På et tidspunkt så det ud til, at dagens store overraskelse skulle være at Sebastian Vettel. Med et længere første stint havde den tyske veteran kørt sig op på en 4. plads. Foran ham lå en let såret Hamilton, der bare ikke havde noget at skyde med i forhold til de Red Bull racere, der lå nummer 1 og 2.
Leclerc fik ellers en fin nok start, men blev hurtigt sat tilbage, da både Mercedes og Red Bull bilerne var hurtigere. Hamilton førte løbet lidt, men efter pitstoppet var han på 3. pladsen, uden mulighed for at tage kampen op.
Lidt dramatik kom der, da Lance Stroll tonsede ind i muren. Det var nu ikke hans egen skyld, men dækket der opgav sin eksistens og sendte sin chauffør ind i et stort crash. Det gav flere omgange bag SC, men pitlane var lukket og ingen af betydning fik skiftet dæk.
Genstarten gav ikke det store, og løbet fortsatte sin fastgroede rille. Verstappen foran Perez, fulgt af Hamilton og Vettel. At Mercedes ikke var toppen var tydeligt, Bottas lå allerede her uden for pointene. Senere skulle det vise sig, at han på en 13. plads blev den bedst placerede Mercedes.
Men ligesom Stroll, fik Verstappen også problemer med sine dæk. I en spejlvendt kopi af Strolls sammenstød med en mur eksploderede Verstappens baghjul og sendte ham ind i væggen over for pitlane. SC kom på banen igen og efter en omgang eller to, kom det røde flag. En længere pause inden en stående genstart.
Genstarten var en nødvendig konsekvens af det røde flag. Man kunne have valgt at køre løbet færdig under SC. Det havde været et antiklimaks, men sådan er sporten også. Men når man vælger det røde flag, kan der gå politik i det. Det er tidspunktet, der afgør det. Var det røde flag kommet med det samme, havde man trukket den sidste omgang fra og Verstappen havde vundet. Når man kørte videre inden det røde flag ville sejren overgå til Peresz og Hamilton ville blive nr. 2. I begge tilfælde er der nogen, der kan hævde at de bliver snydt.
Så genstart skulle der til. En stående en af slagsen. Alle på friske dæk og klar på to omganges sprint mod mål. Lewis Hamilton satsede alt. At satse alt på to omganges spurt kan måske være en ok strategi, når ens direkte konkurrent holder ved siden af. Men når den direkte konkurrent er ude af løbet, så kan det hurtigt blive til et oversats. Bevares - Hamilton kom bedst fra start. Han fræsede med fuld fart ned mod første sving. -som kom lidt hurtigere end han nok regnede med. I al fald kørte han lige ud, mens de andre fulgte banen. Så i stedet for 18 point blev til nul point og en sidsteplads for Hamilton.
I stedet blev det til en sikker sejr til Perez, selvom bilen faktisk ikke rigtig gad mere. Efter målstregen stoppede han ved pitudkørslen efter ordre fra teamet. Men en sejr er en sejr, uanset hvordan den kommer og hvor kort tid bagefter bilen kan køre.
Vettel arvede 2. pladsen og var overlykkelig. Inden genstarten kunne man have forestillet sig en duel mellem Vettel og Gasly, men den kom ikke, fordi Leclerc fik angrebet Gasly. Monegaskeren kom også forbi franskmanden, men ikke ret længe. Så blandede Lando Norris sig i duellen, hvilket gav Gasly lidt ro, og sikrede ham 3. pladsen.
Fernando Alonso sluttede på en 6. plads efter et fint løb, mens Tsunoda på en 7. plads fik sit bedste løb siden debuten. Som nr. 8 finder vi Carlos Sainz, der lå fornuftigt i løbet, indtil han i et sving kom til at køre lige ud. Det var efter genstarten efter Strolls ulykke. Det sendte spanieren langt ned, men han fik kæmpet sig tilbage i pointene. På 9. pladsen kom Ricciardo, efter endnu en ujævn og problemfyld weekend.
Det sidste point gik til alderpræsidenten Kimi Raikkonen i Alfa Romeo. Rent administritativt blev Hamilton rykket en plads frem, da Nicholas Latifi fik en straf for ikke at følge de andre biler igennem pitten, da SC ledte dem der igennem.
Et løb der endte med det totale drama, efter at have været jævnt langtrukket. Næste løb er om to uger i Frankrig.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Baku06/06/21 - Baku - Formel 1 - FIA F1 |