Det var en meget tilfreds Mikkel Jensen, som lørdag aften kunne rejse fra Nürburgring med endnu et topresultat i bagagen. Den forsvarende European Le Mans Series-vinder og kommende Le Mans-kører sluttede nemlig det fire timer lange VLN-løb på en stærk andenplads i Walkenhorst-teamets BMW M6 GT3, og således har danskeren været på podiet i begge årets første to afdelinger af det benhårde tyske langdistancemesterskab.
– Det var et mega fedt løb, som jeg desværre gjorde lidt for spændende ved at komme alt for dårligt fra start, lyder det fra Mikkel Jensen.
(Foto: Mikkel Jensen Racing)
Trods danskeren efterhånden har ret god erfaring med VLN-løbene på den berygtede Nürburgring Nordschleife – som de store teams typisk bruger som forberedelse til 24-timersløbet – var det i denne weekend første gang nogensinde, at han skulle starte løbet som første mand i bilen.
– Normalt venter man på, at de fem røde lamper slukker, men det foregår tilsyneladende anderledes på Nürburgring. I hvert fald kiggede jeg på den helt forkerte skærm, og da bilen med pole position foran mig speeder op, tøver jeg med at køre, fordi at jeg er bange for at tyvstarte. Desværre var starten gået, og allerede i første sving var jeg faldet fra en andenplads ned på en sjetteplads, forklarer Mikkel Jensen.
(Foto: Mikkel Jensen Racing)
Efter den ærgerlige start fandt danskeren dog hurtigt farten igen, og da han efter et suverænt dobbeltstint afleverede bilen til sin norske teamkammerat Christian Krognes, havde teamet indtaget tredjepladsen. David Pittard sikrede senere andenpladsen på løbets sidste omgang.
– Vi fik det maksimale ud af bilen i dag. Den hurtige Mercedes-AMG, som vandt løbet, kunne vi ikke have besejret, uanset om jeg havde lavet en god start eller ej. Vores BMW har vist sig at være stærk på Nürburgring, og det straffet os med en BOP (Balance Of Performance, red.), som desværre tager en del af vores topfart. Og på Nordschleife er otte kilometer i timen mindre på langsiden altså noget, der kan mærkes. Bliver vi overhalet dér, skal vi virkelig kæmpe med at komme foran igen, selvom vi har godt med overskud på resten af banen, siger Mikkel Jensen.
(Foto: Mikkel Jensen Racing)
– Men som sagt er vi meget tilfredse. Og ikke mindst, fordi vi igen lykkedes med at slå BMW-fabrikkens egne to fabriksbiler. Vi har et stærkt team omkring os, og med både Krognes og Pittard prøvede vi denne weekend at køre med præcis den besætning, som vi stiller op til 24-timersløbet med til september. Samtidig har vi fået en masse data i bogen, og Yokohama, som udvikler vores dæk, har også fået ekstra mange gode informationer, så de måske kan skabe et endnu bedre dæk til 24-timersløbet.
Tredje afdeling af VLN-mesterskabet blev afviklet søndag, men dette blev uden Mikkel Jensens deltagelse, da danskeren allerede lørdag aften rejste videre til den franske Paul Ricard-bane for at være med i forberedelserne til den kommende uges sæsonpremiere på European Le Mans Series, hvor danskeren stiller op i LMP2-klassen for G-Drive.
(Foto: Mikkel Jensen Racing)
Mikkel Jensen Racing Carlos Communication Nikolaj Karlshøj Læs mere om: Mikkel JensenNürburgring11/07/20 - Nürburgring - Nürburgring Langstrecken Serie |