Grunden til Hamiltons manglende muligheder for sejr, skal findes før løbet startede. Her lavede Mercedes køreren nogle prøvestarter. Det må man sådan set godt, bare man gør det, det rigtige sted. Det gjorde Hamilton ikke. To gange lavede han en prøvestart fra et forkert sted. Det er som sådan næppe hans fejl, men teamet der ikke har informeret deres kører godt nok. Men straffen er der heller ikke noget at udsætte på. Fem sekunders straf - for hver overtrædelse. Altså i alt ti sekunder, som skulle udstås sammen med pitstoppet.
Starten havde skabt lidt kaos. Umiddelbart inden starten fortalte grafikken at nr. 2 på gridden aldrig havde ført første omgang, men nr. 3 flere gange havde taget føringen. Det var lige ved at blive gentaget. Hamilton kom fint afsted, mens Bottas kom bedre afsted. Verstappen derimod måtte falde ind på 3. pladsen. På vej med 2. sving var Bottas ved at komme foran Hamilton, men kom for langt ud i svinget og var oppe at ride på kerben, hvilket gjorde det muligt for Hamilton at beholde føringen. Værre gik det for Verstappen der skød så langt forbi indkørslen til sving 2 at han måtte følge pilene der førte tilbage til banen, for at lave en korrekt tilbagekørsel. Lidt bag ham fulgte Sainz efter. Men mens Verstappen med præcision og høj hastighed ikke tabte nogle placering, ramte Sainz en mur med et forhjul og blev kastet på tværs af banen.
Inden man kunne nå at tage beslutningen om at sende SC på banen, stod Stroll også på tværs, nogle sving længere fremme. Det var tilsyneladende et lille puf fra Leclerc, der sendte canadieren ud af løbet.
Herefter var løbet nydelig stabiliseret indtil Hamilton fik sin straf. Englænderen var tydeligt utilfreds, men regler er regler og i pitten måtte han holde stille. Det sendte ham ret langt ned - og i dag var ikke en af de dage hvor han efterfølgende kom flyvende bagfra. Det var mere at han rykkede frem hver gang andre smuttede i pit og til sidst, så lå han der på 3. pladsen, som var der hvor han endte.
Verstappen endte som nr. 2 uden nogensinde at virke som en trussel mod Bottas. Undervejs klagede han over styringen på bilen. Perez blev nr. 4 efter en stærk indsats, der understregede det forkerte i, at det er ham og ikke Stroll, der må vige pladsen til fordel for Vettel. Men så kommer man i tanker om, at det ikke er Perez' far, der ejer teamet!
På 5. pladsen kom Ricciardo, på trods af en fem-sekunders straf for at klatre ud over kanten på banen. Men endnu en stærk indsats af australieren. Leclerc var manden, der ikke formåede at være så tæt på Ricciardo, at han kunne få fordel af dennes straf. Endnu en gang blev det understreget hvor langt bagud Ferrari er i år. En 6. plads til en Ferrari motor må anses for at være et godt resultat!
Ocon og Kvjat blev nr. 7 og 8. Mere interessant var duellen om 9. pladsen. Den blev vundet af Pierre Gasly i Alpha Tauri, foran Albon i Red Bull. En duel der egentlig ikke handlede om det ene point, men om deres respektive status i Red Bull hierakiet. Albon, hvor søsterbilen blev nr. 2, tabte her i direkte konfrontation, med ham, der presser på for at overtage hans plads. Albon tabte duellen mod en, på papiret, svagere bil.
Et Formel 1 løb sådan lidt over middel. Underholdende i momenter, men alligevel relativt forudsigeligt.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Valtteri BottasSochi27/09/20 - Sochi - Formel 1 - FIA F1 |