(Foto: Bastian Buus Racing)
En karriere som professionel racerkører er drømmen for den blot 17-årige Bastian Buus, som trods sin unge alder nu tager springet fra kartingsporten til vaskeægte sportsvogn. Den hurtige racerkører fra Kolding stiller op i 2020-udgaven af det europæiske GT4-mesterskab, GT4 European Series, som efter en længere Covid-19-udsættelse skydes i gang på den italienske Imola-bane den 25. juni.
Bastian Buus skulle egentlig have haft sin GT4-debut i foråret, hvor han med sine blot 16 år ville have været en af de yngste debutanter i serien. Udsættelsen af sæsonpremieren har dog langtfra taget modet fra den fartglade koldingenser, som har brugt ventetiden på at forberede sig på GT4-kalenderens racerbaner.
– Jeg har brugt rigtig meget tid, både i simulatoren og i træningscenteret, så på dét område er jeg nok bare endnu bedre forberedt, end jeg var i foråret. Samtidig har jeg kørt en masse gokart for at holde formen vedlige. Trods restriktionerne har også været muligt for os at komme på banen i den rigtige racerbil, og jeg har eksempelvis været på Zandvoort, Oschersleben og Spa-Francorchamps for at teste med teamet, hvilket har været nogle vilde oplevelser. Der er naturligvis gigantisk forskel på en gokart og en Porsche Cayman GT4 med mere end 400 hestekræfter – lige fra, hvordan man kører bilen til selve kommunikationen med ingeniører og mekanikere. Samtidig er løbene længere, og man er to kørere om at dele bilen, så det er en helt ny verden for mig, lyder det fra Bastian Buus, som siden 2014 år har dyrket karting på eliteplan og stadig er tilknyttet gokartteamet RS Competition som træner for nye unge talenter.
(Foto: Bastian Buus Racing)
GT4-klassen er en af de mest populære motorsportsklasser i verden, da den både tiltrækker unge talenter på vej op ad karriererangstien, amatørkørere samt professionelle. Samtidig har GT4-klassen tilslutning fra kendte sportsvognsmærker som Porsche, Audi, BMW, Aston Martin og McLaren – og ikke mindst er det europæiske mesterskab organiseret af SRO, som også står bag nogle af verdens største GT3-mesterskaber. Dette betyder, at GT4 European Series afvikles side om side med GT World Challenge Europe, som har deltagelse af fabrikssupporterede teams og kørere, og således kommer Bastian Buus helt tæt på kernen i den europæiske motorsportsindustri.
(Foto: Bastian Buus Racing)
Bastian Buus stiller op for det tyske Allied Racing og skal dele den blå Porsche 718 Cayman GT4 med tyskeren Jan Kasperlik, som har seks års GT4-erfaring, og som sluttede på en andenplads i mesterskabet i 2016. Løbsweekenderne afvikles typisk med to løb á 60 minutters varighed med et pitvindue på 10 minutter til kørerskifte.
– Jeg glæder mig vildt meget til at få min debut. Man vil altid gerne levere topresultater, men til at begynde med handler det om at blive komfortabel med bilen og selve ræset, og så tager vi den dérfra. Jeg ser frem til at komme ud og vise, hvad jeg kan i en ægte racerbil, og jeg er dybt taknemmelig for min juniorkontrakt med Allied Racing og for, at mine fantastiske sponsorer har givet mig muligheden.
(Foto: Bastian Buus Racing)
GT4 European Series 2020 består af seks afdelinger, som afvikles på verdensberømte europæiske racerbaner som Nürburgring, Zandvoort og Spa-Francorchamps. Premieren flages grøn den 24.-26. juli på italienske Imola, og alle løb kan følges live på seriens website.
GT4 European Series 2020
25.-26. juli – Imola, Italien
7.-9. august – Misano, Italien
5.-6. september – Nürburgring, Tyskland
25.-27. september – Zandvoort, Holland
22.-25. oktober – Spa-Francorchamps, Belgien
13.-15. november – Paul Ricard, Frankrig
Opdateringer, resultater og livestreaming: european.gt4series.com
Bastian Buus Racing Carlos Communication Nikolaj Karlshøj Læs mere om: Bastian Buus |