Det er ved PRE starten muligt at få en snak med kørerne, og samtidigt studere de flotte gamle historiske biler fra 60’erne og 70’erne, inden borgmesteren i Assens, Søren Steen Andersen, kl. 13.30, med et minuts mellemrum, sender deltagerne afsted fra torvet i Assens.
Palle Møldrup fra Hårby udstiller sin originale MGY fra 1950 (Foto: Viggo Johansen, rallypics.dk)
Det er tredje år i træk, at kørerne afholder PRE-start i Assens. De tidligere år var torvet fyldt af interesserede tilskuere. I år er aktiviteterne udvidet med udstilling af endnu flere historiske biler, oldtimers og historiske rallybiler – bl.a. udstilles Palle Møldrup fra Hårby en flot MGY fra 1950, en model, som tilbage i 1950’erne deltog i Rally Monte Carlo flere gange. Desuden stiller den lokale Palle Johansen en meget flot restaureret Cadillac Custom fra 1947. I alt udstilles der over 20 spændende biler i henholdsvis Østergade og på torvet i Assens.
Palle Johansens flotte Cadilac Custom fra 1947 (Foto: Viggo Johansen, rallypics.dk)
Ud over udstilling af de mange biler, er der i 2020 stor fokus på aktiviteter for børnene under hele arrangementet. Spejderne stiller op med en hel skov af juletræer, bålfade hvor der steges skumfiduser og ristes popcorn, ligesom de serverer varm kakao til både børn og voksne gæster.
Ved PRE-starten i 2019 var der stor interesse fra publikum, som mødte talstærkt op (Foto: Viggo Johansen, rallypics.dk)
Imellem kl. 10.00 og 12.00 er der LEGO byggekonkurrence med flotte præmier fra LEGO, ligesom det er muligt at bruge lidt tid på at tegne og male, hvis man ikke lige har lyst til at bygge med LEGO. Endelig er der på torvet opbygget en Moon Car bane, hvor der er små præmier og diplomer til de første 200 børn der gennemfører banen – Der køres Moon Car fra kl. 10.00 til kl. 14.00.
De lokale kørere fra Fyn, Lars Hindsgaul og Arne Pagh, flages afsted fra torvet i Assens i 2019 (Foto: Viggo Johansen, rallypics.dk)
De danske Monte Carlo Historique deltagere der kører som ”Team Fynske Bank Danmark” er:
Start nr. 110, Henrik Bjerregaard (DK) med Jaromir Sved (CZ – Ford Escort RS 2000
Start nr. 128, Lars Hindsgaul, Assens og Arne Pagh, Strib – Fiat 128 Coup
Start nr. 144, Per Vilslev, Hillerød og Erik Andersen, Vedbæk – Opel Kadett GT/E
Start nr. 146, Poul Hellmers, Kjellerup og Carl Hellmers, Kolding, - Alfa Romeo Guilia Super
Start nr. 148, Kim Kjærsgaard Frandsen, Odder og Jan Østergaard-Nielsen, Horsens. – VW Golf1 GTI
Start nr. 281, Michael Kristiansen, Greve og Michael Andersen, Brøndby – Ford Escort MK II, 1300
I dag er Rally Monte Carlo Historique verdens største historiske rally, med 315 biler til start. Der er deltagere fra hele verden, og så langt væk, som både Japan, Australien og USA. Det er et stort køremæssigt eventyr de danske deltagere begiver sig ud i efter PRE-STARTEN i Assens.
God snak, røverhistorie, varm kakao, og gamle biler er en god kombination ved PRE starten (Foto: Viggo Johansen, rallypics.dk)
Hvad er det for et eventyr de danske kørere bevæger sig ud i?
Det var i 1909, at ideen om et rally for første gang tog form i Monaco. Præsidenten for "Association Sport Automobile Vélocipédique Monégasque", Alexandre Noghès foreslog i 1909, at lave et bil-løb, Rally Monte Carlo, der skulle forbinde et stort antal europæiske byer. Herfra skulle konkurrenterne starte ud, for til sidst at konkurrere på målstregen i Monaco.
I 1911 var alt klart, og det første rally fandt sted. I næsten en uge blev starterne sat i gang i de 11 udvalgte byer. Der var forskellige startdatoer og starttider, som var udregnet efter afstanden og køretiden fra startbyen til Monaco. Fra Paris, Bruxelles, Geneve, Wien, Berlin og seks andre byer, startede 23 biler ud på ruten. De forventede at klare en gennemsnitlig hastighed på 10 km/t med indlagte stop, og med ankomster planlagt til lørdag den 28. januar i Monaco.
16 biler nåede frem til Fyrstendømmet uden problemer. Efter at have forladt Berlin den 21. januar, var tyske Von Eismark den første der ankom, efter at have kørt 1.700 km med en gennemsnitlig hastighed på 30 km/t.
Rally Monte Carlo Historique ser dagens lys i 1998, hvor det første gang blev kørt. De gamle biler kører et rally som er en kopi af det oprindelige Rally Monte Carlo uden hastighedsprøver, men med prøver der skal køres med en given gennemsnits hastighed på 50 km/t eller derunder.
50 km/t lyder ikke af ret meget, men når prøverne køres på smalle bjergveje, ofte dækket af sne og is, kan det være nærmest umuligt at overholde den opgivne og ofte skiftende gennemsnitshastighed. Følgerne er ofte en del strafpoint, primært på grund af forsinkelser.
Viggo Johansen, rallypics.dk Læs mere om: Monte Carlo05/02/20 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |