Klassesejren erobrede Jacob Madsen/Morten Andreasen (Ruds Vedby/Kalundborg).
”Det var et ganske godt løb, og det forløb næsten problemfrit,” fortæller Jacob Madsen, hvis faste andenkører Line Nedergaard havde måttet melde afbud, så Morten Andreasen trådte til og læste noterne. ”Desværre var Morten godt og grundigt syg på dagen. Ude på hastighedsprøverne klarede han ærterne, men mellem dem måtte han af og til stige ud af bilen for at ofre sig.”
Det blev til klassesejr nummer fire for Jacob Madsen.
”Jeg havde på forhånd nogle klare formodninger om, hvordan hastighedsprøverne ville være, og de var helt som forventet – utroligt hurtige. Jeg havde ikke regnet med, at vi denne gang kunne kæmpe med om placeringen som bedste hold i en tohjulstrækker, men jeg er lidt overrasket over, at vi fulgte så godt med på Korskrobanen. Morten og jeg kørte vores eget løb, holdt vores tempo og forsøgte at undgå fejl. Der røg dog en enkelt forskærm, da jeg snittede en halmballe.”
I kampen om Dansk Super Rally – mesterskabet på tværs af alle klasser – ser det stadig godt ud for Jacob Madsen. Den gule Suzuki Swift indtager fortsat andenpladsen i tabellen.
”Pointmæssigt ser det rigtigt fint ud for os i Dansk Super Rally – og når man tænker på, at den næste DM-afdeling – Sydhavsrally – er et to dagsløb med point på spil begge dage, er der masser af point at køre om,” siger Jacob Madsen. ”Alt kan ske.”
I Dansk Super Rally er chancerne for en medalje nu desværre helt forsvundet for Kenneth Madsen/Mette Felthaus (Ruds Vedby/Horsens). I Sydjysk Rally kom makkerparret ikke over målrampen i deres Suzuki Swift Rally+.
”Mellemdifferentialet gik i stykker på den første hastighedsprøve,” fortæller Kenneth Madsen. ”Vi havde oplevet problematikken tidligere på året, og vi havde derfor bestilt en forstærket udgave af mellemdifferentialet fra spanske ARVidal, som har bygget vores bil.”
Fjerde DM-afdeling blev en kort affære for Kenneth Madsen og Mette Felthaus.
Dette mellemdifferentiale havde blot gennemført 150 km hastighedsprøver, da det begyndte at give problemer.
”Mellemdifferentialet fordeler kræfterne mellem for- og baghjulene i vores firhjulstrukne rallybil, og når det ikke virker, bliver baghjulstrækket koblet fra. Når du så skal bremse, kommer det til at ske med låste baghjul,” forklarer Kenneth Madsen. ”Det sker helt uden forvarsel, og da vi skulle bremse til en vinkelsving, endte jeg med at snurre rundt og havnede på en mark.”
Kenneth Madsen og Mette Felthaus endte som blot nummer 26 generelt og som tolver på den første af de 11 hastighedsprøver, som indgik i løbet. ”Mette og jeg vurderede, at vi ville sætte mellem et halvt og helt minut til på de øvrige hastighedsprøver, og med alle de biler, der er i klassen, ville vi ryge udenfor pointskalaen,” forklarer Kenneth Madsen. ”Selv om man passer på, kan det godt gå galt, og inden den næste hastighedsprøve talte vi med vores teamchef Anders. Vi blev enige om at stoppe af sikkerhedsmæssige årsager.”
Hjemme på rallyværkstedet i Sorø er mellemdifferentialet siden blevet adskilt.
”Vi har taget en masse billeder, som vi sammen med vores spørgsmål har sendt til ARVidal i Spanien, og nu venter vi på deres svar,” siger Kenneth Madsen. ”Vi skal altså have løst dette problem, for jeg savner virkelig at kunne kæmpe med om sejrene igen.”
Suzuki Motorsport Læs mere om: Jacob MadsenKenneth MadsenMette FelthausSuzuki MotorsportKorskroen26/06/21 - Korskroen - DM Rally - DM |