Intet mindre end 38 mandskaber har tilmeldt sig de to timelange løb, der skal afvikles på Danmarks mest krævende racerbane. Kommer alle mandskaber til start, bliver der tale om en helt ny rekord for et startfelt i løbsseriens 16 sæsoner. Og selv om en enkelt bil eller to skulle lide under tekniske defekter under tidtagningen, kan den eksisterende deltagerrekord blive overgået eller tangeret. Den blev sat, da 2009-sæsonen blev skudt i gang på FDM Jyllandsringen, hvor hele 35 racerbiler kom under starterens kommando!
HH Racings Rasmus Holmegaard Hansen og Jesper Holmegaard Hansen er et af de teams, som forsvarer deres DEC-titel. (Foto: Morten Alstrup)
Det store felt i sig selv kommer til at skabe ekstra udfordringer for alle medlemmer af de deltagende teams.
Kørerne skal ikke bare navigere sig igennem banens blinde sving og højdeforskelle. Deltagerne i de hurtigste divisioner kommer også til at skulle foretage stribevis af overhalinger af bilerne fra de knapt så hurtigste divisioner. Og så er der mekanikerne. Hvert af de to timelange løb i Danish Endurance Championship afvikles med et obligatorisk pitstop med køreskifte midt i løbet løb. Normalt har alle teams det samme pitvindue mellem det 25. og 35. minut til at gennemføre stoppet, men for at undgå trafikkaos i pitten, skal den ene del af feltet pitte mellem det 20. og 29. minut, mens den anden del er blevet tildelt intervallet fra 31. til 40. minut.
Med 38 mandskaber og lige så mange biler på deltagerlisten bliver det et stærkt felt, som indleder Danish Endurance Championship. Mens løbet for mange vil være sæsonstart, ankommer et par kørere med fart i kroppen.
Valdemar Eriksen, Nibe, har i de seneste sæsoner kørt formelbil i ind- og udland, men er i år skiftet til GT-racing, og han starter på Ring Djursland med en Audi R8 LMS GT3 – en bil, magen til den, han har kørt med i to afdelinger af GT World Challenge Europe. I den løbsserie finder man også Mikkel O. Pedersen, Struer, som deltager, og han kommer også frisk fra et sekstimersløb på Paul Ricard. Og ligesom der skal han starte i en Porsche 911. Denne gang kører han sammen med Lars E. Pedersen, Ringsted.
De fleste 2021-mestre har valgt at forsvare deres titler.
I DEC1-divisionen kommer de to svogre Rasmus Holmegaard Hansen/Jesper Holmegaard Holst, Broby/Odense, til at møde modstand fra bl.a. 2018-mestrene Rasmus Pedersen/Henrik Thomsen, begge Ebeltoft, og 2017-mesteren Allan Henneberg, Viborg.
Ole Klitgaard, Svendborg, forsvarer sin DEC2-titel, og selv om han atter kører i Dan Agro Racings Peugeot RCZ, kommer det til at ske sammen med Martin Frederiksen, Kerteminde. De to fynboer delte i øvrigt også bil, da den hidtidige deltagerrekord i Danish Endurance Championship blev sat for 12 år siden …
Endelig er Anders Lund/Bjørn Smidt, Morud/Odense, klar til at forsvare deres titel i DEC3-divisionen og de sidder atter bag rattet af en Cupra TCR-racer fra Sally Racing, som med yderligere tre biler bliver det størst team i feltet.
Grundet corona-restriktioner har publikum ikke adgang til sæsonpremieren på Ring Djursland, men fra lørdag klokken 13.30 vil man kunne se begge de timelange løb på www.youtube.com/supergtdanmark.
Danish Endurance Championship Læs mere om: Ring Djursland06/06/21 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |