Indledningen på løbet var dramatisk. Som de fleste gik det lidt i stå i midten, men til gengæld blev der sat en spænding afslutning op. To kørere, måske feltets to bedste i direkte duel om sejren. Det er sådan set det man altid ønsker - og i dag blev ønsket opfyldt.
Meget passende var det, at den forsvarende mester, var ham, der skulle forsvare sig mod angrebet fra den unge sultne kommende vinder. Måske var der også noget symbolsk i, at den forsvarende mester, i sidste ende lykkedes med sit forsvar. Men 2021 kan blive året hvor styrkeforholdet mellem den unge og veteranen skifter.
I en direkte duel kommer deres forskelligheder frem. Verstappen er den unge, krigeren, hvis begær for sejren, får ham til at angribe, og sommetider til at angribe for tidligt. Hamilton er den erfarne, mere elegant og måske ikke så god i nærkamp. Det er erfaringen, der er hans styrke. På et tidspunkt kom der en radiomeddelelse fra Hamilton om, at hans bagdæk var væk. Måske var det rigtigt, måske var det sagt i sikker forvisning om, at netop den besked få sekunder efter den var udtalt, ville blive blive sendt videre til Verstappen. I al fald angreb hollænderen på det først mulige tidspunkt, efter at han omgang efter omgang, havde halet sig ind på Hamilton uden at overbruge dækkene. Hamilton derimod havde været en tur af banen, og mens udtalelser i radioen kan være psykologisk krigsførelse, er en ekskursion udover banen nok ikke noget man gør bevidst. Det lukkede også Verstappen tættere på, så den endelige duel kunne blive længere.
Verstappen kom også forbi, men Hamilton placerede sin bil så meget midt på banen at Verstappen måtte forlade banen, og han måtte derfor give placeringen tilbage - og efter det kom han aldrig til et nyt angreb. I radioen brokkede han sig over, at skulle give placeringen tilbage. Han ville hellere have haft fem sekunders straf, for han mente, at det forspring kunne have godt have opbygget. Her understreger Verstappen igen sin problematiske forståelse af begrebet fairness. Generelt har han hele vejen igennem sin karriere haft svært ved at acceptere hvad der er racerbane og hvad der er ved siden af racerbanen. I hans verden gælder det bare om at komme så hurtigt frem som muligt.
Diskussionen om track limits kan fortsætte efter i dag, for det var ikke kun ved Verstappens angreb på Hamilton, at de var i spil. Tidligere i løbet brugte begge Mercedes racere at sætte alle fire hjul uden for banen i et sving. Der blev de ikke straffet, fordi de var alene der. Reglen hedder, at man ikke må få en fordel ud af det. Men når man gør det bevidst, selvom man ligger alene, så er der jo fordi man mener man får en fordel. Det stoppede dog, da Red Bull opfordrede Verstappen til at gøre det samme. Der blev det indskærpet fra stewards side, at man skulle have mindst to hjul inden for banen.
Problemet kunne jo løses - sandkasser, græsplaner - eller måske en vandgrav! Så ville straffen for at forlade banen falde med det samme, og ikke med teoretiske straffe, men med kontant fysisk afstraffelse.
Men tilbage til løbet og resten af feltet. Bottas endte på den sidste podieplads, meget langt bagefter, men afstanden giver ikke et helt korrekt billede. For det første havde han problemer ved et pitstop, hvor det ene hjul, som en krukket italiensk fodspiller, ikke ville udskiftes. For det andet havde han et ekstra pitstop, for at få nye dæk og satse på hurtigste omgang. Det virkede og finnen fik et ekstra point.
Lando Norris kørte et flot løb og endte på 4. pladsen og viste samtidig at afstanden mellem de to teams i front og resten af feltet stadig er stor. Godt nok måtte Perez nøjes med en 5. plads, men den har hevet hjem med den lange line. Mexicaneren gik i stå ude på formationsomgangen, hvilket medførte en ekstra formationsomgang, fordi man ikke kunne starte løbet med en strandet bil på banen. Han fik dog lavet en alt-ctrl-del på bilen og kom i gang igen, men måtte starte fra pitten. Så fra plads nummer 20 kørte han sig op gennem feltet og 5. pladsen var et ganske godt resultat. En sejr ville have været bedre, selvfølgelig - men det har han jo ligesom prøvet.
Leclerc, Ricciardo og Sainz kom på de næste pladser. Her kan man bemærke at Ferrari allerede ser bedre ud end sidste år. Ricciardo havde et fornuftigt løb, men tabte klart til Norris i den første team duel.
Debutanten Tsunoda hentede en 9. plads i sin debut og har dermed lagt barren højt for fremtiden. Det kan blive en udfordring at leve op til. Mazepin i Haas gjorde det meget mere fornuftigt. Han tabte bilen på første omgang og crashede ind i barrieren og gav dermed Mayländer muligheden for at vise sin nye Aston Martin Safety Car frem. Meget betænksomt at russeren, der samtidig bare skal nå en halv omgang i næste løb, for at gøre det bedre end i dag.
Lance Stroll fik det sidste point og blev dermed bedste Aston Martin kører, mens Sebastian Vettel virkede ligeså plaget af begynderfejl, som sidste år. Først ryger han ud i Q1, så bliver han straffet for at køre for hurtigt under dobbelt gult. I løbet laver han en hjerneblødning og kører ind i bagdelen på Ocons Alpine. Han har ellers fint ladet franskmanden komme forbi, men trækker så ud og lader være med at bremse - og skældte så i øvrigt ud i radioen over Ocons kørsel. Stewards var ikke enige og Vettel fik fem sekunders straf.
Den tilbagevendte Alonso havde et diskret comeback. Han var fornuftigt med, uden at være prangende. Men undervejs i løbet blev hans bil ramt af svigtende bagbremser og han måtte udgå.
Overordnet set lover løbet godt for sæsonen. Hvis Verstappen og Hamilton kan være så tæt på hinanden hver gang, er alt næsten godt!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sakhir28/03/21 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1 |