(Foto: Dutch Photo Agency)
"Min hurtige omgang var ikke perfekt. Jeg missede lidt tid i den 3. sektor, da jeg var for tæt på en bil foran mig. Til gengæld satte jeg hele omgangen sammen, så ingen kunne være med. Jeg var faktisk ikke et sekund i tvivl om, at den var der", sagde en super glad Vesti efter tidtagningen.
(Foto: Dutch Photo Agency)
Med omvendt start rækkefølge blandt de 12 bedste kørere fra tidtagningen, skulle Vesti starte 12'er i første løb. Løbet bød på masser af godt race og tætte dueller med særligt Dennis Hauger, hvor der blev overhalet frem og tilbage. Men efter at være nået op på en 9. plads begynder Vesti at ryge nedad i feltet. På kun et par omgange taber han hele 7 placeringer. Det så mærkeligt ud, da tophastigheden var der.
(Foto: Dutch Photo Agency)
"Da teknikerne fik åbnet til motoren, stod de som et stort spørgsmålstegn, at jeg overhovedet havde gennemførst løbet. Jeg måtte ned i gear i de langsomme sving p.g.a problemet. Det var drøn ærgerligt, men alligevel var jeg bare totalt lettet bagefter over, at det lykkedes at identificere problemet, så jeg kunne blive klar til løb 2. Men selvfølgelig er det nedtur, at fra at skulle starte blandt de forreste i løb 2, som jeg lå til, inden motoren sagde fra, så blev det nu til en start som nummer 15 i stedet."
(Foto: Dutch Photo Agency)
En super god start med flere overhalinger på første omgang, lovede godt for næste løb. Flere kørere havde i første løb vist, at det var muligt at komme langt frem i feltet med den rigtige bil og opsætning. F1 stjernen Charles Leclercs lillebror, Arthur Leclerc, der kører for Vesti's gamle team, Prema, tog hele 18 pladser i første løb fra bageste start position. Så godt gik det ikke for Vesti, der måtte tage til takke med at nå frem til 10. pladsen, efter at have tabt en del tid på en duel med en teamkammerat. De forreste var stukket af og havde alle fordelen af at ligge helt tæt og indenfor 1 sekund af hinanden, der giver mulighed for at åbne bagvingen. Det kan give en op til 1 sekund hurtigere omgang. Uden den mulighed for at "hænge med på et tog", opstod der ikke flere chancer for Vesti.
(Foto: Dutch Photo Agency)
Hovedløbet søndag var en blandet fornøjelse. Uventet regnvejr ændrede teamets beslutning om set-up i sidste øjeblik. I en sådan situation vil alle teams stå i en situation, hvor der skal satses uden at vide præcist, hvor meget regn, der falder. Satsningen med et fuldt vådt set-up viste sig desværre ikke at være det rigtige.
(Foto: Dutch Photo Agency)
"Hvis regnen havde fortsat, havde det ligget i mine hænder at vinde løbet. Min bil var sat up til, at vi ville ha' regn indtil de sidste 5 omgange. Regnen stoppede allerede efter nogle omgange, så fra at føle mig sikker på min og bilens potentiale, var jeg allerede på 7. omgang i tvivl om, hvorvidt jeg ville få en top 10 placering! Mit dæktryk var for højt til en tør bane, og jeg mistede alt mit greb bagtil på bilen p.g.a overstyring. Ovenpå den her enorme skuffelse, bliver jeg nødt til at holde fast i det positive. Jeg havde en bil til at sætte pole. Derudover havde den her weekend max. potentiale! Mine udfordringer har fået endnu mere frem i mig selv. Der bliver flyttet nogle grænser, når ting går én imod", slutter Vesti.
(Foto: Dutch Photo Agency)
Næste løbsweekend er østrigske Red Bull Ring 2-4 juli, hvor Vesti sejrede i sidste års F3 mesterskab.
Dorte Riis Madsen Læs mere om: Frederik VestiPaul Ricard20/06/21 - Paul Ricard - FIA Formula 3 |