Judi Dench vandt en ganng en Oscar for en rolle, der varede otte minutter - i øvrigt ikke en gang den mindste rolle, der har vundet sådan en pris. Grosjeans skulderklap fra fansene, der sendte Driver of the Day hans. vej, må være den korteste distance, der har givet den ære. Det skal være ham vel undt, og selvom han måske ikke præsterede meget på banen, er det at slippe ud af en brændende bil, jo også en præstation.
Sjovt var det ikke at se på. Flammer er bare ikke sjove, når det er virkelighed. Og slet ikke i den mængde de kom i dag. Senere på dagen så vi dem komme ud af Perez' Racing Point, på en meget mindre urovækkende måde. Men der er de heller ikke sjove.
Det var på første omgang, og det var nok egentlig mest en tanketorsk fra Grosjeans side. Han gik efter et hul, der ikke var der, ramte Kvjats hjul og blev sendt med fuldt fart ind i barrieren. Bilen blev revet midt over ved sammenstød, benzintanken eksploderede, den bagerste del af bilen holdt et stykke fra autoværnet, mens siddebrønden var fortsat med fuld fart gennem autoværnet, ikke bare kilet sig ind, men kilet sig igennem. Vi skal ikke mange år tilbage, før en lignende ulykke havde betydet sorte overskrifter og en nekrolog. I dag kunne Grosjean selv flygte ud af bilen og over flammerne omkring autoværnet.
De første forlydender siger, at Grosjean fik et par forbrændinger på hænder og ankler. En måling af tiden siger, at der gik 27 sekunder fra han kører af, til han står ved lægebilen. Ingen af tingene kunne vi se live. Først da producerne var sikre på at Grosjean havde det godt, fik billeder af ham, siddende i lægebilen. Ventetiden var lang, men rimelig nok. Havde det gået værre, var der ingen grund til at sende det live ud til hele verden.
Efter en lang pause, blev løbet genstartet og så vandt Hamilton! Verstappen blev nr. 2, men kunne ikke tage kampen op med den uovervindelige Mercedes. Den anden Mercedes, den med Bottas, kunne heller ikke gøre noget ved Hamilton. Finnen var henvist til at tilbringe løbet som statist, og for hver gang det sker, gør han det spørgsmålstegn, der hænger over hans plads ved Mercedes større. Mens ikke alle kunne gøre hvad Hamilton gør, bedste bil eller ej, så har man på fornemmelsen at stort set alle kunne gøre det mindst ligeså godt som Bottas i den anden Mercedes.
Finnen endte på en beskeden 8. plads, efter en dag hvor han præsterede to dårlige starter og tilbragte det meste af sin tid i den tunge ende af feltet. I front var det Alexander Albon der fik 3. pladsen foræret. Foræringen kom på de sidste omgange, da Perez' bil først begyndte at ryge, derefter at brænde og den skuffede mexicaner måtte stoppe ved en brandmand i stedet for at komme på podiet. Albon er under pres, han har ikke præsteret godt nok i år, og Perez virker som den store udfordrer. En heldig 3. plads ændrer ikke på at Albon er i problemer i teamet, men på den anden side - Mercedes beholder jo også Bottas.
I det hele taget var det ikke en god dag for Racing Point. På første omgang, efter genstarten, ramlede Stroll ind i Kvjat og endte med at stå på hovedet. Det betød en SC på banen. Det gjorde det også da Perez udgik. Da, der var to hele omgange tilbage betød det, at løbet aldrig kom i gang igen, omend SC smuttede i pit på sidste omgang.
Uden for podiet var det de to McLaren racere, der gjorde krav på 4. og 5. pladsen. God kørsel, gode dueller kendetegnede de to kørere i orange. Norris var den forreste af de to. På 6 .plads kom Gasly, der måske blev reddet lidt af SC. Han var mod slutningen blev overhalet af de to McLaren racere, og beklagede sig over slidte dæk, men Perez uheld og SC perioden eliminerede en potentiel trussel fra Ricciardo.
Efter Ricciardo kom Bottas, og så den anden Renault med Ocon bag rattet. De to gule racere havde kørt et fint løb, uden dog helt at have samme fart som McLaren og Racing Point. Sidste point gik til Leclerc efter endnu en skuffende Ferrari dag. De røder biler præsterede sådan set ikke rigtg andet i dag, end at Vettel følte sig klemt, stik mod de interne aftaler, gennem de første sving. Over radioen gav han tydeligt udtryk for sine frustrationer, her i slutningen af en på alle måder frustrerende sæson for tidligere mester.
Men når alt er slut og glemt, vil synet af flammerne fra Grosjeans bil, stadig blive husket. Der går en uge, så er F1 tilbage igen, stadig i Bahrain, bare med et andet lay-out, hvor den inderste del af banen bliver cuttet af, så vi sådan set ender med fire langsider. Det skal nok bliver anderledes. Men Hamilton vinder nok alligevel.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sakhir29/11/20 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1 |