Bottas fik udnyttet sin pole position og kom bedst fra start, mens Hamilton lagde sig ind på 2. pladsen. Verstappen brugte starten på at komme forbi miraklet Hülkenberg, der startede 3'er. Så efter første omgang lignede F1 helt sig selv, to Mercedes biler foran en Red Bull. Den store afvigelse fra normalen var, at det ikke var Lewis Hamilton der var forrest, men Valtteri Bottas.
Der var dog en lille afgørende detalje. Dæk! Verstappen startede på det hårde dæk og det betød at mens de andre tog det rutineprægede pitstop på det forventede tidspunkt blev hollænderen ude på banen - i lang tid. På det tidspunkt var hans forspring stort, ikke stort nok, men stort. Ude fra pitten igen lå han lige bag den førende Bottas, blot for hurtigt at overhale ham. Dermed var Verstappen i front igen. Og der blev han.
Da den anden runde pitstop kom dykkede både Verstappen og Bottas ind samtidig, og selvom Mercedes måske var en my hurtigere, var det på ingen måde hurtigt nok, så det stop medførte ingen forandringer. Mercedes prøvede at lade Hamilton følge en anden strategi, nu var det hans tur til at blive længe ude. Efter de to andre havde været en tur i pit, var det nu englænderen der førte feltet an. Men han trak ikke nævneværdigt fra og da Verstappen i stedet begyndte at indhente ham, var det på tide at foretage pitstop nummer to.
Tilbage på banen var Hamilton nu nede på 4. pladsen. Foran ham lå Leclerc, der trillede rundt på en et-stopper. Et spændende sats, når man opgivet at vinde og med det var godt eksekveret. Efter at Hamilton kom forbi monegaskeren, lå Ferrari køreren på den 4. plads han endte på. Sådan cirka det bedste det italienske team kunne håbe på.
Vel forbi Leclerc satte Hamilton nu kursen mod Bottas, som han planmæssigt indhentede. Bottas forsvarede sig, men ikke meget, Hamilton var for hurtig. På det tidspunkt var Verstappen for langt foran til, at andet end uheld kunne stoppe ham.
Der kom ingen uheld og Verstappen vandt løbet på at have en bedre taktik. Mercedes bilerne kom på de to andre podiepladser, og Leclerc blev som sagt nr. 4.
Alexander Albon blev nr. 5 efter et løb, der både gav dueller med lillesøsterbilen, Alpha Tauri, og perioder hvor han ikke så alt for godt ud. At blive nr. 5 er sådan set meggt godt, men dybest set, er det ikke det, Red Bull gerne vil. Om teamet i virkeligheden ikke kan lave to top biler, eller om de kørere man giver bil nr. 2 til, bare ikke har format nok, kan man jo filosofere over. Men historisk set har de godt kunnet lave to gode biler, så mon ikke det er køreren der ikke helt har top 3 formatet.
Efter nummer to Red Bull kom Racing Point bilerne, med Lance Stroll forrest og en tre-stoppende Hülkenberg som nr. 7. 8. pladsen gik til Ocon i Renault, foran Norris i McLaren, mens Kvjat tog det enlige point for 10. pladsen.
Løbet var endnu en skuffelse for Sebastian Vettel, efter en sløj kvalifikation spandt han igennem de første sving og var heldig ikke at ramme nogen. Men endnu en gang var hans løb ødelagt og han måtte gå hjem ude point i banken. Udover at bilen ikke er i topform, virker Vettel egentlig heller ikke som en der gider mere. Det bliver lidt sørgeligt at se på, at han triller rundt uden at være en del af det, der betyder noget.
Allerede næste uge går det løs igen - i Barcelona, hvor det skal blive spændende at se om Verstappens sejr indvarslede at Red Bull er med i front, eller om det bare var en enlig succes.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Silverstone09/08/20 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1 |