Grand Prix Danmark arrangementet var blevet flyttet fra august til oktober, i håbet om at der ville være åbent for tilskuere. Det tillod COVID-19 reglerne dog ikke, og i stedet blev 3-dagsarrangementet reduceret til blot en enkelt dags køretid for SSC klassen, mens andre klasser havde fredagen og lørdagen at boltre sig på.
Derfor var der intense 7 timers kørsel i vente, hvor de 15 deltagere skulle på banen fem gange.
SSC kørerne måtte kæmpe med mere eller mindre våd asfalt, og dårlig sigtbarhed, gennem hele søndagen. (Foto: JJ Media)
Michael Rosenkilde Nissen kom til weekenden som mesterskabsførende i både det generelle mesterskab samt Extreme Divisionen. Sønnen Oliver Rosenkilde Nissen var førende i GT-B, mens Rene Ogrocki var i front af Super Touring mesterskabet. Pointudviklingen henover året betød at der kun skulle få point på kontoen, for at alle titler var afgjort. Men med en vejrudsigt som bød på regnvejr og våd asfalt, kunne det være svært nok.
Træningen startede 10.05 søndag formiddag, og her var alle kørere ude for at føle asfalten an. Der var også et par kørere, som forsøgte se, om der var mere greb på græsset. Det var der ikke – men heldigvis var det ikke noget der gav skader. Rene Ogrocki var ude at smage lidt på sandfanget i Sving 1, så han måtte have hjælp til at komme tilbage til pitten.
Jonas Sejersen gav et pust af Le Mans stemning med den flotte LMP3 racer, som tilmed lød overordentlig godt. (Foto: JJ Media)
Torben Ingerslev var hurtigst af alle i Ferrari 488 Challenge EVO raceren, foran Gustav Birch i en Porsche Cup racer, mens Jonas Sejersen på P3 var på besøg i en Ligier LMP3 racer, med en vellydende Nissan V8 motor bagi.
Der blev dog virkelig givet gas i kvalifikationen, og en overgang så det ud til at det skulle blive Sejersen på Pole, men det endte med at blive Michael Rosenkilde Nissen i Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO raceren, foran Sejersen, mens Birch kørte sig til P3.
Oliver Rosenkilde Nissen var hurtigste GT-B kører, og fik derved et bonuspoint, mens Rene Ogrocki var den hurtigste af de sædvanlige Super Touring kørere, så han løb ned bonuspointet, selvom det var Frederik Normann, der var på gæstevisit, som var den hurtigste mand blandt ST bilerne.
Sidste års Super Touring mester Frederik Normann, var tilbage i feltet, og viste at han bestemt ikke havde mistet noget af farten. (Foto: JJ Media)
Der blev lige skruet en tand mere op for farten i Heat 1. Michael Rosenkilde havde godt styr på løbet, fra allerførste meter, og selvom Jonas Sejersen forsøgte at forsvare andenpladsen rundt i Sving 1, lykkedes det Gustav Birch at snuppe den, og holde den hele vejen til målflaget, hvor der kun var 3 sekunder mellem de tre kørere.
Frederik Normann førte Super Touring an fra start til slut, foran Rene Ogrocki og Anders Christensen, som var tilbage i klassen med Peugeot 307 raceren med DTC historie.
Gustav Birch imponerede alt og alle i Heat 2, da han vandt sin første sejr i SSC. Han skal køre TCR i næste sæson. (Foto: JJ Media)
GT-B kategorien blev vundet af Oliver Rosenkilde Nissen i Seat TCR raceren, foran Brian Mikkelsen, som endelig var tilbage på banen i en Porsche 997 GT3 Cup racer, mens Henrik Moeskjær sluttede treer.
Bilerne var tilbage på banen igen, godt en time efter målflaget var blevet svunget.
Her blev ikke kun Jonas Sejersen, men også Michael Rosenkilde Nissen overrasket af Gustav Birch, der startede løbet fra P3 men førte ind i Sving 1. På vej ud af Sving 2 spandt Nissen rundt, men til alt helt spandt han ind mod græsset, og undgik at blive ramt af feltet.
Få sving senere lavede Sejersen også en fejl, så han faldt langt tilbage i feltet. Men det gav til gengæld rigtig mange kampe, da de to skulle frem i feltet igen.
Ingen kunne dog hente Gustav Birch, der vandt sin første sejr i SSC, mens Sejersen sluttede toer, og Torben Ingerslev på P3, en Ferrari-kofanger for Michael Rosenkilde Nissen.
Anders Christensen var igen tilbage i SSC, og regnvejret så ikke ud til at genere hverken ham eller bilen. (Foto: JJ Media)
I GT-B vandt Oliver Rosenkilde Nissen igen, men denne gang foran Henrik Moeskjær, som dermed sendte Brian Mikkelsen ned på 3. pladsen.
Frederik Normann havde igen styr på Super Touring, men Anders Christensen fik tryllet i regnen, og var generelt hurtigere end Rene Ogrocki henover de 11 omgange, som de to nåede at køre.
Brian Mikkelsen var tilbage i GT-B feltet, efter problemer med gearkassen holdt ham væk fra banerne, tidligere på 2020 sæsonen. (Foto: JJ Media)
Det overskyede vejr, kombineret med endnu en regnbyge, gjorde at lyset til det sidste heat var tæt på ikke-eksisterende. Dermed burde det være en lille fordel for de kørere, som havde lys på bilerne. Det så dog ikke ud til at genere Frederik Normann som vandt 3. løb ud af 3 mulige i weekenden, foran Rene Ogrocki, som fik has på Anders Christensen.
Oliver Rosenkilde Nissen fuldendte den perfekte sæson, med Pole Position ved alle 3 løbsweekender, plus sejr og hurtigste omgang i samtlige heats! Imponerende rekord. Henrik Moeskjær sluttede toer, mens Brian Mikkelsen desværre sluttede sæsonen i sandkassen i Sving 1, men alligevel hev en 3. plads hjem.
Michael Bergmann kunne glæde sig over de effektive lygter på Porsche raceren, da banen var umådelig mørk at finde rundt på i finaleheatet. (Foto: JJ Media)
Om det var mørket og Le Mans stemningen, der gjorde at LMP3 raceren blev ekstra hurtig, er svært at sige – men faktum var at Jonas Sejersen førte finaleheatet fra start til slut, mens Michael Rosenkilde Nissen måtte se sig henvist til andenpladsen – men stadig bedste Extreme kører. Michael Bergmann sluttede på 3. pladsen i løbet.
Rene Ogrocki vandt Super Touring mesterskabet, foran Jens Kristoffersen og Lars Højris.
Rene Ogrocki er dette års Super Touring mester. (Foto: JJ Media)
Oliver Rosenkilde Nissen tog GT-B mesterskabet i suveræn stil, foran Henrik Moeskjær og Brian Mikkelsen.
Michael Rosenkilde Nissen vandt Extreme mesterskabet, foran Torben Ingerslev, mens Lars Pedersen fik tilkæmpet sig 3. pladsen, på trods af en lidt anonym finaleweekend, men den 3. plads blev kørt hjem, ved at score point i samtlige 9 heats i år.
Oliver Rosenkilde Nissen har været suveræn i GT-B, og er derfor fortjent vinder af GT-B mesterskabet. (Foto: JJ Media)
Det blev også Michael Rosenkilde Nissen i Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO, som vandt det generelle Special Saloon Car mesterskab i 2020. Sønnen Oliver Rosenkilde Nissen i Seat TCR raceren sluttede toer, mens Torben Ingerslev i Ferrari 488 Challenge EVO sluttede på tredjepladsen.
Michael Rosenkilde Nissen – dobbelt mester i SSC 2020, med både den generelle, men også Extreme titlen. (Foto: JJ Media)
En god afslutning, på en svær sæson for alle holdene, og ikke mindst banerne, som har fået ekstra udfordringer grundet COVID-19 situationen.
Derfor skal der lyde en stor tak til alle de personer, der har gjort det muligt at køre ræs, og få de nødvendige forholdsregler og tilladelser i hus.
Special Saloon Car har lidt ændringer i tankerne til 2021 sæsonen, som skal finpudses henover de kommende uger og måneder. Så det kan I godt glæde jer til at høre mere omkring.
Vi ses igen til foråret.
Kørerforeningen Special Saloon Car
Læs mere om: Jyllandsringen25/10/20 - Jyllandsringen - Special Saloon |