”Det var en ren fejl 40,” indrømmer Kenneth Madsen. ”Løbets fjerde hastighedsprøve var en gentagelse af den første hastighedsprøve, og det var en rundbane, hvor vi hver gang skulle køre fire omgange. Uheldet skete på vores allersidste omgang, så vi havde været igennem svinget syv gange før uden problemer.”
Kenneth Madsen og Mette Felthaus mod udgå fra førstepladsen i Glad Rally Kalundborg
”Jeg syntes, at jeg bremsede på samme sted som alle de andre gange, men måske havde jeg ikke ramt sporet helt rigtigt. I hvert fald bremsede jeg for sent, og så valgte jeg at tage håndbremsen i brug for at få bilen rundt. Vi ramte desværre et stengærde, og det gav et stort slag på forhjulet, så bilens tandstang blev ødelagt.”
Kenneth Madsen og Mette Felthaus fik skubbet bilen i mål, og selv om de fik registreret en tid, var de rykket fra første- til sidstepladsen i feltet. Og så kunne de konstatere, at skaderne var for omfattende til at kunne fortsætte løbet.
”Det var selvfølgelig ærgerligt, når vi nu var kommet så godt fra start, men forsøger man ikke, så vinder man heller ikke,” konstaterer Kenneth Madsen. ”Feltet i dansk rally er utroligt hårdt og jævnbyrdigt i år, og det kræver, at der skal satses ind imellem.”
Jacob Madsen og Line Nedergaard forsvarede deres andenplads i Dansk Super Rally
Suzuki Motorsports anden bil med Jacob Madsen/Line Nedergaard (Ruds Vedby/Fårvang) holdt til gengæld fast i deres flotte generelle andenplads i kampen om Dansk Super Rally. Duoen endte på en ottendeplads generelt, blev sjettebedste danske mandskab i Glad Rally Kalundborg og sluttede med intet mindre end ti firhjulstrukne rallybiler bag sig. Samtidig blev Jacob Madsen/Line Nedergaard for tredje DM-rally i træk bedste mandskab i en tohjulstrukket rallybil.
”Da vi kom i mål på den første hastighedsprøve, fik Line og jeg et chok,” siger Jacob Madsen. ”Det var en meget hurtig hastighedsprøve, og jeg troede, at vi ville blive slået af Kim Boisen med 8-10 sekunder. Han slog os med 17 sekunder. Han har trods alt 900 kubik og 120 heste mere end os, og det gjorde forskellen.”
Men bag rattet af sin Suzuki Swift Sport gjorde Jacob Madsen også en forskel.
”Den næste hastighedsprøve var præget af flere hop, og der kørte vi lige op, og da vi så kom til hastighedsprøven i grusgraven ved Gammelrand, besluttede vi os for at give den en over nakken. Her var vi bedst, og selv om Kim Boisen havde problemer, slog vi ham anden gang med næsten et halvt minut. Jeg er virkelig glad for netop den oplevelse i Gammelrand, for det er første gang, jeg har kørt her i forbindelse med et DM-rally – men jeg har i årevis hørt historier om hastighedsprøven fra de ældre kørere i feltet. Det var en fed prøve, men også en hård prøve for både Line og jeg og ikke mindst dækkene i varmen.”
Jacob Madsen/Line Nedergaard kunne efter syv gennemførte hastighedsprøver slutte Glad Rally Kalundborg som bedste tohjulstrækkerhold med et forspring på to-og-et-halvt sekund. De forsvarede dermed deres andenplads i Dansk Super Rally.
”Line og jeg vil gøre alt for at holde fast i denne placering,” siger Jacob Madsen, ”for det vil være så fedt at slutte i top 3 i det generelle mesterskab. Men det kræver, at vi kommer i mål i alle årets afdelinger.”
Næste DM-afdeling køres senere i denne måned – helt præcist lørdag den 26. juni med Korskrobanen ved Esbjerg som base.
Suzuki Motorsport Læs mere om: Jacob MadsenKenneth MadsenLine NedergaardMette FelthausKalundborg05/06/21 - Kalundborg - DM Rally - DM |