Første knæk i Mercedes dominansen kom med Red Bulls anke af Hamiltons manglende straf, for at sætte sin bedste tid under gult flag. Den kom igennem, Hamilton rykkede tre pladser tilbage og Mercedes sad ikke længere alene på forreste række. Det betød at Hamilton skulle kæmpe sig forbi nogle andre. Mod slutningen af løbet var han dog planmæssigt i top to.
Undervejs havde der været et vist mandefald. Verstappen havde fået tekniske problemer og måtte parkere bilen, Stroll var udgået med tekniske problemer. Magnussen fik problemer med bremserne og spandt af, umiddelbart efter at være blevet overhalet. Det udløste en SC periode, hvor stort set hele feltet meget belejligt kunne få skiftet sålerne.
Lidt drama havde der også været. Grosjean var af banen flere gange, Vettel forsøgte at blande sig i en duel mellem Sainz og Leclerc og endte med at snurre rundt og komme bag i feltet. Det var en lidt optimistisk manøvre tyskeren forsøgte, da Sainz forsøg på Leclerc ikke rigtig blev til noget. Vettel så et hul, som faktisk var der, men kom så langt bag fra, at Sainz ikke rigtig forventede det.
Også Russell måtte parkere sin Williams og det udløste nok en SC periode. Denne gang var der ikke rigtig nogen der skiftede dæk - undtagen Alexander Albon. Den enlige Red Bull kører satsede butikken og gik på det bløde dæk. Han gik i flæsket på Perez, da genstarten gik og så var der kun de Mercedes racere foran ham - og så kom der SC igen. Raikkonen havde nemlig også skiftet dæk - og det sad ikke så godt fast, så da genstarten gik, tabte han sit højre forhjul.
Endnu en genstart og endnu en gang skulle Albon på sin friskere dæk blæse til angreb, nu på de to Mercedes biler. En sejr var bestemt ikke udelukket for Albon. Men først skulle han forbi Hamilton - og det kom han - men ikke længe. Albon tog Hamilton på ydersiden før et sving, og på vej gennem svinget ramle Hamilton ind i Albon - måske en aparte form for gensynsglæde - Albon havnede bagerst i feltet, men udgik med tekniske problemer nogle omgange senere.
Resultatet var en forudsigelig fem-sekunders straf til Hamilton. Det betyder nogle gange ingenting, men når det er efter to SC perioder i træk og med slidte dæk, blev det lidt dyrt. Leclerc der har kørt et fornuftigt løb er pludselig i den position, at han arver en 2. plads. Mere drama var der om 3. pladsen - Norris havde presset sig forbi Perez og overtaget 4. pladsen og nu skulle han være under fem sekunder efter Hamilton. Som sidste omgang blev kørt faldt afstanden mellem Norris og Hamilton, men først til allersidst kom han med få 100-dele under de fem sekunder.
Sainz blev nr. 5 efter at være kommet forbi Perez, der holdt 6. pladsen, trods en straf for at køre for hurtigt gennem pitten. Gasly blev nr. 7 i sin Alpha Tauri, foran tilbagevendte Ocon i Renault. Giovinazzi blev nr. 9, mens Vettel tog det sidste point efter en småsløj dag.
Så et begivenhedsrigt løb til at starte en amputeret sæson. Mercedes virker til at have en overhånd, men at køre på den samme bane to weekender i træk, kan udligne nogle af forskellene.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Red Bull Ring05/07/20 - Red Bull Ring - Formel 1 - FIA F1 |