Reglementet for Youngtimer bilerne siger nemlig at man skal smide tre løbsresultater væk, inden finaleweekenden – men da der kun var kørt seks løb i alt i 2020, var det halvdelen af de kørte løb, som skulle trækkes fra.
Derfor var det også utrolig tæt i toppen af mesterskabet. For yderligere at øge stressniveauet, skulle sæsonfinalen afvikles over blot en enkelt dag, med fire kørsler på banen mellem klokken 9.05 og 17.25.
De kolde og fugtige nætter og morgener i slutning af oktober måned, gjorde at kvalifikationen lørdag morgen skulle køres på regndæk.
Samtidig skulle alle Youngtimer bilerne på banen samtidig, hvorimod de blev delt op efter hastigheder i de tidligere løbsweekender. Det betød at der var 32 biler, med vidt forskellige hastigheder, som kun havde 20 minutter til at kvalificere sig i.
Eilertsen var uheldig at blive fanget i en masse trafik, samtidig med at der var hele to Safety Car perioder under kvalifikationen. Så reelt set fik han kun fire flyvende omgange, men med mange biler som skulle overhales. Derfor blev det til en noget skuffende 13. startposition blandt Division 2 bilerne.
Der var dog ikke lang tid til at surmule over det resultat, da løb 1 skulle køres allerede halvanden time senere. Selvom det havde været tørvejr i et stykke tid, var asfalten stadig våd, plus der var kattegrus på banen, fra en anden bil, som havde spildt olie rundt på hele banen. Så det var yderst svære forhold.
Henrik fik dog en fantastisk start, og rykkede hurtigt frem igennem feltet, hvor både direkte Divisions konkurrenter, men også kørere fra de andre divisioner blev overhalet stille og roligt gennem de 10 omgange, som løbet nåede at vare. Så målstregen blev krydset på en 5. plads i Divisionen, og en generel 8. plads, foran flere af de i teorien hurtigere biler.
Den femteplads skulle der arbejdes videre fra i løb 2, hvilket Eilertsen så sandelig gjorde. Nu var banen blev tæt på tør, men det var stadig noget der var godt for den guldfarvede BMW E46 M3 med startnummer 269 på døren. Han fik bilen kørt frem til en generel 5. plads i løbet, og ikke mindst en 3. plads i Divisionen.
På vej til det resultat, satte han ligeledes hurtigste omgangstid for Division 2 bilerne, så derfor var holdet meget fortrøstningsfulde forud for løb 3.
Grundet forsinkelser i tidsplanen, blev det først startet 17.25, hvilket var tæt på tusmørket, når man snakker slut-oktober.
Det lykkedes Henrik at holde fast i 3. pladsen, gennem de første omgange af løbet. På 5. omgang kom han dog i infight med en konkurrent, hvor de to biler rørte hinanden, og Eilertsen stod helt på tværs af banen. Det kostede en del placeringer, hvorefter han måtte i gang med at kæmpe sig fremad i feltet. Den mission gik rigtig fint, indtil allersidste omgang, hvor der var ekstrem glat i et af banens fjerne sving, hvorved Henrik røg i sandfanget med så høj fart, at bagkofangeren næsten blev rykket af bilen.
Til alt held kunne han dog få bilen tilbage på asfalten, og krydse målstregen på en 7. plads blandt Division 2 bilerne, og lige udenfor den generelle top 10.
Herefter fulgte nogle lange minutter, indtil mesterskabsstillingen var blevet udregnet. Desværre endte Eilertsen på den utaknemmelige 3. plads, så han lige nøjagtig gik glip af sæsonens anden mesterskabs medalje, efter han vandt Historisk 71 -2 klassen tidligere på året.
Men alt i alt var det en god debutsæson i Youngtimer klassen, hvor teamet gang på gang viste, at de kunne være med helt fremme. At de sidste marginaler manglede, må der bare rettes op på i 2021 sæsonen.
Planerne er dog stadig lidt uvisse. Der er flere forskellige muligheder for klasser, som bilen kan køre i. Men mest af alt, så afhænger planerne af, hvordan COVID-19 situationen udvikler sig henover vinteren og foråret. Men forhåbentlig bliver 2021 et mere normalt år på racerbanerne end 2020 var, så den gode gamle stemning og hygge kan komme tilbage i paddocken.
Teamet vil gerne sende en stor tak til alle samarbejdspartnerne henover sæsonen, som har gjort det muligt at køre ræs, og opnå de fantastiske resultater.
Der skal også sendes en tak til banerne, og alle de frivillige, som gør det muligt at køre racerløb, på trods af alle restriktionerne, og tak til alle konkurrenterne, som det har været sjovt at køre ræs imod.
Sidst men ikke mindst, skal der sendes en stor tak til chefmekaniker Frederik Hansen, for at holde bilen køreklar, og i perfekt stand gennem hele sæsonen – på nær finalen, hvor stand-in Jonas Willadsen måtte træde til på banen, men også her foregik samarbejdet til UG.
Team Eilertsen Racing kommer dog ikke til at ligge på den lade side henover vinteren. Som altid skal alting finpudses, og finjusteres, så alting er perfekt til sæsonstarten 2021, hvor og hvornår den så end bliver.
Vi ses igen til foråret.
Team Eilertsen Racing
Læs mere om: Henrik EilertsenJyllandsringen25/10/20 - Jyllandsringen - Youngtimer |