Det var blot anden weekend i Honda’en, og derfor var der stadig meget at lære omkring bilens opsætning, og ikke mindst kørestilen som er lidt anerledes i en racerbil med forhjulstræk, kontra Super GT raceren med baghjulstræk, som Lorenzen havde kørt i de forrige fire sæsoner.
Derfor var det også lidt en streg i regningen, at lørdagen startede med våd asfalt, hvor teamet ellers havde håbet at kunne arbejde videre med erfaringerne fra den første afdeling, hvor der var tørvejr.
Til gengæld kunne Carsten så lære bilen at kende på regndæk, hvilket gik rigtig fint på de 8 omgange han fik i den første træning. Her blev det til 12. hurtigste tid ud af det 19 bils store felt, hvor flere kørere dog havde valgt at tage chancen og køre på slicks.
(Foto: JJ Media)
Også denne weekend var Peter Jæger med holdet for at give tips omkring opsætning af bilen, og hjælpe Carsten med at tilpasse sin kørestil. Data blev nøje gennemgået og der blev sat forskellige fokuspunkter, som skulle forbedres.
Banen var væsentlig mere våd til den anden træning, men alligevel kørte Lorenzen næsten samme tid og fik således værdifuld køretid i det våde element.
Asfalten var til gengæld tørret helt op til lørdagens kvalifikation, så der kunne komme tørvejrsdæk på bilen, med dertilhørende ændringer på bilens indstillinger, og ikke mindst linjerne rundt på banen. Den omstilling foregik heldigvis rimelig smertefrit, selvom det blev til 19. startposition. Det er utrolig svært for en ikke-fuldtids racerkører, og især for dem som ikke har tusindvis af gokartomgange fra teenagetiden, at lave den omstilling, og køre hurtigt uanset vejrforholdene. Men Carsten mestrede det alligevel tilfredsstillende.
(Foto: JJ Media)
Det havde regnet igen søndag morgen, så de 10 minutters Warm-Up blev igen kørt på våd asfalt. Her blev det til 14. hurtigste tid, ret tæt på flere af Trofeo konkurrenterne.
Søndagens første løb kunne til gengæld startes på knastør asfalt. Startproceduren i en TCR bil er ret kompliceret, og i visse tilfælde også med en hvis indvirkning fra elektronikken på bilen. Desværre blev det ikke til den bedste start på løbet, men Carsten hang godt i, og 4 omgange før mål, lykkedes det ham også at avancerede fremad i feltet, så han endte løbet på en 17. plads.
Det var også startpositionen til løb 2, hvor starten til gengæld sad lige i skabet. Lorenzen var oppe at ligge pres for de forankørende, men halvvejs rundt på første omgang måtte han undvige en kører, som holdt på tværs af banen. Heldigvis lykkedes det Carsten at komme forbi uden skrammer, og endda vinde en placering mod slutningen af løbet, selvom der virkelig måtte kæmpes, for at holde konkurrenterne stangen.
(Foto: JJ Media)
Finaleheatet skulle igen startes fra 19. position, hvor det atter blev til en god start for Carsten. Der var en masse tumult i Sving 1 og 2, men det lykkedes heldigvis at holde den grønne Honda snude ud af de problemer, hvorefter han kunne køre en rimelig komfortabel 14. plads hjem, hvilket var en godkendt afslutning på weekenden. Der var blevet lært så meget mere omkring bilen, og hvor et af de primære fokuspunkter blev forbedret med næsten 33% i forhold til da weekenden startede!
Blandt Trofeo kørerne blev det til to 8. pladser og en 9. plads. Det betyder at Carsten Lorenzen aktuelt indtager 10. pladsen i mesterskabet for kørere, som er over 40 år gammel.
Pointmæssigt er der dog ikke langt op til de foranliggende kørere, i det utroligt tætte mesterskab.
Derudover var det super dejligt endelig at se tilskuere på tribunerne, selvom det kun var et stærkt begrænset antal, i forhold til hvor mange som ellers plejer at kunne være på FDM Jyllandsringen.
(Foto: JJ Media)
Næste gang at MICCAR RACING skal på banen, bliver til Copenhagen Historic Grand Prix, hvor TCR Denmark klassen skal køre 2021 sæsonens 3. afdeling. Her har Carsten erfaring med banen fra 2019, hvor han deltog i Super GT klassen. Det løb køres den 6.-8. august nær Bellahøj, så indtil da vil teamets mekanikere bruge lidt tid hjemme i garagen, for at klargøre den grønne racer, så det forhåbentlig bliver endnu en weekend med opadgående kurve for Lorenzen og co.
MICCAR RACING
Læs mere om: Carsten LorenzenMICCAR RACINGJyllandsringen04/07/21 - Jyllandsringen - TCR Denmark |