(Foto: Nicklas Nielsen Racing)
Den danske Ferrari-fabrikskører Nicklas Nielsen sluttede på en syvendeplads i 2020-sæsonens første afdeling af GT World Challenge Europe Endurance Cup, som blev afviklet på den italienske Imola-bane søndag. Det lignede ellers et muligt topresultat for danskeren, som nåede at føre løbet, og som holdt en generel andenplads, da han pludselig blev beordret i pit for at tage en drive through-straf som følge af en hændelse tidligere i løbet.
Straffen blev givet, fordi Nielsens ene teamkammerat, James Calado, ifølge løbsledelsen overskred den tilladte hastighed under en gulflagsperiode. En afgørelse, som AF Corse-teamet imidlertid ikke var enige i.
– Vi undrede os meget over den straf, simpelthen fordi vores egne data viste, at bilen var nede på de maksimale 80 kilometer i timen, da der blev erklæret full course yellow. Desuden havde en sådan overskridelse ikke givet os nogen fordel, da afstanden mellem bilerne alligevel blev nulstillet med den efterfølgende safetycar. Løbsledelsen mente imidlertid noget andet, og så var der desværre ikke noget at gøre, lyder det fra en ærgerlig Nicklas Nielsen.
(Foto: Nicklas Nielsen Racing)
Den tidskrævende tur gennem pitlane betød helt naturligt, at den røde Ferrari 488 GT3 #51 røg adskillige pladser ned i det tætte felt – og derfra var der lang vej tilbage.
– Det var en træls udvikling på et løb, som ellers så lovende ud. Vi startede godt ud med en andenplads i kvalifikationen, og selvom vi grundet Balance of Performance (som udligner styrkeforholdet mellem bilmærkerne, red.) ikke kunne matche farten hos vores konkurrenter fra Audi, kunne vi måske have kæmpet os vej til en podieplacering. De mange perioder med gult flag og safetycar gjorde det kun endnu sværere at komme tilbage i toppen. At vi sluttede på en syvendeplads, betyder trods alt, at vi kan tage fra Imola med mesterskabspoint på kontoen
– Generelt var det et fedt løb med masser af action og flere gode battles, og for mig personligt var det en stor oplevelse for første gang at stille op i et løb med to så erfarne profiler som Calado og Pier Guidi. Jeg glæder mig til, at vi kan tage revanche i næste afdeling på Nürburgring til september.
(Foto: Nicklas Nielsen Racing)
Næste opgave for den danske Ferrari-kører bliver imidlertid det seks timer lange WEC-løb på Spa-Francorchamps den 13.-15. august, hvor Nicklas Nielsen skal forsvare sin føring GTE Am-klassen sammen med Emmanuel Collard og Francois Perrodo.
Nicklas Nielsen Racing Carlos Communication Nikolaj Karlshøj Læs mere om: Nicklas NielsenImola26/07/20 - Imola - GT World Challenge Endurance |