Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Verstappen vinder, Hamilton fører

Formel 1 
18/04/21 

En hurtigste omgang adskiller de to førende
Max Verstappen lavede den bedste start på Imola - og vandt derfor løbet. Undervejs var der masser af drama bag ham. Hamilton blev nr. 2, men det var ikke så forudsigeligt, som det lyder.
 

Ét point adskiller Lewis Hamilton fra Max Verstappen. Der er kørt to løb i sæsonen, de to har vundet et hver, og er blevet nummer 2 i det andet. Men i dag satte Lewis Hamilton hurtigste tid på vej mod 2. pladsen, og fik dermed det ene point, der giver ham føringen i VM.

Reglen om point til hurtigste omgang, virker som sådan ganske rimelig, bortset fra, at det kun er til kørerne i top 10. Den begrænsning virker en anelse urimelig!

Det var et spændende løb, og spændingen startede før løbet, da Alonso havde et lille uheld og Vettel endte med at starte fra pitten. På selve opvarmningsomgangen var der flere der havde en lille tur uden for banen.

Men i gang kom løbet og Verstappen rykkede fra 3. position ganske kompromisløst frem på den våde bane. Det endte med et lille sammenstød mellem Verstappen og Hamilton ved første chikane. Hamilton fik flækken snuden lidt, men kunne fortsætte uden de store problemer.

Problemer fik Latifi, derimod. Han tabte bilen, kom tilbage på banen, men blev ramt af Mazepin og røg helt af og inviterede dermed Safety Car’en på banen. Sådan noget burde jo gå stille for sig, men ikke for Perez, ikke i dag. Fra første startrække, var han den store taber, da starten gik. Ikke bare smuttede Verstappen forbi både ham og Hamilton, men også Leclerc kom forbi Red Bull køreren.

For at føje spot til skade overkørte Perez et sving under SC og mistede et par par pladser, plads han straks tog tilbage - sådan ret meget mod reglerne. 10 sekunders straf. Senere lavede han endnu en fejl og endte langt uden for pointene.

Løbet havnede i en lidt stille periode, hvor alle afventede pitstoppene, og om tørvejret var kommet for at blive. Verstappen pittede først og gav Hamilton en omgang i fri luft, men tog føringen tilbage, da Hamilton havde sit pitstop omgangen senere.

Og her, cirka halvvejs i løbet, kom så det helt store drama. Det startede i det små. Lewis Hamilton lavede en fejl, røg af banen, da han andre med en omgang. Han ramte væggen, knækkede trynen og haltede tilbage til pitten for at få en ny næse. Dermed var hans løb slut, han var en omgang bagud og nede på 9. pladsen. Men han blev reddet af Bottas og Russell.

Finske Bottas havde ikke verdens sjoveste weekend, lå et stykke nede i feltet og blev presset af Russell. Ikke som i, at Russel var lidt tæt på ham, men som i, at Russell prøvede at overhale ham. En Williams prøvede at overhale en Mercedes! Men det gik ikke godt. Hvem der var skyld i det, må vi hellere lade race stewards afgøre, men Russell fik et hjul på græsset, spandt, ramte siden på Bottas og de to biler snurrede rundt som radiobiler i Dahlgaards tivoli.

Mens først SC kom på banen, og senere det røde flag kom ud, havde de to deres egen lille diskussion, hvor et britisk slag på hjelmen og en finsk langefinger kom i brug.

Proceduren ved de her situationer er, at de bagerste så skal indhente de forreste, de der en omgang bagud, skal hente den tilbage. Så Hamilton var dette, det mest heldige der kunne ske. Selv da løbet blev genstartet var han heldig, fordi Raikkonen også ville ud at kigge på sandkasser og dermed forærede en plads englænderen.

Hamilton skulle derefter “bare” kæmpe sig fremad. Igen blev det understreget at, forskellen på bilerne er for stor. Ingen kunne i længden modstå Hamiltons og Mercedes’ tur op gennem feltet. Kun Verstappen var så langt foran, at han kunne vide sig sikker.

Lando Norris havde kørt et fremragende løb. Relativt tidligt havde han bedt om at få lov til at køre forbi Ricciardo, fordi han var hurtigere. Det viste sig at være en god taktisk beslutning. Det endte med 3. pladsen fordi Hamilton på de sidste omgange, havde meget mere at skyde med ned Norris orangen McLaren.

Ferrari bilerne blev nr. 4 og 5 på hjemmebane. Det bedste de to røde biler har præsteret længe. Sainz endda efter en middelmådig kvalifikation.

Ricciardo holdt fast i en 6. plads, som han fik foran Lance Stroll, der endnu en gang var den bedste Aston Martin kører. Gasly, Raikkonen og Ocon tog de sidste tre pladser i top 10.

Løbet var underholdende, ikke så tæt som Bahrain, men mere dramatisk. Konturerne af et VM, der bliver en kamp mellem to kørere, er ved at tegne sig. Tvekampe om VM er det vi gerne vil se!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Imola
  • 18/04/21 - Imola - Formel 1 - FIA F1
  •