Forud for løbet fik de at vide, at Ferrari var blevet genindsat som vinder af den tredje VM afdeling, der blev afviklet i Kina for tre måneder siden. Ferrari fik frataget sejren da bilen efter løbet ikke opfyldte reglementet og Christensen/Estre blev erklæret vindere i deres Porsche 911 RSR.
Men Ferrari ankede dommen og en teknikalitet betød, at Ferrari nu har fået sejren tilbage. Dette fik store konsekvenser for Christensen og Estre, der rykkede fra andenpladsen i VM stillingen til femtepladsen 19 point efter Thiim/Sørensen i Aston Martin.
Michael Christensen er dog fortsat optimist i forsøget på at genvinde den VM titel han og Estre vandt på Le Mans sidste år. "Vi har gjort alt rigtigt" fortæller Michael Christensen. "Vi har i princippet kørt bedre end sidste sæson, hvor vi blev verdensmestre.
Der har bare været for mange ting, der har været ude af vores hænder og som er gået os imod" fortæller Michael Christensen, der heller ikke ligger skjul på, at han til trods for en VM titel og sejr i 24 timers løbet på Spa, var ærgerlig over resultaterne i 2019. "VM og Spa var fantastisk, men når det er sagt, så var der så mange løb, vi kunne have vundet.
Sebring blev ødelagt grundet en defekt baglygte, på Le Mans var det en revne i udstødningen, 24 timer på Nurburgring var grundet en giga straf og teknisk fejl, 9 timers løbet på Kyalami grundet teamordrer og ved 8 timers løbet i Bahrain var det en defekt støddæmper. Særligt Bahrain var hård ved os i forhold til VM, hvor vi mistede VM føringen da der blev uddelt 1,5 gange flere point i dette løb.
Men det var allesammen løb vi lå til at vinde, så vi ved, at vi gør det godt. Og vi har det stærkeste team i ryggen, som ikke har haft chancen for, at kunne forberede sig på de udfordringer vi har mødt. Så vi fortsætter, hvor vi slap og så skal vi nok komme tilbage. Til løbet på COTA er der masser af ubekendte. Der er kommet ny belægning på mere end 50 procent af banen siden vi var der sidst og samtidig er der meget der tyder på, at vi godt kan få regn til løbet".
Michael Christensen får konkurrence i GTEPro klassen fra endnu en dansker, når VM afdelingen på COTA afvikles på søndag. Jan Magnussen gør comeback hos Corvette, der har indsat en bil i denne og næste afdeling af VM. Det betyder, at ialt seks danskere er til start i Texas.
I LMGTE Pro klassen, samme klasse som Michael Christensen i Porsche 911 RSR #92, kører Marco Sørensen og Nicki Thiim i Aston Martin Vantage #95 og altså Jan Magnussen i Corvette #63. Anders Fjordbach, High Class Racing #33, stiller til start i LMP2-klassen og Nicklas Nielsen, Ferrari/AF Corse #83 er til start i GTE Am-klassen.
6 timers løbet starter søndag den 23. februar kl. 19.00 dansk tid og løbet kan følges live på den officielle FIA WEC-app samt Eurosport 2.
VM stillingen i FIA LMGTE Pro
1. Sørensen/Thiim, Aston Martin Vantage AMR #95 83 point
2. Calado/Pier Guidi, Ferrari 488 GTE #51 68 point
3. Lietz/Bruni, Porsche 911 RSR #91 65 point
4. Lynn/Martin, Aston Martin Vantage AMR #97 65 point
5. Christensen/Estre, Porsche 911 RSR #92 64 point
Michael Christensen Press
Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenCircuit of the Americas23/02/20 - Circuit of the Americas - FIA WEC - FIA VM |