held, han plejer at mangle.
Men den store begivenhed, var nogle af dem, der ikke gennemførte. Max Verstappen og Lewis Hamilton. De to tørnede sammen i chikanen for enden af langsiden. Verstappen var i forvejen rasende, efter først at have tabt starten til Ricciardo, for derefter få et pitstop på 11 sekunder. Hamilton på sin side havde været undervældende og længe siddet fast bag Norris. Sammenstødet skete da Hamilton kom ud på banen efter sit lidt langsomme pitstop. Verstappen kommer ned ad langsiden og beslutter sig for at venstresiden gennem chikanen er hans. Hamilton giver ham ikke plads, Verstappen trækker sig ikke og sekundet senere holdt der to biler i sandkassen, den ene oven på den anden. I skrivende stund er stewards ved at undersøge om det bare er det, der sker i et løb, eller om en af de to skulle have tænkt sig lidt mere om. En eventuel straf vil samtidig kunne påvirke VM kampen - med en enorm kritik fra den ene eller den andens fangruppe til følge.
Men Ricciardo vandt, og sådan set ikke fordi de to VM kandidater kørte hinanden af banen. Da starten gik, kom australieren bedst fra start og formåede at holde en nydelig afstand til Verstappen. Efter Verstappens lange pitstop var hollænderen mere eller mindre sat ud af kampen om sejren. Efter ulykken og den efterfølgende SC, var det Norris, der var den største trussel mod Ricciardo. Bag dem lå Perez og en velkørende Bottas, der havde kæmpet sig godt frem. Han fik to pladser foræret af ulykken og hentede yderligere to pladser, da løbet blev genstartet. Perez kunne han ikke rigtig gøre noget ved - han prøvede, men Perez fik hurtigt slået tilbage. Til held for Bottas havde Perez en fem-sekunders straf, for at have overhalet uden for banen. Så på banen kom Perez i mål som nr. 3, men røg to pladser ned, til 5. pladsen.
Leclerc fik således 4. pladsen og må på alle måder være tilfreds, efter en dag, hvor hjemmebaneheltene var den fjerdehurtigste bil. Sainz fik en 6. plads og dermed fik det italienske team vel det maksimale ud af det løb!
Stroll sluttede en god weekend med at hente en 7. plads, mens Alonso, Russell og Ocon tog de følgende pladser. Alle efter fine indsatser, men lige netop i dag, var der ikke meget fokus på midterfeltet - og det er jo sådan det skal være...
Giovinazzi endte som nr. 13 efter både en god kvalifikation og et godt sprint race. Og ikke nok med det, han startede også godt, men en fejl i den anden chikane sendte ham lidt off track og da han kom tilbage skar han ind foran Sainz, der ikke kunne andet end at skubbe til Alfa'en der blev sendt ud i et spin.
Dagens mest skuffede var Alpha Tauri, hvor Tsunoda ikke kom til start, Gasly startede fra pitten og tidligt måtte parkere bilen. Dagens dårligste var overraskende nok Mazepin, der endte med at få fem sekunders straf for at sende sin holdkammerat ud på en snurretur, inden han måtte parkere bilen med en teknisk defekt.
Efter løbet er Verstappen blevet fundet hovedansvarlig for sammenstødet med Hamilton. Stewards vurderede at han satte angrebet ind så sent og ikke var på siden af Hamilton før langt inde i svinget. Derfor var det hans ansvar, at han ikke kunne være der. Straffen er tre placeringer på gridden i Rusland. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Monza12/09/21 - Monza - Formel 1 - FIA F1 |