Det ser ud til, at Audi Motorsport har valgt ”at trække stikket” (!!) på deres Formel E engagement. I stedet vælger man et come-back i sportsvognsracing med et nyt LMDh-projekt.
Ikke mere Formel E for Audi efter 2021. (Foto: Audi Motorsport Communications/Michael Kunkel)
Dette kan betyde et for mange fans drømme come-back på Le Mans, hvor Audi fra 2000 til 2014 vandt 13 sejre, kun afbrudt af Bentley i 2003 og Peugeot i 2009. Bentley´en var efter manges mening bare en Audi i ”British Racing Green” !! Audi stoppede i Le Mans / WEC med de seneste dieseldrevne biler i 2016, efter Volkswagens-koncernens ”Dieselgate” skandale.
Audi - WEC Bahrain 2016 (Foto: Ferdi Kräling Motorsport-Bild GmbH)
At de nye LMDh-regler skulle træde i kraft fra 2022 i FIA´s World Endurance Championship (WEC) og den følgende sæson i den amerikanske IMSA ”Weather Tech Sportscar Championship”, har fået Audi Motorsport til at vende tilbage til endurance-racing.
Der er også planer om at deltage i Dakar 2022. (Foto: Audi Motorsport Communications)
En officiel udmelding skulle komme i løbet af mandag (30/11). Det er endnu ikke helt sikkert hvornår Audi vil præsentere en ”startdato” for det nye spændende projekt og hvor man akter at køre… bliver det både WEC og IMSA Weather Tech ??
Hvis det er planen, at Audi starter i WEC, bliver der gensyn med deres store LMP1-rivaler Peugeot og Toyota som begge er klar med et LM Hypercar-projekt i stedet for det noget billigere LMP2-baserede LMDh (Le Mans Daytona hypercar). Glickenhaus og By Kolles er også klar med LM Hypercars.
(Foto: Motorsporten.dk)
Toyota, By Kolles og Glickenhaus stiller til start allerede i næste års Le Mans, mens det ventes, at Peugeot er med fra 2022.
Audis comeback i sportscar racing sker som nævnt på bekostning af deres Formula E-projekt, som lukker helt ned efter 2020/ 2021-sæsonen. Audi har desuden meddelt, at man stopper med fabriksteams i det noget amputerede DTM mesterskab. Det er pt. uvist om DTM kører videre i den nuværende form. De seneste sæsoner har været lidt skrantende med få biler og store omkostninger. Når man tænker på DTM´s storhedstid i slut 80´erne og til midt 90´erne ! Mange biler mange fabriksteams…
(Foto: Motorsporten.dk)
Rygter vil vide, at også ”søsterkoncernen” Porsche (det mest vindende mærke i Le Mans historien), har overvejelser om tilbagevenden til WEC og Le Mans, med en LMDh bil.
Hvis alt det her går i opfyldelse og Mr. Le Mans Tom K. sætter sig i den nye Audi og kører Le Mans… så bli´r det den bedste (h) jul i mange år !
Det bliver så godt at komme til Le Mans og se Audi på banen igen. (Foto: Motorsporten.dk)
Them
|