Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Spænding til det sidste i England

Formel 1 
18/07/21 

...men Hamilton vandt til sidst.
Det Britiske Grand Prix både startede og sluttede med stort drama, og alligevel endte det med at Hamilton vandt løbet. Da Verstappen samtidig endte i muren, åbnede Hamilton VM kampen op igen.
 

Uheld var dagens nøgleord. Der var dårlige pitstops, der var problemer med motorer, der var trafik. Men alt sammen spillede det ind i dramaet. Og drama var der. På første omgang var det kampen mellem VM duellanterne, Verstappen og Hamilton. Verstappen vandt starten, mens Hamilton pressede hård på. Halvvejs rundt satsede Hamilton hele butikken og hans frontvinge berørte Verstappens baghjul, hvor dækket fløj af og bilen endte i muren.

Det gav et rødt flag og en ny start. Verstappen var ude, og Leclerc var i front. Monegaskeren tog starten og kort efter kom meldingen om, at det, der lignede en racing incident mellem Verstappen og Hamilton var en strafbar forseelse. 10 sekunder fik englænderen og det betød, at han efter sit enlige pitstop blev sendt et pænt stykke ned i feltet. Men det forhindrede ikke Hamilton i at vinde. To omgange fra mål overhalede han Leclerc efter på aggressiv vis at have hentet ham sekund for sekund.

Hamilton fik en gratis placering, da Carlos Sainz' pitstop kiksede. Derefter skulle han forbi Lando Norris, Bottas og selvfølgelig Leclerc. Overhalingen på Bottas var en ren teamordrer plads-bytning. De to andre overhalinger skete i samme sving, som sammenstødet med Verstappen. Fra flere sider lød det ellers, at man netop i det sving ikke kan overhale - og det derfor var en strafbar forseelse. Helmuth Marko mente sågar at Hamilton burde udelukkes i mindst ét løb! Men to gange i resten af løbet lykkedes det for Hamilton at overhale i selvsamme sving!

Leclerc kørte alt hvad han kunne, men efter at have ført siden første omgang, hvor han overtog efter Verstappens ulykke, måtte han to omgange fra mål overgive sig. Hamilton var for hurtig. Det var ellers hans bedste løb længe og man kunne have undet ham sejren - også for variationens skyld.

Bottas blev 3'er uden at gøre meget væsen af sig. Han virkede ikke som en, der kunne true Leclerc - altså endnu en gang underpræsterede finnen, selvom man ikke kan kritisere ham for placeringen.

Lando Norris blev nr. 4 foran Ricciardo - så endnu en stærk indsats fra McLaren - og Ricciardo bedste løb i år. De manglede det sidste bid for at kunne kæmpe med Ferrari. Men man har på fornemmelsen at de er på vej mod toppen.

Sainz kan med rette være skuffet over sin 6. plads, selvom det ikke var hans fejl. I sprinten (som ikke må hedde sprintracet) blev han skubbet af banen og skulle kæmpe sig tilbage - og i det rigtige løb blev han sat tilbage af et kikset dækskifte. Det betød så også, at han ikke var der, til at være i vejen for Hamilton. Ferraris pitstop kostede muligvis både Leclerc sejren og Sainz en podieplads. Skuffende på alle måder.

Alonso endte på en 7. plads, efter endnu en god indsats oven på sprint(racet). Der havde han kæmpet sig fire pladser frem, og der omkring blev han hængende. Godt løb af veteranen. Stroll og Tsunoda blev 8 og 10 - begge efter en konservativ taktik, der gik på at pitte sent. I mellem dem kom Ocon efter en godkendt indsats.

Mest markant uden for pointene finder vi Sergio Perez, der i den grad blev ofret af teamet. Først var han uheldig i sprint(racet) og endte med at starte fra pitten. Fremdriften i løbet var ikke overvældende, men hæderlig. Mod slutningen blev han kaldt i pit for at prøve at sætte hurtigste omgang med et sæt softdæk. Det kostede ham en del placeringer. Han var hurtig efter stoppet, og kom faktisk tilbage til pointene - men den enlige hurtige omgang kunne han ikke få sat sammen. Så Red Bull hev ham i pit igen, og så en af de bagerste fik han fri bane foran sig og snuppede hurtigste omgang. Da han endte uden for pointene, får han ikke pointet, men det var heller ikke formålet. Formålet var at snuppe hurtigste omgang - og det enlige point - fra Hamilton.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Silverstone
  • 18/07/21 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1
  •