Løbets grand old man er Ernest Kristensen fra Vejle, som har deltaget i langt de fleste udgaver af løbet med sin SS 100, forløberen for Jaguar. (Foto: Intercom)
På søndag køres 24. udgave af Danmarks smukkeste motorløb, Munkebjerg Hillclimb, hvor klassiske biler fra perioden 1931 til 1990 dyster om at komme hurtigst op ad bjerget, og efter et år uden tilskuere er løbet tilbage med fuldt program til publikum.
Tilskuerne kommer helt tæt på bilerne i ryttergården. Her er det hotelejer Hans Geschwendtner fra Munkebjerg Hotel, der fremviser sin Austin-Healey 3000 Mk 1 fra 1959. (Foto: Intercom)
Banen i Munkebjerg Hillclimb er betagende smuk. Her drejer Hans Geschwendtner sin Austin-Healey 3000 Mk 1 årgang 1959 fra stranden op ad bjerget. (Foto: Intercom)
Munkebjerg Hillclimb har gennem en del år samlet flere og flere tilskuere for hvert år, men i 2020 måtte traditionen brydes på grund af covid-19.
Mads Nygaard fra Vejle er typisk en af løbets hurtigste i sin Lotus Seven S1 fra 1960 – en bil designet af Formel 1-konstruktøren Colin Chapman for mere end 60 år siden, men stadig noget af det nærmeste man kommer på en racerbil med nummerplader på. (Foto: Intercom)
"Nu er vi tilbage ved fuld styrke uden covid-19-restriktioner af nogen art," fortæller løbsleder Søren Duun, der fortsætter: "Vore dygtige speakere giver interessante oplysninger om alle kørere og biler. Det er gratis for publikum at overvære løbet hele dagen, enten ved starten på Ibæk Strandvej, fra Casinosvinget midt på banen eller fra mål bag ryttergården ved Munkebjerg Hotel, og kommer man i en klassisk bil, kan man parkere på hotellets parkeringsplads tæt ved ryttergården."
Det kræver sin mand at styre en 90 år gammel racerbil op ad serpentinevejen på Munkebjerg. Magnus Neergaard fra Malmö er manden der kan. I sin Riley Brooklands fra 1931 er han blandt de hurtigste kørere i klassen for de ældste biler. (Foto: Intercom)
Deltagere fra ind- og udland valfarter hvert år til løbet. Så på søndag den 15. august er der race for gamle biler fra kl. 9-17 på strækningen fra Ibæk Strandvej til Munkebjerg Hotel.
Mercedes-Benz 230 SL kaldes også pagoden på grund af dens særlige tagform. En bil, der handles til op mod en million kroner og ofte står poleret i en aflåst garage. Per Hjort fra Mariager bruger sin til motorløb, og han er blandt de faste deltagere i Munkebjerg Hillclimb. (Foto: Intercom)
Fakta Munkebjerg Hillclimb
Munkebjerg Hillclimb er et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Man kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,6 kilometer med en række krævende sving.
I gruppen af biler, der hverken er helt gamle eller blandt de nyeste, finder man Severin Skallerup fra Jelling i denne flotte Chevrolet Corvette fra 1968. (Foto: Intercom)
Der er gratis adgang for publikum. Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 9-17.
Se mere om løbet på www.munkebjerghillclimb.dk
Banen på Munkebjerg Hillclimb er 1,6 kilometer lang med en række krævende sving. Man ser bedst de klassiske biler køre stærkt ved punkterne 1, 4 og 7.
Historisk Motor Sport Danmark
Michael Eisenberg Læs mere om: Munkebjerg15/08/21 - Munkebjerg - Hill Climb |