- PURE ETCR "Electric Touring Car Racing"
Bilerne er netop blevet præsenteret på Rådhuspladsen i København, sammen med den CO2 neutrale energistation der er midtpunktet i seriens paddock - Sæsonpremieren er planlagt til at blive i 2021.
(Foto: Pure ETCR)
El biler er efter alt at dømme vejen frem når klimabelastningen skal hjælpes på rette spor, og når vi taler om motorsport har vi allerede set Formel E og lært at det ikke er som vanligt, men at det nok skal blive godt med tiden. Udviklingen af de højt ydende eldrevne biler er kommet et skridt videre og nu er det gadebilernes kongeklasse TCR som har fået sat strøm på racerne, hvilket bliver et stort skridt for udviklingen af de mere gængse eldrevne biler til privat kørsel.
Hyundai er det tredje mærke i den nye klasse (Foto: Motorsporten.dk)
Den nye ETCR klasse skal køres med en nyudviklet 100% eldrevet TCR racer platform, hvor de grundlæggende komponenter som batteri, motor og drivlinje er færdigudviklet til den videre implementering hos de forskellige bilfabrikanter, der er for nærværende præsenteret følgende biltyper og kørernavne:
CUPRA e-Racer, Mattias Ekström og Jordi Gené
Alfa Romeo Giulia ETCR, Jean-Karl Vernay
Hyundai Veloster N ETCR, pt. er deres testkører Augusto Farfus
Augusto Farfus i København (Foto: Motorsporten.dk)
Et ekstra grønt drys på klimaregnskabet bliver ved 'optankningen' af racerne, den CO2 venlige strøm skal fremstilles på banen ved hjælp af brintdrevne strømgeneratorer. Det bliver en nøglefaktor ved den nye klasse, at skulle fokusere på at holde de kendte miljøbelastende udledninger nede hele vejen rundt.
Strømmen kommer fra brintdrevne strømgeneratorer (Foto: Motorsporten.dk)
Serien vil således også blive fragtet rundt på den mindst miljøbelastende måde, når sæson 2021 kommer igang skal der besøges 6 baner i Europa og 2 oversøiske baner, her bliver der fragtet med skib i stedet for fly.
Pure ETCR serien blev præsenteret i København, her ses Hyundai Veloster N ETCR. (Foto: Pure ETCR)
Trækkraften vil blive på baghjulene, hvor der gennem de specielt designede invertere leveres 500KW svarende til 680HK, det giver en 0-100 tid på 3,2 sek. Der er mulighed for et ekstra-boost til et overhalingsforsøg kaldet "push-to-pass", samt et mindre boost kaldet "fightback" som giver modstanderen mulighed for at hænge med på den overhalende konkurrent.
Valgmulighederne for dæktype er ikke eksisterende. Der skal køres på et allround dæk specielt udviklet af Goodyear hvilket giver mere ensartet opsætning af bilerne og dermed mere jævnt ydende materiel. Alt i alt kommer det til at handle meget mere om kørernes evner på asfalten, når der skal kæmpes skærm mod skærm når sæsonen starter op i begyndelsen af maj 2021.
Dækket skal bruges både på våd og tør asfalt. (Foto: Motorsporten.dk)
Løbsformatet bliver ikke det velkendte kval. og gridstart-system der bruges ved asfaltbanesporten. Her bliver der stedet fokuseret på korte, intensive kvalifikationsløb og efterfølgende finalerunder, ganske som det ses ved eks.vis rallycross. De indledende løbsrunder bliver med fire startende biler, hvor der trækkes lod om gruppe placeringen.
Selve starten sker side ved side i en starterbox (her kan der sagtens tænkes på hundevæddeløb), når lyset slukkes ryger lågerne op og der kan frit kæmpes om favoritplaceringen til banens første sving. Det kommer med andre ord ikke til at handle om energi og resource taktik, det er udelukkende rå fart og dygtighed som kommer på tale.
Her er en lille video teaser som forklarer lidt om løbsformatet:
Præsentationen af serien kører videre til det engelske Goodwood SpeedWeek i næste weekend, og sidst på måneden bliver det et besøg på Motorland Aragón i Spanien. Årets sidste event bliver præsentationen af løbsformatet på Adria International Raceway i Italien d. 14-15 november.
Hyundai Motorsport har nyligt holdt en shakedown test med deres Veloster N ETCR racer. (Foto: WSC Group/Alex Tapley)
Når sæsonen kommer igang til næste år kan vi også følge den på tv. Der er netop blevet lavet en tv aftale med 6'eren og Dplay, som sikrer at vi motorsportshungrende danskere får mulighed for at følge den nye serie. Det er stadig planen at en afdeling i klassen skal køres i forbindelse med CHGP 2021.
På sigt kunne det være godt at se nogle flere klasser med el-drift. Det kunne eks.vis være et fint match for rally og rallycross, her vil det intensive format passe fint ind, dog skal der arbejdes videre med tilpasning af bilernes øgede vægt i forbindelse med håndteringen af racerne på de kombinerede asfalt-grus baner.