Efter et første heat, hvor LM Racing kom fra land med en dominerende 1-2-sejr, måtte Nicolai Sylvest i heat 2 udgå med koblingsproblemer. Weekendens første heat fik en tidlig afbrydelse, da flere biler kørte sammen under starten. Her stallede Philip Lindberg sin Alfa Romeo, hvilket førte til, at Allan Kristensen og Kenn Bach kørte sammen midt i feltet. Det gik især ud over Allan Kristensens Volkswagen Golf fra Meteor Racing, mens også Kim Lund Johansen måtte køre i pit med skader efter sammenstødet.
Det andet heat blev til gengæld ekstremt dramatisk. TCR-formatet vender de første ti biler fra heat 1, og her startede Kenn Bach fra High on Cars Racing by Massive Motorsport på pole, men det var en kortfristet succes for nordjyden, som tyvstartede.
De tidligere holdkammerater Casper Elgaard og Kasper H. Jensen fik mange gode dueller på Ring Djursland. Her er det Elgaard forrest i Peugeot. (Foto: TCR Denmark/Kim Gripping)
Casper Elgaard åbnede i heat 2 fra 8. position og kørte sidelæns gennem det meste af første sving, da han blev ramt i siden, men Elgaard satte snart jagten på positioner ind sammen med blandt andre den senere vinder Jan Magnussen samt Kasper H. Jensen, som hurtigt skød frem i rækkerne.
Kasper H. Jensen førte, men kunne ikke holde Jan Magnussen bag sig, og så var vejen banet for, at roskildenseren kunne krone en fantastisk opkørsel fra 10. startposition med en heatsejr.
Det samme billede gentog sig kort efter i weekendens finale, for i kraft af to sejre starter Jan Magnussen her på pole position foran Kasper H. Jensen og Casper Elgaard. Her kunne Magnussen hurtigt slå et lille forspring, mens Kasper H. Jensen og Casper Elgaard satte gang i en længere kamp om andenpladsen.
Jacob Mathiassen og Alfa Romeo døjede søndagen igennem med bremseproblemer, men tog en fjerdeplads med sig videre fra Djursland. (Foto: TCR Denmark/Niklas Majgaard)
Ved det ternede flag blev det en andenplads til Kasper H. Jensen og High on Cars Racing by Massive Motorsport fulgt af Brian Madsen Sports Casper Elgaard og Insight Racings Jacob Mathiassen, som undervejs overhalede Michael Markussen i kampen om fjerdepladsen.
- Det her er et fantastisk resultat, og det var meget bedre, end jeg havde turdet drømme om. Uden at have testet her på Djursland, så havde vi fornemmelsen af, at vi ville være stærke. Men det her kunne ikke ske uden et lidt heldigt heat 2 - du skal hele tiden satse, og du kan lige så godt køre ind et sted, hvor det hele stopper, og nogen så kører forbi. Jeg vil sende en kæmpe tak til holdet, som har fået det her til at ske, og en kæmpe tak til Lars Mogensen for at tro på mig, da jeg sagde, at vi skulle have en Cupra, siger Jan Magnussen.
Champagne på podiet for de tre sejrherrer i TCR Denmarks første afdeling i 2021 - Jan Magnussen, Kasper H. Jensen og Casper Elgaard. (Foto: TCR Denmark/Kim Gripping)
Andenpladsen til Kasper H. Jensen overgik østjydens egne forventninger til premiereweekenden. Ring Djursland var ikke en rigtig Honda-bane i hverken 2020 eller i denne weekend:
- Vi var forberedte på at det ville være svært. At få en fjerdeplads og to andenpladser er godt, men der er nogle ting, vi virkelig skal arbejde på, hvis vi skal køre i Cupra-tempo. Men god weekend og det er dejligt at få skudt det i gang. Vi vidste, at vi gik ind til det her uden de store forventninger, og jeg regnede selv med at komme ud som firer. Så på den baggrund er det egentlig bedre - nu skal vi bare på Jyllandsringen igen, siger Kasper H. Jensen.
Kasper H. Jensen og High on Cars Racing by Massive Motorsport fik i kraft af en andenplads et godt udbytte med fra Ring Djursland, som ellers har det med at ligge godt til andre biler end lige Honda Civic Type R, som teamet kører med.
For Casper Elgaard var der på Djursland tale om en premiere i mere end én forstand. Det var Elgaards første løb med Brian Madsen Sports nye satsning med Peugeot. Og at teamet allerede i første hug er på podiet, vidner om de store forberedelser, som teamet har gjort.
- Havde du sagt at jeg kunne gå herfra med en tredjeplads, så havde jeg taget den. Jeg føler måske lidt, at vi kunne have haft mere, men alt i alt var det en rigtig god weekend og debut for teamet i TCR. Det skal vi være meget godt tilfredse med, siger han og tilføjer:
- Jeg synes vi i dag viser det hårde arbejde, teamet har lagt i det her projekt. Ikke bare i test, men hele opbygningen af teamet. Det er et nyt hold, og det kræver meget at starte, så det er dejligt at stå her og se, at arbejdet har båret frugt for os.
Michael Carlsen fik en fantastisk start i Trofeo-mesterskabet, og klarede at tage to heatsejre på Djursland. (Foto: TCR Denmark/Kim Gripping)
Peugeot-sejr i Trofeo
I Trofeo-klassen fik Michael Carlsen den bedste start på 2021, efter han over tre løb fik vist, at han absolut er en kører, man godt kan regne med som en kandidat i klassen i år. Den tidligere DTC-mester for netop Peugeot vandt to af tre mulige heats foran sidste års mester, René Povlsen, mens Kenn Bach rundede premiereweekenden af med en tredjeplads for Honda.
- Det var en rigtig god weekend for os. Det er en god måde at starte sæsonen på, og det er rart at kunne starte sæsonen med at være hurtige. Sidste år skulle vi jage hele tiden, og det satte sit præg på sæsonen der. Jeg er egentlig ikke sikker på, at jeg var hurtigst i Trofeo den her weekend, men vi var de rigtige steder på de rigtige tidspunkter.
TCR Denmark er tilbage i juli, når det den 3-4. juli går løs på FDM Jyllandsringen til årets anden afdeling.
TCR Denmark Læs mere om: Ring Djursland06/06/21 - Ring Djursland - TCR Denmark |