For alle andre end Verstappen var det fejlene, der bestemte hvordan løbet udfoldede sig. Først var der Ocon der blev mast mellem to andre biler og dermed ikke en gang kom hele vejen rundt på første omgang. Så var det Lando Norris, der havde holdt fast i 2. pladsen da starten gik og holdt Perez bag sig. Indtil altså at mexicaneren satte et solidt angreb ind og endte ude i en sandet, presset af Norris. Perez var rasende, Norris fik fem sekunders straf, der skulle afvikles i forbindelse med pitstoppet. Indtil da formåede McLaren køreren at holde Hamilton bag sig.
Man skal altid huske at når man kritiserer andre, så skal man selv holde sin sti lidt ren. Det formåede Perez ikke helt. Faktisk slet ikke. To gange fik han selv en straf for at presse en konkurrent af banen. Første gang var samme sted, som han selv var blevet presset af Norris, anden gang et andet sted, begge gange var det Leclerc det gik ud over. Det var ellers en dag, der virkede til at kunne være en af Perez' gode dage. Han var hurtig på de første omgange og Norris' fejl berøvede ham for muligheden for at sætte Verstappen under pres. Hans egne fejl kostede ham langt mindre. Han kørte over stregen som nr. 5, og mistede kun en enkelt placering - og det var ikke en gang til Leclerc, men til Sainz, der kørte et stærkt løb.
Norris fik kørt sig tilbage til 3. pladsen efter sin straf. Han begyndte at indhenten Mercedes duoen der lå som 2'er og 3'er med Hamilton forrest. Norris hentede dem så meget, og Hamiltons bil var så problematisk, at Bottas fik lov at køre forbi. Kort efter at Hamilton var røget ned på 4. pladsen, prøvede han med et sæt nye dæk, men de kom ikke til at hjælpe ham, hans bil var stadig langsom - og med ældre dæk hentede Perez ind på ham mod slutningen.
Så mens Bottas efter et solidt løb, endte på 2. pladsen og Norris kørte sig tilbage, endte Hamilton på en skuffende 4. plads og Sains og Perez byttede administrativt placering. Efter Sainz kom Ricciardo, der omgang efter omgang havde holdt Leclerc tilbage. Så meget at Sainz fik muligheden og altså smuttede forbi. Men Leclerc kom aldrig forbi. Det er stadig tydeligt at Ricciardo ikke trives i McLaren raceren på samme måde som Norris, men at han kæmper mindst lige så hårdt. Han holdt Leclerc bag sig og sluttede på 7. pladsen med monegaskeren på 8. pladsen.
Pierre Gasly snuppede de to point, med en fornuftig indsats. Han kørte godt, men havde ikke altid luft til at holde andre bag sig. Det sidste point gik til Alonso, der efter hård kamp kom forbi George Russell, der ellers så gerne villle have sit første point hos Williams. Men heller ikke i dag skulle det lykkes.
Russell var også delvist involveret i dagens sidste fejl. På sidste omgang kom englænderen under pres fra Kimi Raikkonen, men finnen blev afvist og tabte en smule momentum. Det ville Vettel udnytte og smuttede på indersiden af sin gamle holdkammerat. Raikkonen så det bare ikke og de tidligere verdensmestre flettede hjul og strøg ud i sandkassen.
Undervejs i løbet var der også to gange fem sekunder til Tsunoda, for at krydse den hvide linje på vej ind i pitten. En offerløs forseelse. Han fik ingen fordel af det, ingen fik ulempe, men ti sekunders straf. Samme straf som Perez, der to gange pressede en konkurrent langt ud - hvilket han i den grad fik noget ud af, og som også var en forseelese, der var til ulempe for andre.
Også Stroll fik en straf, han kørte for hurtigt i pitten. Mazepin fik en advarsel, årsagen er pt. lidt uklar. Måske var det bare, at han sikkert fortjente den, når nu alle andre også fik!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Red Bull Ring27/06/21 - Red Bull Ring - Formel 1 - FIA F1 |