Med et generelt distancemesterskab – hvor alle hold kæmper mod hinanden på tværs af divisioner – og fire forskellige divisionstitler havde det nærmest været ventet, at der vil ville falde en forhåndsafgørelse eller to.
Men det gjorde der ikke.
De to svogre Jesper Holst og Rasmus Holmegaard Hansen, Odense, så ellers ud til at ville blive mestre før tid. I sæsonens fem første DEC-afdelinger havde de scoret maksimumpoint ved i DEC1-divisionen for de langsomste biler at havde været bedst i alle tidtagninger og løb. Men ved Padborg Park Light Race gik det helt galt for dem. Midtvejs under fredagens løb besluttede bilens højre forhjul at forlade bilen, som havnede i sandkassen, og i lørdagens løb fortsatte de tekniske problemer. Derfor kunne Rasmus Pedersen/Henrik Thomsen, Ebeltoft/Grenaa, køre to divisionssejre hjem i deres gule Suzuki Swift og holdt lige akkurat ved deres mesterskabschance.
To af udfordrerne i Danish Endurance Championship. Rasmus Pedersen/Henrik Thomsen i den gule Suzuki Swift holdt deres mesterskabschancer i DEC1-divisionen i live med en dobbeltsejr på Padborg Park. Torben Ingerslev i Ferrarien har stadig en chance i såvel DEC4-divisionen som kampen om langdistancepokalen. (Foto: Henning Smed)
I DEC4-division for de hurtigste biler kom de mesterskabsførende også i problemer. Gustav Birch/Mikkel O. Pedersen, Ans/Struer, fik med en sejr i fredagens løb udbygget deres føring i mesterskabet, og i lørdagens løb så det også ud til, at deres forspring ville vokse. Men efter at Mikkel O. Pedersen fra en solid førsteplads havde kørt duoens Porsche i pit for at overlade den til Gustav Birch, oplevede denne pludseligt transmissionsproblemer med bilen, som ikke kunne fortsætte. Sejren i divisionen gik nu til far-og-søn-duoen Preben Grundtvig/Mikkel Grundtvig, begge Vejle, som tilmed bragte deres Lamborghini Huracan i front for mesterskabet i DEC4-divisionen, hvor Torben Ingerslev, Struer, tog andenpladsen. Netop det resultat betyder, at tre teams – Dream Concept Motorsport, Mikkel O. Pedersen Racing og Team TWX Biler – med tre vidt forskellige sportsvogne – Lamborghini, Porsche og Ferrari – kan vinde divisionsmesterskabet. De er kun adskilt af 15 point. Og der er stadig 70 at kæmpe om…
DEC2-divisionen bød på det vel nok tætteste race under de to løb på Padborg Park. Dan Agro Racings Peugeot RCZ med Niels Nyboe/Ole Klitgaard, Ringe/Svendborg, udbyggede deres mesterskabsføring, men specielt i andet løb blev de presset af to hold med de franske Mitjet-prototyper. Sander Steffensen/Emil Andersen, Viborg/Haderslev, tog maksimumpoint i fredagens løb, men måtte udgå i lørdagens løb. Det var lidt den omvendte skæbne, som overgik Henrik Møller-Sørensen/Peter Rasmussen, Vejle/Ringe, i VHA Motorsports eksemplar. De udgik af første løb og blev toer i det andet, men de holder stadig liv i deres – om end nu lettere sporadiske – mesterskabschance. Niels Nyboe/Ole Klitgaard har nemlig rigtig gode kort på hånden.
Dan Agro Racings Peugeot RCZ blev på Padborg Park presset af de to Mitjet-racere fra KIA Danmark Racing og VHA Motorsport. (Foto: Henning Smed)
I DEC3-divisionen fik de to Padborg Park-løb to helt nye vinderhold. Peter Obel/Mikkel Obel, begge Kalundborg, begyndte sæsonen i en Renault Clio fra DEC2-divisionen, men en uge før Padborg Park-weekenden havde de deres første start i en Seat Leon Cupra TCR i DEC3-divisionen, og fredag kunne de tage deres første sejr med bilen. De fulgte sejren op med en tredjeplads i lørdagens løb, som blev vundet af den stærkt kørende duo Lars Møller/Martin Vedel, Middelfart/Odense, i deres Opel Corsa. Men det er fortsat den stabile duo fra Sally Racing, Anders Lund/Bjørn Smidt, begge Odense, som i kraft af en andenplads, fem tredjepladser og en fjerdeplads ligger solidt i front i kampen om DEC3-mesterskabet.
Finalen i Danish Endurance Championship køres den 10.-11. oktober på Padborg Park. Atter skal der køres to timelange løb, og meget tyder på, at det først er i løbet af årets andet oktobersøndag, at navnene på mestrene kendes. I hvert fald når det gælder kampen om den prestigefyldte Langdistancepokal, hvor der kæmpes om at tilbagelægge flest kilometer igennem sæsonens løb.
To hold er i tæt kamp om denne titel. Det er Dream Concept Motorsport og Team TWX Biler. Mikkel og Preben Grundtvig har for førstnævnte team tilbagelagt 737,8 kilometer, mens Torben Ingerslev i sidstnævntes Ferrari står noteret for 735,4 kilometer. Det er en forskel på bare 2,4 kilometer … og en omgang på Padborg Park er på 2,15 kilometer. Det bliver en tæt afgørelse.
Dan Agro Racings Peugeot RCZ blev på Padborg Park presset af de to Mitjet-racere fra KIA Danmark Racing og VHA Motorsport (foto: Henning Smed).
To af udfordrerne i Danish Endurance Championship. Rasmus Pedersen/Henrik Thomsen i den gule Suzuki Swift holdt deres mesterskabschancer i DEC1-divisionen i live med en dobbeltsejr på Padborg Park. Torben Ingerslev i Ferrarien har stadig en chance i såvel DEC4-divisionen som kampen om langdistancepokalen (foto Henning Smed).
Nærmere informationer
Padborg Park I/S Læs mere om: Padborg Park12/09/20 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |