Christensens Porsche 911 RSR havde ikke farten til at blande sig i toppen og oveni kom masser af udfordringer, der betød at Michael Christensen og hans holdkammerater Kevin Estre og Laurens Vanthoor måtte nøjes med en skuffende sjetteplads i GTE Pro klassen i det klassiske 24 timers løb.
Der var dobbelte VM-point på spil på Le Mans, der var næstsidste afdeling i VM-serien, og med resultatet forsvandt også Michael Christensens drømme om at forsvare den officielle VM titel i GT sportsvogne.
(Foto: Porsche)
Der skulle ikke køres mange omgange af årets Le Mans før det stod klart, at Michael Christensens Porsche fabriksteam ikke have farten, til at gøre sig gældende i kampen om sejren i GTE Pro klassen. Som frygtet var Aston Martin og Ferrari for hurtige og omgang efter omgang blev vigtige sekunder tabt.
Resultatet skulle hentes ved at køre fejlfrit og konstant, men efter kun 4,5 time var muligheden for et topresultat slut. Problemer med servostyringen kostede mere end 30 minutter i pit og sammen med punktering, en defekt baglygte og andre små udfordringer i løbet betød det, at Christensen sluttede 15 omgange efter Aston Martin, der kørte en flot sejr hjem.
"Den er ikke nem at sluge" fortæller en skuffet Michael Christensen. "Vi fandt meget hurtigt ud af, at vi ikke kunne matche konkurrenternes acceleration og topfart. Vi havde frygtet, det var sådan det var, men det blev først helt synligt i løbet, at vi ikke kunne være med. Vi var for langsomme og var ikke holdbare og så kan man ikke kæmpe med på Le Mans. Samtidig løb vi meget tidligt ind i problemer og så blev det et meget langt løb.
Oveni skuffelsen over ikke at kæmpe med om Le Mans, så må vi også se chancerne for at forsvare vores VM titel forsvinde. Så jeg er på ingen måde tilfreds med resultatet og nu må vi hjem og kigge på, hvor vi kan forbedre os, så vi kan komme stærkt tilbage. Det eneste positive er, at jeg synes, jeg kørte et godt Le Mans. Jeg lavede ingen fejl, havde ikke kontakt med andre biler, fik ingen straffe og havde en stærk performance i forhold til mine holdkammerater, men det betyder meget lidt lige nu".
Michael Christensen fortsætter direkte til Nurburgring i Tyskland, hvor han i den kommende weekend skal køre endnu et 24 timers løb, når han deltager for Porsche i 24 timers løbet på den berygtede Nürburgring Nordsløjfe.
VM stillingen i FIA WEC LMGTE Pro efter 7. afdeling
1. Sørensen/Thiim, Aston Martin Vantage AMR #95 157 point
2. Lynn/Martin, Aston Martin Vantage AMR #97 142 point
3. Calado/Pier Guidi, Ferrari 488 GTE #51 131 point
4. Christensen/Estre, Porsche 911 RSR #92 109 point
5. Lietz/Bruni, Porsche 911 RSR #91 84 point
Pointfordeling i FIA WEC
I kvalifikation gives point til Pole Position: 1
Ved 4-6 timers løb gives point til top ti: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 alle herefter 0,5 point
Ved 8-10 timers løb gives point til top ti: 38-27-23-18-15-12-9-6-3-2-1 alle herefter 1 point
Ved 24 timers Le Mans gives point til top ti: 50-36-30-24-20-16-12-8-4-2-1 alle herefter 1 point
Resterende løbskalender
8: 21/11 8 Hours of Bahrain
Michael Christensen Press
Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenLe Mans20/09/20 - Le Mans - FIA WEC - FIA VM |