Automekanikeren fra Espergærde var taget til Ring Knutstorp i Sydsverige, hvor ikke kun Historisk 71 klassen skulle køre, men også Youngtimer.
I Historisk 71 kom han til weekenden som mesterskabsførende i 71-2 klassen, mens han var firer i Youngtimer Division 2 stillingen.
Mens den stod på Ford Escort 1300 i den historiske klasse, skulle han køre BMW E46 M3 i Youngtimer Division 2. Derfor var der en travl weekend i vente. For nemhedens skyld, gennemgår vi først Youngtimer delen, og herefter Historisk 71 delen.
(Foto: JJ Media)
Weekenden startede i en guldfarvede BMW med startnummer 269, hvor der skulle køres kvalifikation lørdag formiddag. Her blev det til 6. hurtigste tid, blandt 16 deltagende biler.
Lørdag eftermiddag skulle første heat køres. Det blev til en god start, hvor første plads allerede blev vundet på første omgang. Herefter gik det slag i slag, henover de 14 omgange i løbet, hvor han fik kørt det første top-3 resultat hjem i Youngtimer BMW’en.
Søndag formiddag blev heat 2 kørt. Det havde regnet henover natten, men banen var optørrende, så skulle der vælges slicks eller regndæk? Valget faldt på regndæk, hvorefter det gjalt om at holde liv i Hankook dækkene gennem alle 14 omgange. Henrik startede fra anden position, og havde en intens dyst omkring andenpladsen, som han dog måtte afgive midtvejs i løbet. Der blev dog kæmpet hårdt for at komme tilbage, men han måtte tage til takke med 3. pladsen.
(Foto: JJ Media)
Søndag eftermiddag var sidste omgang Youngtimer for den weekend, hvor han igen skulle starte toer. Det blev ikke til verdens bedste start, så han tabte et par placeringer rundt på første omgang, men holdt fast i 4. pladsen gennem hele løbet.
Med weekendens resultater er han rykket op som treer i mesterskabet i Division 2, med et pænt hul ned til fjerdepladsen.
Weekenden i Ford’en blev startet med en andenplads i kvalifikationen, hvor der for alvor var konkurrence denne weekend.
Der var ikke meget action undervejs i løbet – faktisk skete det mest dramatiske lige før lamperne gik ud. Henrik var lige frisk nok på koblingen, og blev dømt for tyvstart, hvilket gav en 3 sekunders tidsstraf. Så selvom han krydsede målstregen som toer, var manden på 3. pladsen lige nøjagtig indenfor 3 sekunder, så P2 glippede med et halvt sekund.
(Foto: JJ Media)
Søndag formiddag skulle heat 2 køres, og som om at en tyvstart på en weekend ikke var nok, så sneg der sig endnu en ind til dette heat. Det lykkedes dog at køre forspring nok ud på andenpladsen, så tredjemanden ikke kunne smutte forbi på resultattavlen.
Alting så ud til at flaske sig i Heat 3. Henrik kom godt af sted, og lå længe i front af løbet. På 7. omgang af løbet fløj låsesplitten dog af motorhjelmen, så den begyndte at blafre i vinden, i den ene side. For ikke at risikere, at den pludselig blæste af, og ramme forruden eller en anden bil, var der ikke andet at gøre, end at pitte, hvor chefmekaniker Frederik Hansen fandt et søm, som han fik bukket, og dermed fik motorhjelmen låst fast igen. Herefter kunne Henrik trille ud af pitten, hvor det dog lykkedes ham at genvinde noget af det tabte, så han kunne krydse målstregen på 6. pladsen, og med den hurtigste omgang i løbet.
(Foto: Team Eilertsen Racing)
Det resultat betød dog ikke så meget, og mesterskabstitlen i Historisk 71-2 klassen blev kørt hjem i suveræn stil. Det var samtidig afslutningen på sæsonen for historisk motorsport.
Titlen er den første siden 2018, hvor han vandt både Rookie- og Oldboysmesterskabet i Yokohama 1600 Challenge, i en noget nyere bil. Nu har han bevist, at han også kan vinde en titel, i en noget ældre bil.
Om knap to uger skal der køres løb igen, hvor der denne gang kan fokuseres 100% på Youngtimer BMW’en. Her skal han forsøge at avancere yderligere i mesterskabet, når den 3. afdeling i 2020 skal køres på Padborg Park.
Team Eilertsen Racing
Læs mere om: Henrik EilertsenRing Knutstorp27/09/20 - Ring Knutstorp - Historisk27/09/20 - Ring Knutstorp - Youngtimer |